PC gaat niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

DefectGun

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2011
Beste Helpmij'ers,

Na 4 jaar mijn computer intensief te hebben gebruikt, heeft hij vandaag de geest gegeven. Toen ik wegging stond hij nog aan, toen ik terugkwam was hij uit. Ik drukte hem weet aan, maar er ging nog geen lampje branden. Ik ben bang dat het de voeding is, maar het zou ook een ander component kunnen zijn. Is er een manier om dit te testen (met name de voeding), of is het het beste dat ik hem meteen wegbreng?

Met vriendelijke groet,

DefectGun

Edit: is het zo dat het aan/uit lampje wel gaat branden zelfs wanneer het moederbord / processor / graphische kaart stuk / iets anders stuk is?

Laatst bewerkt:
En krijg je nog beeld te zien?

Als je nog iets van beeld te zien krijgt, omschrijf dan eens wat?

Alleen te testen met een andere voeding of deze voeding in een andere PC.
Met werkende voeding weer proberen.
Doet hij nog niets, alles eraf en eruit en kaal opstarten met alleen de CPU, systeemspeaker en voeding uiteraard, geen bios beeps?

Er gebeurt echt helemaal niks. Als ik niet op de aanknop zou drukken zou er hetzelfde gebeuren: niets. Geen beeld, geen biospiep / lampje. Als je me zou vertellen dat er geen stroom is, zou ik geen verschil merken: er gebeurt dan ook niets.

Wat betreft de voeding: Ik heb geprobeerd om de voeding los te koppelen, maar ik liep vast toen ik een dikke stekker van m'n moederboard af moest halen. Ik weet niet precies hoe deze eraf gaat en ik wil er niet te veel kracht op zetten. Is er geen andere manier om iets te testen?

Edit: Mijn systeem is te zien via mijn profiel.

Laatst bewerkt:
Voedingsstekker heeft aan de zijkant een borgklip, die indrukken en voorzichtig in de lengterichting beetje wrikken en trekken.

En nee, hoe zou je het anders willen doen?, de voeding zelf kun je aan zetten door de groene draad even te kortsluiten met een zwarte maar als het een nieuwer type voeding is krijgt hij geen "OK" signaal terug en gaat hij nog niet aan en de voeding moet wel eerst los van het mobo zijn.

Als de ventilator gaat draaien van de voeding wil dan nog niet zeggen dat hij goed is.

Ik heb inderdaad ook gelezen dat je met een paperclip een groen met een zwart draadje te verbinden om zo een signaal van het moederboard te simuleren... maar er komen geen groene draadjes uit mijn voeding...?

Hoe dan ook, ik ga nu proberen of ik die klip loskrijg.

Moeten alleen de draadjes los die van mn moederbord naar m'n voeding los, of alle draadjes? Er zijn namelijk een aantal draadjes waar ik niet bij kan maar die lopen volgens mij naar m'n aan / uitknop en wat USB poorten.

Edit: qua kleuren draadjes heb ik alleen geel, rood en zwart. Kan ik daar iets mee? De voeding is namelijk al meer dan 4 jaar oud.

Laatst bewerkt:
Welk merk is die voeding dan want elke ATX voeding werkt met een groene draad en er komt alleen een 12V 20 of 24p stekker en eventueel een EATX 12V 4 of 8 polig, voor de devices en grafische kaart uit.

Recom PE-600PLUS ATX 12V V2.0&EPS 12VV

Edit: ik zie welgeteld één groene draad nu!

Ok, ik heb middels een paperclip groen verbonden met zwart. Twee verschillende stroomkabels geprobeerd, zonder apparaten eraan, met dvd-speler en graphische kaart en harde schijf eraan... Er gebeurt helemaal niks. Kan ik hieruit opmaken dat mijn voeding stuk is?

Edit: Leuk om te weten: ik heb laatst met een intel programma mijn processor getest, alles was goed. Sowieso zou hij wel aan moeten gaan ook al was mijn moederboard of processor stuk toch?

Laatst bewerkt:
Nee, gaf het al aan dat sommige voedingen een OK signaal van het moederbord wil hebben om te starten.
Testen in een andere PC geeft meer zekerheid al geloof ik niet dat het daar aan ligt maar het is een kwestie van uitsluiten, is die voeding zeker goed kun je verder zoeken...

Doet hij nog niets, alles eraf en eruit en kaal opstarten met alleen de CPU, systeemspeaker en voeding uiteraard, geen bios beeps?
Dat zeker niet geprobeerd?

Ik heb onderhand elke combinatie geprobeerd, maar hij doet het nog altijd niet. Ik zal vrijdachochtend nog proberen om er een voeding in te steken van andere pc (of beter andersom?). Ik houd je op de hoogte.

Alvast bedankt! :thumb:

Ik heb een andere voeding aangesloten op het moederboard en toen ging de computer wel aan. Lijkt me dus vrij duidelijk dat de voeding stuk is. Heb daarna ook nog geprobeerd om m'n oude voeding weer aan te sluiten, maar die deed het nog steeds niet (duh).

De vraag is nu welke voeding ik ga kopen. Zelf zat ik te denken aan LC Power Voeding LC600H-12 V2.31 600W, maar ik weet niet zeker of deze de juiste aansluitingen heeft. Is deze voeding OK, of heb je andere suggesties?

Alvast bedankt! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan