PC doet niks meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

EddyReady

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jan 2011
Hoi hoi,

Ik heb een 'oudere' PC Medion MT6 (313) met een P4 3.4GHz processertje en die doet niets meer (start niets meer op, ventilators draaien ook niet).
Ik dacht dat er een voedingsprobleem was dus nieuwe voeding ingeplugd, zelfde probleem.

Al veel gelezen in forums en heb de '1 voor 1 hardware-unplug' methode gebruikt. (floppy, videokaart, netwerkkaart, cd/dvd drive, HD, ...).

Bij het unpluggen van de 4 pins +12V connector (zo'n vierkant dingetje (geel/zwart)) die de CPU voedt deden mijn ventilatortjes het weer. Dus terug alles ingeplugged behalve de CPU connector. (Zelfs de koelingventilator van de cpu deed 't weer => voeding van de 20 pins ATX connector?)

Bij het unpluggen van de CPU en met de connector van de CPU ingeplugged deed hij 't ook niet en dat doet me twijfelen..... moeten de ventilators dan niet werken of is er een terugkoppeling van de CPU naar 't moederbord, die bij afwezigheid van CPU sowieso het moederbord en de power supply 'plat' trekt?

Anyway: Kan ik besluiten dat de CPU aan vervanging toe is? :confused:

Eddy

Een bijkomend vraagje is: die 4pins connector 12V die op 't moederbord zit, wat voedt die allemaal nog? Want ik heb misschien iets over het hoofd gezien, om te besluiten dat de CPU de reden is. Ziet er nog nieuw uit, niets verbrand, geen uiterlijke tekenen van defecten.

Omdat ik van het 'ik geef niet snel op' type ben. :rolleyes:

Maar 'zoek wel hulp' type :d

Eddy

Hallo

Ik vrees dat er hier meer defekt is dan slechts de c.p.u. , en vermoed dat de hoofdoorzaak van dit defekt dient te worden gezocht in 1 of meerdere defekte condensatoren rondom de c.p.u. geplaatst.

Indien je geluk hebt , dien je enkel deze condensatoren te vervangen (capaciteitsverlies of in kortsluiting)

Indien je pech hebt , dan zijn behalve deze condensatoren ook nog de vermogendioden op het motherboard defekt.

Of de c.p.u. nog o.k. is , kun je slechts controleren na herstelling v/h motherboard.

Let op ... een defekte c.p.u. kan een werkend motherboard om zeep helpen .

Peter

Dank je voor je snelle reactie Peter.

Vandaag heb ik eens geprobeerd met een spare cpu waarvan ik zeker ben dat die werkt.
Zelfde resultaat (bij ingeplugde 4pins cpu-stekker) wordt nog steeds alles kortgesloten wat me inderdaad ook doet vermoeden dat er condensatoren en powerdioden defect zijn. Denk je dat dit voor een min of meer halve leek (maar toch elektronica liefhebber) een koud kunstje is om deze componenten op te sporen en evt te vervangen?? Of denk je: 'die Eddy is helemaal gek geworden, weggooien die handel !!'

Eddy

Hallo

Indien je beschikt over een deftige temp. geregelde soldeerbout , digitale multimeter en geen 2 linkerhanden is het niet onoverkomelijk om deze te vervangen.

Demonteer uiteraard eerst de gevoelige componenten c.p.u. , geheugen , etc...

Het veiligste , indien je dit nog nooit hebt gedaan , is dit vragen aan een bevriende kennis , en meekijken over zijn schouder...

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan