pc forceren alle geluiden via de hdmi in dolby digital uit te voeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

orschippers

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2012
hallo,

ik heb een harman/kardon 265 receiver waar mijn pc op is aan gesloten via hdmi.
het is in nu eindelijk zover dat hij suround sound afspeeld maar alleen in multi-ch. pcm

de pest is alleen dat mijn razer 5.1 headsetdie op de receiver is aan gesloten niet overweg kan met dat formaat...
simpele oplossing ALLE AUDIO UITVOEREN VIA DE HDMI IN DOLBY DIGITAL

de enige vraag hoe krijg ik dat voor elkaar

als ik bij afspeel apparaten kijk bij de eigenschapen van mijn AVR 265 staat er bij ondersteunde formaten 5 dolby varianten dus hij kan het wel hardware technisch gezien , hij moet het alleen doen.

welk programma encode ALLE audio die mijn pc uitvoert via de hdmi in realtime naar dolby digital?

Gr Onno

luidspreker drukken,
geluiden,
afspelen,
dan krijg je je audioapperaten te vinden,
dan de ene selecteren
dan als standaard instellen,

en klaar, tenminste als je win7 hebt

Hallo Onno,

Om te beginnen met je laatse vraag "welk programma encode ALLE audio die mijn pc uitvoert via de hdmi in realtime naar dolby digital?"
Een antwoord zou dan zijn dat, Alle programma's voor het decoderen en up-mixen in realtime van alle audio die je op je pc uitvoerd al aanwezig is in je AVR 265.

Met multi-channel. pcm is het geluid natuurlijk niet echt goed als je op de pc audio afspeeld die helemaal geen multi-channel is maar gewoon 2 kanaals stereo, de versterker doet dan bij wijze van spreken helemaal niks met de audio en geeft die gewoon zo door.
Daarom moet je in de AVR 265 met de hand je voorkeur instelling voor 2 kanaals audio bronnen als default op PLIIx Music zetten (Pro Logic IIx), zodat als je de versterker en/of pc opstart de AVR 265 al meteen op PLIIx staat.
Dat is het standaard formaat om 2 kanaals (analoge) audio up te mixen naar 5.1 of 7.1, zo woren bijvoorbeeld ook alle video's op youtube in 7.1 audio geluid weergegeven enz.
En zou je iets met DTS of Dolby audio afspelen dan heeft intelling in het bestand altijd voorrang op de default instelling van de versterker dus ook alle andere formaten worden gewoon gebruikt als ze nodig ziijn.
En als je een headset op de versterker aansluit dan weet de versterker zo met de aanwezige codec formaat ook hoe hij die door moet geven aan je 5.1 kanaals headset.

HDMI, kun je in windows vista/7/8 als standaard instellen.
Maar afhangkelijk van de audio-kaart in de pc kan die natuurlijk ook een andere optie bieden zoals het geluid van de speakers over de HDMI out te laten spelen, zoals bij mij dus.

Tja dat is alles wat je hoeft te doen en wens veel plezier.

Groetjes.

de instellingen staan goed,
als ik een dvd in mijn pc stop komt links onderin het dolby digital tekentje te staan in windows media player en schakelt hij over naar DTS op mijn receiver

wat hij dus alleen moet doen is ALLE audio, ook de 2 kanaals ENcoden naar DTS en geforceerd als DTS uitvoeren
want een .mkv film die een DTS indeling heeft word nu omgevormd naar multi-channel pcm.
wat ik dus niet wil is alleen de instellingen voor mediaplayer weizigen want dan hoor ik de systeem geluiden dus niet over de koptelefoon.
echt ALLE audio moet in DTS het apparaat verlaten via de HDMI.

Gr Onno

hallo,

bedankt :) die had ik ook al gevonden.
maar dit moet toch te doen zijn zonder 70euro audio kaart

hij doet al wat hij moet doen , hij doet het alleen niet altijd....

Gr Onno

Hoe is je headset aan de reciever aangesloten? (Optische kabel?)

In dat geval moet je reciever een surround signaal leveren. (Ongeacht bron)
En moet je het dus zoeken in de instellingen van je harman/kardon 265 receiver.

daar valt dus niks in te stellen...
er staat niks in de handleiding, en ik kan het in de menu's ook niet vinden.
die opties zitten er gewoon niet in.

Gr Onno

Hoi Onno,

De harman/kardon 265 receiver is met het instellen inderdaad wat anders als mijn onkyo maar er is wel wat in te stellen.
In de engelse handleiding op pagina 32 en pagina 33 staat wat over de instelling van de surround mode.
Vertaald in het nederlands is dat van, druk op de surround mode knop op het front paneel of de afstand bediening om het surround mode menu te openen.
Als je DTS wil dan kun je kiezen voor DTS neo 6.

b.t.w:
Een .MKV bestand (matroska video) kan maar hoef niet altijd het geluid in een DTS indeling te hebben.
En als dat geluid wel in DTS is dan hoef je mediaplayer dat alleen maar door te kunnen geven en de reciever reageerd het zelfde als met DTS van een DVD.
Als een versterker/reciever een DTS signaal ontvang dan herkend hij dat en steld hij zich daar op in.
Wat niet gebeurd als je mediaplayer het DTS geluid van een bestand niet zomaar kan doorgeven en het als het ware gaat down-mixen naar b.v 2 kanaals pcm.
Nou gebruik ik zelf nooit dat kreng van een windows media player en die heeft normaal voor meerkanaals Dolby/DTS geluid van een bestand een plug-in codec/decoder nodig.
Dus als je windows media player gebruikt zou je eens een andere media player kunnen gebruiken b.v video-lan, mpc-hd of meschien wat ik zelf veel gebruik Splash pro die daarbij ook nog een heel mooi beeld kan laten zien.

Groetjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan