pc en laptop koppelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

B.Veuger

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2001
Ik heb een pc welke via een vaste verbinding is aangesloten op een kabelmodem, ik heb een laptop welke via een router verbinding heeft met internet.
Is het ook mogelijk dat, wanneer beide computers aanstaan ik met b.v de laptop in de bestanden van de pc kan komen?

Hoi,

Wat je nu zegt lijkt me stug:

1. je pc aangesloten op het kabelmodem
2. je laptop op een router

..... maar waar is die router op zijn beurt dan op aangesloten?
Er kan niet én een pc én een router op het kabelmodem zijn aangesloten, dus iets klopt er niet in je verhaal.

Hoi,

Wat je nu zegt lijkt me stug:

1. je pc aangesloten op het kabelmodem
2. je laptop op een router

..... maar waar is die router op zijn beurt dan op aangesloten?
Er kan niet én een pc én een router op het kabelmodem zijn aangesloten, dus iets klopt er niet in je verhaal.

Kun je zien hoeveel verstand ik hiervan heb, wat voor mij duidelijk is dat de pc op de kabel is aangesloten, en de router dan denk ik ook, hoe kunnen ze anders werken?

Hoi,

In het bijgaangde tekeningetje is afgebeeld hoe een thuisnetwerk in elkaar zit.

Meest rechts zie je alle apparaten 'thuis' die - al of niet bekabeld - verbonden zijn met de router.
De router op zijn beurt is weer - bekabeld - verbonden met het kabelmodem.
Het kabelmodem maakt verbinding met het internet.

Routeren = het koppelen van twee (of meer) netwerken.
Netwerk 1: het WAN, ofwel Wide Area Network. Ofwel het inter-netwerk
Netwerk 2: een LAN, ofwel Local Area Network. Ofwel twee of meer pc's of laptops.

Wanneer je dus thuis maar één pc of laptop gebruikt, heb je geen router nodig en volstaat het kabelmodem dat je van je ISP (internet service provider) krijgt.

Bijlagen

• infrastructure_mode3.jpg
    infrastructure_mode3.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 88
Laatst bewerkt:
Hoi,

In het bijgaangde tekeningetje is afgebeeld hoe een thuisnetwerk in elkaar zit.

Meest rechts zie je alle apparaten 'thuis' die - al of niet bekabeld - verbonden zijn met de router.
De router op zijn beurt is weer - bekabeld - verbonden met het kabelmodem.
Het kabelmodem maakt verbinding met het internet.

Routeren = het koppelen van twee (of meer) netwerken.
Netwerk 1: het WAN, ofwel Wida Area Network. Ofwel het inter-netwerk
Netwerk 2: een LAN, ofwel Local Area Network. Ofwel twee of meer pc's of laptops.

Wanneer je dus thuis maar één pc of laptop gebruikt, heb je geen router nodig en volstaat het kabelmodem dat je van je ISP (internet service provider) krijgt.

Bij mij zit de router ook zo aangesloten, kan ik door b.v. instellingen aan te passen nu ook met de laptop bij de bestanden komen in de pc?

Mijn bedoeling is nietom bestanden over te zetten, maar om die te kunnen bewerken.

Hoi,

Ja, dat kan .....
Het gaat - met name tussen XP en Vista en met name door die laatste allemaal niet van een leien dakje helaas.

- In elk geval moet de z.g. werkgroepnaam op beide identiek zijn.
- Daarnaast moeten mappen gedeeld worden (rechtsklikken op betreffende map en 'Eigenschappen' kiezen; hierna tabblad 'Delen'
- De map 'Openbaar' (Vista) en 'Gedeelde documenten' (XP) zijn in elk geval mappen waar je i.h.a. snel toegang toe hebt in een home-netwerk.

Hoi,

Ja, dat kan .....
Het gaat - met name tussen XP en Vista en met name door die laatste allemaal niet van een leien dakje helaas.

- In elk geval moet de z.g. werkgroepnaam op beide identiek zijn.
- Daarnaast moeten mappen gedeeld worden (rechtsklikken op betreffende map en 'Eigenschappen' kiezen; hierna tabblad 'Delen'
- De map 'Openbaar' (Vista) en 'Gedeelde documenten' (XP) zijn in elk geval mappen waar je i.h.a. snel toegang toe hebt in een home-netwerk.

Ik heb op beide pc`s xp, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
kunt u mij uitleggen hoe ik e.e.a. instel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan