pc dood, wat voor nieuwe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Gisteravond is het moederbord van mijn trouwe HP Pavilion 7945 in letterlijk in rook opgegaan…. Na 6 jaar mijn trouwe werkpaard te zijn geweest, waart hij nu vredig rond over de eeuwige datavelden… RIP :confused:

Maar goed, genoeg sentimenteel gedoe… :p er moet een nieuwe komen, en op korte termijn ook.
Ik snuffel altijd wel wat rond in de foldertjes die wekelijks om mijn deurmat liggen, altijd leuk natuurlijk om je te verkneukelen aan al dat moois, maar het wordt bij dezen pure noodzaak. Ik moet een nieuwe. Maar nu de hamvraag: wat dan?

Eerst het gebruik maar even toelichten: Ik heb echt geen behoefte aan een über-pc. Ik zoek gewoon een “huis-tuin-en keuken” apparaat voor internet, office toepassingen, fotobewerking, en hij moet bovendien niet direct door de knieën gaan bij de eerste de beste game. En het lijkt me leuk als ie ook weer een tijdje meekan. Budget is maximaal € 900,- inclusief monitor, en duurder moet het eigenlijk ook niet worden. Heb eigenlijk niet zo'n zin om zelf te knutselen, en wil het liefst gewoon een kant-en-klaar systeem.

Ik zag bij Dixons 2 pc’s die me zo op het eerste gezicht heel aardig leken:
DEZE Compaq (€ 749,-) en DEZE Packard Bell (€898,-).
Bij Scheer&Foppen kwam ik ook DEZE nog tegen voor € 699,-


Verder zie ik bij diverse electronica-winkels ook DEZE Packard Bell voor € 699,- in de schappen staan. Maar deze laatste heeft een Pentium D925 processor… ik vind daar zo snel geen benchmarks van, maar ik heb zomaar het idee dat dit een opruimingsmodelletje van Intel is dat voor een habbekrats aan de man gebracht wordt.

Advies iemand?
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik je geen packard bell aan willen raden. Als je een 6 jaar oud beestje bent gewend, ga je er met alles wat je nu nieuwe koopt zeker op vooruit. Als ik jou was zou ik een pc voor dat bedrag laten customizen.

Bied een aantal voordelen: ten eerste krijg je er exact in wat je wilt. Ten tweede krijg je er ook een originele windows cd bij ;) Ten derde is het vaak goedkoper je eigen systeem samen te stellen. Vaak gebruiken dell hp en pb voor budgetsystemen ook budget onderdelen.

Mocht je toch een PB willen kopen, dan zou ik als ik jou was al deze pc's vergeten. Ga minimaal voor een E6xxx cpu, die is niet zo gek veel duurder maar ga je wel veel meer plezier van beleven. De E6750 is een goeie qua prijs prestatie, en je kunt ook gaan voor de Q6600, de ultieme quad core van dit moment.
Zorg dat je minimaal 2 GB aan geheugen hebt en let op de verschillen in vista versies. Sommige ondersteunen geen RDP of Windows media centre. Bij de aanschaf van een pc kun je voor een paar tientjes extra een OS halen met meer mogelijkheden.

Voorbeeldje gemaakt bij alternate: 680 ex, zonder monitor.

EAH3850/G/HTDI (256 MB)€ 169,-€ 169,-
Core™ 2 Duo E6550 (2x 2333 MHz)€ 155,
TruePower Trio (430 Watt)€ 69
Midi Tower X-Plorer (4 x)€ 69,-
DVD-reWriters IDE - AD-7170A (18 / 8 / 8 speed)€ 25
G31MX-S2 (Intel® G31)€ 69,-
500 GB SATA2 Harddisk (500 GB)€ 89,-
2 GB DDR2-533 Kit (2048 MB)€ 35,-

Zomaar een simpel voorbeeldje, maar dan heb je wel iets dat een stuk beter is dan de door jou voorgestelde configuratie.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit mij aan bij de vorige spreker.

Daarnaast:
Alle genoemde setjes in het startbericht, doen bij mij theoretisch al de rillingen over de rug lopen, al realiseer ik mij dat er miljoenen mensen die zo'n setje hebben.

Idd. bij Alternate kun je best wel wat leuks bij elkaarr klikken.
Een andere optie zou Paradigit kunnen zijn.

En als je dan toch persé een "groot" merk wil aanschaffen, koop dan 10x liever een Dell dan een van de hierboven genoemde.

Klik bij Paradigit en Alternate eens wat bij elkaar en plaats het hier, dan schieten we erop.

Zo zag ik bij een van de hierboven door jou genoemde configuraties al staan: shared geheugen voor video. Als er iets is wat je vandaag de dag NIET meer wil hebben, is het shared videogeheugen in een desktop pc. (Tenzij je er alleen maar mailtjes mee verstuurt en droge teksten mee wil typen)
 
Laatst bewerkt:
shared videogeheugen, ja.... daar moet je je verre van houden inderdaad, maar daar had ik ook wel naar gekeken. De videokaart in het Compaq systeem is niet bepaald een hardcore-game kaart, maar het is in ieder geval een DX10 kaart, met eigen geheugen.

Info van de Compaq website:

ATI Radeon® HD 2400 PRO, met Avivo. 256 MB apart videogeheugen, tot 1023 MB videogeheugen totaal beschikbaar zoals gealloceerd door Windows Vista®

Dat valt dus nog niet eens helemaal tegen. Voorlopig goed genoeg, kan er later altijd nog een "echte" videokaart inzetten als ik dat wil. Wat betreft de processor.... voor € 950,- koop je bij Dixons deze compaq met Core2 Q6600 cpu, inclusief scherm. Dat gaat dan wel iets over het budget, maar vooruit, dan heb je ook wat.

Wat is het trouwens toch met de aversie van mensen tegen Packard Bell? Mijn vorige pc was een PB (op p2 gebaseerde Celeron 400mhz yes!!! :p) , prima ding geen centje pijn

DELL... jah, daar heb ik ook nog over gedacht ja. Zou ook nog niet zo verkeerd zijn. Ik hoor alleen wel veel mensen over onredelijk lange levertijden. Dell belooft binnen 10 dagen, maar 4 tot 8 weken lijkt eerder regel dan uitzondering. En om nou 8 weken zonder pc te zitten.... :shocked:

Alternatief is wellicht ook nog de plaatselijke pc-boer, die als huismerk pc's van Q-motion aan de man brengt. In de actuele folder staat een systeem met een Core2duo E4500, 2GB RAM, 320GB HDD, Nvidea 8400GS 256 PCI-e voor € 649,- ex. monitor.
 
Laatst bewerkt:
Na wat wikken en wegen heb ik toch gekozen voor een "kant en klaar" systeem: de Compaq SR5215, (Core2 Q6600(4x2400Mhz), 2GB RAM, 500GB HDD, Ati 2350) met bijpassende 19"breedbeeld monitor. Kosten: € 949,-
Heb wat zitten rondzoeken, maar het blijkt toch dat ik nergens een dergelijk systeem voor eenzelfde bedag kan kopen, ook niet als ik het laat costumizen. Heb navraag gedaan bij 2 plaatselijke pc-boeren, maar daar kost een vergelijkbaar systeem (incl. vista home premium) al snel meer dan € 1100,-

Okee, de videokaart van dit systeem is niet echt om over naar huis te schijven, maar voorlopig even goed genoeg. Ik vraag voor mijn verjaardag wel een 8800 GTS :evil:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan