Pc gedraagt zich raar na verwijdering kapotte videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hallo helpmij-ers,

Afgelopen zaterdag begaf de videokaart het in mijn pc ( een oudje, nvidia 8400 GS ). Ik heb de pc uitgeschakeld en de stroom eraf gehaald, en voorzichtig de videokaart verwijderd.
Daarna heb ik mijn beeldscherm aangesloten op de on-board videokaart ( ATI radeon ), die weleenswaar minder geheugen heeft, maar een goede backup is totdat ik een andere videokaart heb, want kan nu even niet gamen.
Toen de pc opnieuw opgestart. Windows installeerde de drivers van de on board kaart, en alles goed en wel, hoewel ik het opstarten wat langzaam vond duren, ik dacht dat het te maken had dat de drivers nog geinstaleerd moesten worden.
Ik heb daarna ook de oude nvidia drivers verwijderd, aangezien ik geen enkele nvidia product in mijn pc heb zitten.
Maar het opstarten van windows gaat nog steeds niet bijster snel. Maar ook het afsluiten gaat niet vlekkenloos. Als ik op afsluiten klik, doet hij zijn ding wat elke andere pc doet, dan komt er een scherm met daarop " afsluiten " . Normaal gesproken gaat dan de pc ook uit. Alleen die van mij nu dus niet. Hij blijft niet hangen, maar het lijkt alsof windows de computer niet het signaal geeft om uit te schakelen, dat moet ik zelf doen via de aan / uit knop ( net zoals vroeger met windows 95 ).

Dit is wat ik al heb gedaan:

- schijfcontrole : niks gevonden
- sfc /scannow : niks gevonden
- register opgeruimt met ccleaner : niks gevonden
- gescant op virussen en malware ( je weet maar nooit ) : ook niks gevonden
- defragmentatie : niet geholpen
- systeemherstel : geen resultaat

Het gaat dus om de langzame opstart, en het afsluit probleem. voor de rest functioneerd de pc prima zonder problemen. Toen de Nvidia kaart nog werkte, had ik dez eproblemen niet, de problemen kwamen dus nadat ik de kaart had verwijdert.

pc info:

Acer Aspire T671
Intel dual core 2.80 ghz
4GB RAM
Windows 7 ultimate 32 bit

Laatst bewerkt:
hoi,

Hoe zou ik dat kunnen checken ? De voltages die de voeding doorgeeft zijn niet anders dan anders namelijk.

Ik heb zelf eerder het idee dat windows op een 1 of andere manier een beetje van slag is omdat er hardware verwijdert is. Wat me nou ineens te binnen schiet is dat MSN ook bleef hangen ( kreeg het niet afgesloten, zelfs niet in taakbeheer ) na het installeren van de ATI drivers, toen ik de pc wilde opstarten. Geen idee of het er wat mee te maken heeft, maar meld het voor de zekerheid

Het was ook maar een schot voor de boeg, het kan zijn dat je voeding problemen heeft met op gang te komen zeg maar en als hij eenmaal draait er niks aan de hand is.
Hetzelfde met afsluiten, er kan een weerstandje stuk zijn gegaan (ik zeg maar even wat).
Zelf heb ik bij een pc van mezelf (2 jaar oud toen) eens meegemaakt dat met een luide knal de voeding eraan ging, gelukkig geen verdere schade aan de pc. Met een nieuwe voeding was weer alles ok, maar het kan ook anders!
Ja hoe kun je het controleren, zelf heb ik er een tester voor en de nodige reserve-voedingen liggen, je pc-winkel kan het ook voor je controleren (doen ze meestal wel gratis).
4 schroefjes aan de achterkant en je hebt je voeding eruit.
Maar het kan ook zijn dat je voeding of moederbord (maar dan is het meestal over en uit) een piekspanning heeft gehad en dat daardoor ook je graka de geest heeft gegeven.
Pin me er niet op vast, ik probeer alleen maar aan te geven wat de oorzaak zou kunnen zijn gezien de info die ik krijg.
Ik zou in zo'n onzeker situatie in ieder geval een volledige back-up maken van m'n schijf op een extern station of een 2e schijf.

Laatst bewerkt:
Het meest idiote, is dat ie dit niet altijd doet. Als ik de pc kort gebruik ( voorbeeld; opstarten, mailtje maken en versturen, of bankzaken doen) en dan weer afsluit, sluit ie netjes af, en gaat dus gewoon ook uit.

Ik had eigenlijk nooit aan de voeding gedacht, 2 jaar terug heb ik er zelf een nieuwe in gezet ( meer vermogen ), ik zat zelf meer richting softwarematig te denken :D. Via speedfan, waar ik de voltages af kan lezen, zijn die normaal. De standaard voeding heb ik nog ergens liggen ( is 100% ) , ik kan proberen 1 deze dagen even te wisselen.

kwa piekspanning, mijn pc is aangesloten op een stekkerdoos die beveiligd is tegen piekspanningen. Die backups zijn inmiddels al op een externe harde schijf ( doe ik om de 2 weken bijwerken ).

Top dat je snel meedenkt:thumb: zo kan je langzamerhand afturven wat het wel en niet kan zijn

Zo te lezen heb je alles verder prima voor elkaar en zowat alles gedaan wat ik ook zou doen.
Blijft de vraag, wat is precies het probleem dat zich voordoet?
Een schijf kan ook fysiek langzaam de geest geven ondanks dat schijfcontrole aangeeft dat alles ok is. :o
Speedfan is niet 100% betrouwbaar, daarvoor moet je in het Bios zijn tab "Hardware monitor" (meestal F2 tijdens de boot maar dat kan ook delete zijn of een andere toets).
Maar of je daar wijzer wordt is nog maar de vraag.
Give it a try zou ik zeggen.

Via helpmij kwam ik ooit op het programma crystaldisk info, die heb ik eens gestart, deze kwam met als beoordeling dat de schijf in goede conditie is ( gelukkig ).
In de bios heb ik ook gekeken, ook daar zag alles er gewoon perfect uit. Wat ik wel gedaan heb is in de bios alles gezet als default, misschien dat iets in de bios niet meer goed stond na verwijdering van de grafische kaart ( zou dat kunnen ? ). De computer startte daarna wel gewoon weer goed op ( sneller weer ), dus dat is 1 zorg minder.

Ja dat zou best eens kunnen omdat de insteekkaart wss als eerste stond ingesteld.

ja het zou kunnen dat er iets fout was ingesteld bv het gedeelde geheugen voor je grafische kaart ofzo .

dat klopte dus, er zat inderdaad iets niet goed in de BIOS, door alles op default te zetten, sluit de pc nu normaal af, bedankt allen voor de snelle info en hulp :D. Ik zal later vandaag het topic op " opgelost " zetten, zit nu op het moment via mobiel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan