PC gaat na het aanzetten eerst uit en start dan weer zelf op !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janaktie

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2003
Hallo,

Misschien is het iets in de Bios, geen idee !?!

Als ik mijn PC aanzet (aan en uit knop) gaat hij eerst voor 2 seconden gewoon aan (de blauwe ledjes branden)

Vervolgens gaat hij helemaal uit, je hoort dan ook dat de spanning er volledig afgaat, om daarna weer uit zichzelf op te starten !!

Hij start dan verder wel gewoon op.

Waarom doet hij dit ??

Hoor graag,

Gr.
Jan

Componenten:
Moederbord: Asus P8P67LE rev3
Processor : I7-2600K

Laatst bewerkt:
Dat lijkt heel erg op wat ik laats had, na een hele hoop dingen geprobeert te hebben bleek mijn moederbord kapot te zijn.

Verder werkt alles prima, moederbord is net nieuw, wil niet zeggen dat er niets kapot aan kan zijn, maar hij doet het verder echt prima.

Het is alleen raar en enigszins irritant, dat hij eerst even aangaat, dan weer uit en vervolgens weer aan om volledig op te starten.

Is er niet iets wat ik in de BIOs over het hoofd heb gezien ?

Iemand een suggestie ??

Laatst bewerkt:
Probeer anders eerst de bios te resetten, Stroomer af en de batterij in het moederbord er een tijdje uit halen.

Oke, zal ik doen, alleen dat kost even tijd, dan kan ik morgen pas reageren of het heeft gewerkt.
Ben ik dan de update kwijt voor de BIOS ?

Dat weet ik eigenlijk niet zeker, ik ben zelf nog niet echt een expert, ik geef alleen de tips die ik ook kreeg

Oke, denk dat ik hem kwijt ben, maar die staat nog wel ergens !

Als iemand nog een andere suggestie heeft, graag.

Zou ook kunnen zijn dat je voeding niet sterk/stabiel genoeg is.
Leen eens van iemand een voeding die een hoger wattage is dan de voeding die je zelf hebt én van een a-merk is (OCZ, Coolermaster etc.).

Tijs.

heb je de 4 pins voeding stekkers voor de cpu in het moederbord aangesloten?

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een Straight Power 550 watt (600W) voeding, lijkt mij voldoende, toch ?
De 4 pins voeding stekker zit op het moederbord.
De BIOs resetten lijkt mij ook geen oplossing.

Vanaf het begin, ongeveer 8 maanden geleden, doet hij dit al bij het aanzetten van de PC.

Het is niet zo dat de PC helemaal niet wil opstarten, hij start gewoon op en alles werkt perfect.

Alleen het gaat je op een gegeven moment irriteren dat hij bij het aanzetten niet in 1 keer gewoon opstart, maar eerst volledig uitgaat en vervolgens weer aan om op te starten !!

Laatst bewerkt:
Eerder genoemde suggesties noemde het al, maar dit is een klassiek spanningsprobleem. Ik durf even te wedden dat als je de computer reset de computer wel ineens doorstart (nadat de computer dus een keer volledig geboot is geweest)?

Veel voorkomende oorzaken (meeste al genoemd):

Kapotte condensatoren op het moederbord
Kapotte regulator op het moederbord
Vergeten extra spanning te leveren (al afgetikt)

Power supply levert geen stabiele spanning
Power supply is ondergedimentioneerd
Power supply is multirails met een kapotte schakeling

Dit kan lang goed gaan, maar houdt er rekening mee dat zo'n situatie op langere termijn flink kan verslechteren. Bij situatie 2 en 6 kan zelfs andere apparatuur op een gegeven moment doorbranden.

Oke, hier kan ik in meegaan.

Inderdaad als ik de computer reset start hij gewoon door !!

Wat raadt je mij nu aan?

Gewoon eerst eens gaan testen zoals ik aangaf, want dat test een hoop zaken die zijn aangedragen:
Leen eens van iemand een voeding die een hoger wattage is dan de voeding die je zelf hebt én van een a-merk is (OCZ, Coolermaster etc.).

Kijk of je met de leenvoeding dezelfde dingen ervaart. Is het daar beter, dan je huidige voeding vervangen.

Tijs.

Leenvoeding, dat wordt lastig.

Mijn schoonzoon heeft een PC, maar die heeft een veel lagere voeding

De PC heb ik ook iedere dag nodig !!

Maar goed, ik zal eens kijken wat ik kan doen

In ieder geval bedankt voor de hulp

Gezien je aangeeft dat de computer 8 maanden oud is (tenminste zo lees ik het) lijkt me in ieder geval gevalletje garantie.

Klopt, alleen moet ik dan uitzoeken welk component niet goed is.
Het lijkt mij dat daar twee items voor in aanmerking komen nl:

Moederbord

Voeding

Klopt dit ?

Als je de computer volledig geassembleerd gekocht hebt is dat voor de winkel.

Kort door de bocht gok ik eigenlijk op het moederbord. Ik neem aan dat je voeding een be-quiet! straight power is? Of is het een echt vaag chinees merk waar ik nog nooit van gehoord heb?

Be-quiet! voedingen kunnen wat problemen opleveren bij het opstarten, maar verder zijn het prima voedingen. Opstart problemen met die voedingen zijn echter sporadisch en niet consequent. Als de voeding een blank label is trek ik mijn conclusie echter weer een beetje in.

Toen losse onderdelen gekocht en zelf in elkaar gezet (wel vaker gedaan)

Inderdaad be-quiet.

Heb er net een andere voeding ingezet, welliswaar van 500 watt, toch maar even geprobeerd.

Conclusie:
Zelfde probleem.

Daaruit kan ik (waarschijnlijk) opmaken dat er iets is met het moederbord !!
Is het niet een omzetting ergens van op het moederbord, of zo !!

Heeft het resetten (verwijderen van de batterij op het moederbord) enig nut ?

Wat ben ik kwijt als ik de batterij verwijder en weer terugplaats ?

Hoor graag,

BIOS resetten staat alles weer op oude tijd, en moet je opstartvolgorde etc weer in gaan stellen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het iets oplost, maar proberen kost je alleen 10-20 minuten om alles weer in te stellen.

Ik vermoed echter optie 1 uit mijn lijstje. Kapotte condensatoren op het moederbord (daarom ook bovenaan geplaatst ;) ). Het is een bijna klassiek probleembeeld, maar ik wil toch altijd volledig en voorzichtig zijn in mijn antwoorden.

Als er een aantal condensatoren kapot / beschadigd zijn kan de initiële piekbelasting niet worden opgevangen door het moederbord. De overige condensatoren lopen tijdens de eerste poging echter wel vol. De BIOS meet onvoldoende spanning tijdens de INIT en sluit de computer af (veiligheids protocol). De tweede boot slaagt wel omdat de overige condensatoren nu vol zijn waardoor er minder belasting is. De BIOS meet voldoende spanning en laat de boot doorgaan. Zolang de computer in gebruik blijft, zijn er geen problemen meer en ook resetten gaat goed. Echter als de spanning volledig van het bord gehaald wordt zullen alle condensatoren weer leeglopen en herhaald het probleem zich bij de volgende "koude" start.

Bedankt, ik denk dat ik Alternate maar eens ga benaderen ivm kapot moederbord.

Zal wel weer een probleem zijn, met opsturen, lang wachten enz.

Ga nu de andere voeding er weer inzetten

In ieder geval hartstikke bedankt voor de info en ik zal als alles achter de rug is wel laten weten hoe het is afgelopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan