PC geeft Lange piepcode en start niet op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoerdnl

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2011
Hallo Helpmij.
Ik heb een probleem met mijn computer, en ik ben er niet helemaal over uit wat het precies is, Bij het opstarten geeft de PC namelijk een lange voortdurende piepcode wat zou moeten wijzen op een geheugenfout.
Het geheugen heb ik er uitgehaald, en er vervolgens gelijk weer met een oude cd-rom speler ingezet.
Tijdens het opstarten gebeurde er niets en rook ik een soort van brandlucht, ik heb de schakelaar overgehaald en de cd-rom speler eruit getrokken, vervolgens weer gekeken of het geheugen er goed in zat en weer opnieuw op proberen te starten.
Sindsdien geeft het apparaat een lange piepcode. Nu vraag ik me eigenlijk af waar dit aan ligt.
Zou het kunnen gaan om een storing die de cd-rom speler werd veroorzaakt?
Zou het kunnen zijn door een overbelaste voeding?
Is het moederbord kapot?
Zijn de geheugenbankjes kapot?
Zijn de overige componenten nog intact? (zou ik kunnen testen door ze aan een ander systeem te koppelen.)
Kortom een hoop vragen, Wel is opmerkelijk dat de brandlucht zich in het bovenste gedeelte van de computer (plaats van de cd-rom drive) bevind, en in en om de voeding. aan het moederbord zelf is niks te ruiken.

Het gaat hier om het moederbordtype asrock 775vm800.

Ik zou graag de expertise van de helpmij gebruikers hier op los willen laten
Ook weet ik niet of ik hier in de goede forumsectie zit, indien dit niet het geval is hoor ik het graag.

met vriendelijke groeten
Sjoerd.

Hallo sjoerdnl

Die lange pieptoon is bedoeld om een diagnose te stellen. Een pieptoon die steeds dezelfde geeft, geeft aan dat er een hardware -error is met de voeding of met het moederbord. Maar dat heb jezelf al geconstateerd begrijp ik uit je schrijven. Open je systeemkast en trek de geheugenmodules en de insteekkaarten los. Even de voetjes schoonmaken en daarna de geheugenmodules en de insteekkaarten weer terugplaatsen. Als dat niet helpt, mogelijk een andere videokaart proberen. Als dat niet helpt, dan denk ik dat je computer verleden tijd is.

Hallo manamana.
Mocht het moederbord ´overleden´ zijn, heb je dan nog enig idee of die modellen nog ergens verkrijgbaar zijn?

Groeten Sjoerd.

Oh dat zal niet zo makkelijk zijn oud beestje zie ik, 2e hands misschien marktplaats, maar probeer asrock eens even een bericht te sturen via deze.

Klik hier

en vul je vraag in, wellicht kun je daar het beste terecht in het Nederlands. Succes ermee. :thumb:

hier de website

Er is er eentje te koop in Landgraaf, is daar ook niet een popfestival?

http://www.advertentiezoeker.nl/?q=...l=0&wg=website&hrbr=&prv=&as=&pmin=&pmax=&uz=

De neus is een goede raadgever, er kan best een onderdeeltje van de voeding zijn opgeblazen. Hiervoor zou je de voeding eventjes los moeten halen. Let op... de spanning er lange tijd vanaf en dan nog kan je een schok krijgen van de condensatoren. Wel open maken maar nergens met de vinger aankomen. Gebruik een kwastje en blaas de voeding schoon. Waarschijnlijk zie je daar dan wel een gesmolten zwart kapje liggen. Het wordt dan een nieuwe voeding en natuurlijk een model die wat meer presteren kan. Gebruik je de computer vaak, neem dan een energiezuinig model met meer dan 80 procent efficiency. Misschien ben je dan zelfs beter af. Je kan de voeding uitproberen op de CDRom schijf, dat doe ik tenminste altijd, in de brede stekker met 20 aansluitingen steek je dan een verbogen paperclip. Doe de clip naar onderen, kijk in de stekker en steek de buigzame draad bijvoorbeeld in de 5e en de 7e aansluiting vanaf links in de benedenste rij (zwart en groen). Bij het aansluiten aan een werkende voeding zal dat een flinke vonk trekken die je vinger brandmerkt dus pas op! een CDRom die niet meer werkt aan een Molex stekker toont aan dat de voeding overleden is. Ben je minderjarig dan je ouders even vragen het te doen. Er bestaan ook voedingstesters die je voor niet al te veel geld kunt bestellen van eBay. Als je die goed kunt bewaren en hierin wilt investeren is dat een betere keuze. Een voeding moet je echter wel een keertje van binnen schoonmaken.

Zelf heb ik eens een stekkerverbinding op het moederbord gehad die los en scheef zat. De blauwe vonkjes die dan ontstaan aan die slechte verbindingen laten stekkers en kabels binnen seconden al smelten. De naar pepermunt ruikende rook gaat omhoog in de kast. Controleer dus het plastic rondom al de stekkers. Succes.

Inmiddels is het mobo binnen en alles omgezet.
Helaas nog steeds het zelfde probleem.
het vermoeden bestaat dat er mogelijk een storing in het geheugen zit, helaas hebben wij niet meer geheugen van dat model.
Even geheugen zoeken en we weten meer!

Inmiddels is het mobo binnen en alles omgezet.
Helaas nog steeds het zelfde probleem.
het vermoeden bestaat dat er mogelijk een storing in het geheugen zit, helaas hebben wij niet meer geheugen van dat model.
Even geheugen zoeken en we weten meer!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan