pc gaat soms spontaan uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

fzr 1000

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2001
Hallo,

Mijn systeem gaat bij bv opstarten spel of printen soms spontaan uit. Zo doet ie het goed en dan plots "poef" het hele zwikkie gaat uit!

mijn systeem: asua a7nx8x-x moederbord/xp 2600+ amd cpu/xfx128 mb videokaart/ 300watt voeding/120 gigabyte harde schijf/nec dvd brander 1300a

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?

Bij voorbaat dank!

Thijs

al voooruitlopend op je antwoord:

beide situaties die jij beschrijft doen een redelijke "aanslag" op het beschikbare geheugen, immers, bij het laden van een spel gebeurt er nogal het e.e.a. en bij het maken van een printje wordt (bij heel veel printers) overwegend een gigantisch groot bestand naar het werkgeheugen gestuurd, alvorens de print feitelijk wordt gemaakt.

Je zou het heel voorzichtig kunnen zoeken in de richting van een geheugenbankje dat mogelijk niet goed vast zit zodat bijv. slechts de helft van het geheugen beschikbaar is ???

Een kijkje in apaaraatbeheer levert ook niets op ? (Cirkels met kruizen en / of uitroeptekens?)

en zo zijn er nog een heleboel andere mogelijke oorzaken van hardware tot en met software (antivirusprogjes die vervelend doen !!!!)

Hoe groot is je wisselbestand?

en de allerbelangrijkste vraag voor DIT moment :

je pc is dat natuurlijk niet "zomaar" gaan doen, toch ?

er MOET iets softwarematig en / of hardwarematig zijn gebeurd sinds je dit euvel hebt. Probeer de klok eens terug te draaien naar het moment dat het voor het eerst gebeurde. WAT was er kort DAAR weer voor aan je pc veranderd -> hardware / softwarematig ???

De pc draait op XP en ik heb hem net 2 dagen (zelf in elkaar gezet)

Zou de voeding wel voldoende zijn? Deze zat nl al in de kast die ik besteld had. anders ahd ik wel een 350 watt voeding gekocht of zo.

oja...als ie dan opnieuw opstart, dan geeft de bios aan dat de processor op 1250 MHZ loopt.
Moet ik de bios in, en zie dat deze ge woon goed staat.
Bios bewaren en opnieuw opstarten en lopen als een tierelier.

zelfbouw, oke, maar dan kan er zoooooooooo vreselijk veel aan de hand zijn:

begin eens met het draaien van een progje als Aida32. Dit progje (voor zover je het niet kent) "kijkt" naar je pc en geeft ongevraagd ;) :D optimalisatie-adviezen en het geeft aan of er dingen niet goed zitten.

En ook niet onbelangrijk, schakel het opnieuw booten bij een fout eens uit in xp en laat het bekende "blauwe scherm" maar komen, dan kun je in ieder geval de foutmelding lezen...........

Klinkt inderdaad als een probleem met een te zwakke of niet goed werkende voeding. Ik zou er eens een zwaardere inzetten, bijvoorbeeld 400W. Of eentje van een goed merk (Enermax, Chieftec, ...) met een vermogen van 300/350W mag ook.

Ja, ik geloof toch ook de de voeding wat magertjes is.
Morgen ga ik er een nieuwe in plaatsen en de resultaten daarvan laat ik hier weten.

Alvast bedankt voor de snelle reacties!

Gr Thijs

Vandaag een andere voeding (gerenomeerd merk) van 300 watt geprobeerd. Mocht niet baten.

De videokaart en het geheugen van de buurman geprobeerd. Mocht niet baten.

Ik ga nu ernstig denken dat de problemen in het moederbord liggen. Toch?

Het is ook altijd wat! Vorige keer toen ik m'n PC zelf in elkaar had gezet, bleek (na een week tobbe!) dat het geheugen defect was. Even later gaf het moederbord de geest. Weggebracht ter vervanging onder garantie.
Zaak ineens verdwenen!(Digiworld te Brielle)
Computer pleite! Dat geintje loopt nu via de rechtsbijstand.

En nou dit gezeik weer....

het bios configureren is ook een vak apart............... misschien zit daar een onzuivere "noot" ?

Hallo

Beginnende bij het meest elementaire:

Alle ventilatoren draaien ?? c.p.u. , powersupply , etc???

Temp. c.p.u. zijn o.k. ??

Geheugen getest , d.m.v. b.v.b. "memtest".

Alle eventuele verdere "logische mogelijkheden zijn reeds vermeld ... volgens mij.

Het "belasten" v/d p.c. lijkt volgens de "foutbeschrijving " deze defekten uit te lokken .., misschien iemand nog een over het hoofd geziene mogelijkheid??

Peter

Het probleem is opgelost. Ik heb het moederbord terug gestuurd en er een ander voor gekregen.

Wat mij gelijk opviel is het verschil in temperatuur van de cpu. Die is nu beduidend lager.
Dus ik denk dat het inderdaad te maken had met een te hoge temperatuur. Geen idee wat dat veroorzaakt kon hebben!

In ieder geval draait het systeem nu zoals het hoort!

Hartelijk dank voor de inbreng allemaal! Tof!

Gr Thijs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan