PC Doorgebrand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeoffo

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2011
Hallo,

Niet zeker wetende waar ik deze vraag moest posten heb ik hem maar onder Moederbord geplaatst (stiekem in de hoop dat het mijn moederboard niet is dat het probleem is.)

Mijn PC heeft het gisteren begeven na toch zo'n 4 jaar trouwe dienst. (Sommige onderdelen vernieuwd zoals mobo/vid card) maar hij gaf gisteren toch de geest.

Hij sloot zichzelf af, stonk ERG metalig en was superheet aan de boven en achterkant (Vooral rond de voeding). Vervolgens wil hij ook niet meer opstarten (zelfs na 4 uur niet gebruikt te zijn zonder stroom verbinding). Dus het is vrij duidelijk dat de voeding doorgebrand is. Maar nu was tevens mijn vraag of er direct een manier is om te kijken of mijn MOBO het nog doet. Ik heb hem aan de zijkant opgengehaald en er brand een groen lampje op het moederbord zelf en kwam niet direct verkleuringen tegen.. dus dit gaf mij nog hoop.

Mijn vraag is dus kort samengevat: Hoe zie ik of er enige andere onderdelen naast mijn voeding kapot zijn... en hoe makkelijk is het om de voeding zelf te vervangen i.p.v het bij een lokale PC boer te laten doen die wss extra kosten hier en daar rekent...

Bij voorbaat dank!

Dat kun je niet weten zonder hardware tester.

Een goede reparateur hoeft niet duur te zijn. Alhoewel hij net als de bakker, slager en andere mensen wel gewoon een tarief zal rekenen voor het werk dat hij verricht.

De voeding vervangen is trouwens een koud kunstje. Deze zit meestal met 4 schroefjes aan de buitenkant van de kast vast. Als je deze losmaakt valt de voeding er al uit. Als je meteen een nieuwe voeding ernaast legt kun je meteen de stekkertjes 1 voor 1 omsteken van de oude naar de nieuwe voeding. Voeding weer vastzetten en klaar is kees/klara.

p.s. In de meeste gevallen gaat een voeding nooit alleen stuk. Tijdens het stukgaan levert hij meestal erg rare spanningen en gaan andere componenten ook stuk. De eerste zijn geheugen, HD en CPU.

Hm als de HD's doorgebrand zijn zou dat een zwaar groot probleem zijn.. een hoop belangrijks dat ik recent heb gemaakt. Geld dit overigens ook voor externe HD's of zijn die minder vatbaar i.v.m eigen adapter?

Bedankt voor de sneller reactie overigens!

Laatst bewerkt door een moderator:
De harde schijf kan je gewoon in een andere PC doen en kijken of hij het daar doet.

Mja er is helaas niet direct een andere PC beschikbaar en post atm vanaf mijn mobiel. Maar heb later wel een laptop beschikbaar.. Er zijn toch ook van die koppelstukken die je kan gebruiken om een normale HD min of meer als een EHD toe te passen.. Of heb ik dat miss verkeerd begrepen ? :P

Laatst bewerkt door een moderator:
die zijn er inderdaad maar je kunt ook gewoon je complete computer laten testen bij een pc winkel

Mja dat is het punt, ik zit midden in mijn scriptie/examenperiode en niet alles is ge-back-upped. Daarnaast heb ik mijn desktop nodig om o.a te renderen ( video's etc) dus mijn PC 3 dagen inleveren is geen optie...

Renderen met een kapotte desktop is ook geen optie. :confused:

heb je niet per ongeluk dat schakelaartje aan de achterkant van de voeding om de voltage te veranderen omgezet

heb je niet per ongeluk dat schakelaartje aan de achterkant van de voeding om de voltage te veranderen omgezet

Nope, het gebeurde terwijl hij aan het renderen was rond 3 uur snachts terwijl ik met iets anders bezig was, zie het in mijn ooghoek uitvallen en ruik kentucky fried voeding.. wss de combinatie van hoe oud de voeding is + de temperatuur i guess

Als het ledje brand,wil het niet zeggen dat het bord nog heel is.
Kijk een naar bolle condensatoren,of er 1 geklapt is(stank).
Dan kwestie van nieuwe erin laten zetten.
Welk moederbord is het?

Kijk anders,of er een ander dezelfde wordt aangeboden.op Tweakers.net.

Laatst bewerkt:
bedankt voor alle hulp maar ik heb toch maar besloten hem weg te sturen voor een hardware test... dan maar uitrenderen op iemand zijn gaming pc als ik die weet te hosselen. thx!

ik was ook een keer aan het renderen dat duurde heel lang mijn laptop stond toen al 9 uur aan plots zei de computer dat de stekker niet aangesloten was terwijl dat wel zo was toen bleek dat mijn transformator kapot was hij was gewoon oververhit geraakt hoelang stond je pc al aan??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan