PC gecrasht.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blackshark

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Berichten
102
PC gecrasht

Allen,

Voordat ik m'n probleem ga omschrijven geef ik eerst wat informatie over m'n PC:

- Processor: Intel Pentium 4 - 2,5GHz;
- Videokaart: ATI RADEON 9700 PRO;
- Interngeheugen: 1024 MB RAM;
- Besturingssysteem: Windows XP Professional.

Ik gebruik deze configuratie al gedurende 4,5 jaar en ik heb er in deze jaren wát probleempjes mee gehad, maar deze losten zichzelf gewoon op (zoals artifacts, af en toe een crash enzovoort). Nou ben ik al de hele week intensief aan het gamen (wat ik eerst ook deed maar vanwege school had ik er minder tijd voor) en startte ik vanavond klokslag kwart over 8 de computer op (hij stond al een tijdje uit). Alles verliep goed, het laden van Windows, enzovoort. Maar nu komt het.

Toen ik wat in Internet Explorer bezig was, liep op een gegeven moment mijn muis vast. Daarna kreeg ik van m'n computer een vriendelijke piep en crashte heel mijn PC. Het scherm werd na een aantal seconden zwart en ik kon helemaal niets meer doen. Misschien dat ik de PC nog kon resetten, maar dat deed ik niet. Ik drukte daarom op de zwarte knop aan de achterkant van mijn computer om de stroom eraf te halen. De PC schakelde zich uit.

Sinds dat moment heb ik de PC niet meer aangezet en dat ben ik ook niet meer van plan ook. Ik heb dit probleem nog nooit gehad, maar waarschijnlijk wel wat conflicten die hier 'gerelateerd' aan zijn. Zo heb ik 2 à 3 dagen geleden artifacts gekregen toen ik de PC opstartte. Maar die artifacts had ik ook al 1 à 2 jaar(!) geleden. Je zou denken dat het de videokaart is, maar in deze 1 à 2 jaar heb ik nog behoorlijk intensief gegamed en kwamen de artifacts op onverwachtse momenten terwijl ik na een simpele reboot van mijn systeem weer 2 uur lang (of langer) kon gamen. Heel onregelmatig dus: dan vertoonde de PC deze 'kuren' een flink aantal maanden niet, en daarna ineens weer wel.

Ik kan best begrijpen dat het hier een hardwarematig probleem betreft, maar ik zou me god niet weten wat het dan zou moeten zijn. Ik heb de halve middag zitten gamen, zónder problemen. Maar opeens toen ik de PC deze avond opstartte kreeg ik deze crash. Ik hoop niet dat het de hardeschijf of wat dan ook is, want daar heb ik echt geen trek in.

Dus nog even kort samengevat:

- de crash kreeg ik in Internet Explorer;
- de computer gaf een 'zuiverre' piep, dwz dat het een duidelijke piep was, niet lang niet kort, en verder helemaal niets;
- het beeld werd enkele seconden later zwart en het enige wat ik nog kon doen is de stroom van de PC halen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het vinden naar de oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Zo op het eerste gezicht een warmte-probleem. Maak de kast eens open (stroom er af) en kijk of de boel van binnen goed stofvrij is, ik denk het niet.
Met een kwaste voorzichtig alle stof verwijderen, vooral ook van de fan van de processor-koeler en de fan van de videokaart koeler.
 
Oké, ik ga de computer morgen helemaal uitstoffen. ;)

Ik zal dadelijk nog even gamen om te kijken of het echt wel de temperatuur is. Maargoed, ik ga hem sowieso uitzuigen om te kijken of het daaraan ligt.

Mrmusic, heel erg bedankt voor je reactie en je hoort van me!
 
Pas met uitzuigen wel op dat je geen onderdelen aanraakt met de metalen stofzuiger!!!
 
Dat snap ik. :)

Maar toch vind ik dit vreemd. Ik heb zonet m'n computer weer aangezet en gek genoeg startte hij normaal op. Zoals altijd. Ik ging dus gamen en ik checkte de temperatuur van m'n CPU voor ik ging gamen. Deze was 37/38 graden. Prima dus. Ik ging gamen en de temperatuur blijft rond de 55 graden, wat dus ook prima is. En dat na een uur gamen zonder problemen.

Ik ga morgen de PC uitzuigen, maar ik vind het wel vreemd dat ik een uur lang met een computer kan gamen die net gecrasht is, bij wijze van spreken. Ik wil niet uitsluiten dat het geen temperatuurprobleem is, maar ik vind het wel raar. Ik denk dat er in ieder geval niet iets noemenswaardig aan de hand is, als ik dit kan. Hoe denk jij hierover, Mrmusic?
 
Goed, ik haal dit topic even omhoog omdat het nog niet is opgelost. Althans; PC schoonmaken doe ik nog (ben net met vakantie geweest dus moet het nog doen) maar zijn er nog andere ideeën? Ik had het dus met een koude start, lijkt me niet dat het stof dan voor een hoge temperatuur zal zorgen. Overigens heeft de PC het nu alweer een week lang goed gedaan. Is dit niet gewoon "normaal" of zo en gebeurt het niet meer bij PC's? Ik hoop dat iemand hier een duidelijk antwoord op kan geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan