pc-griep oftewel virus!

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruidnootje

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2003
Berichten
21
Ik heb een tweedehands pc gekocht (Windows XP Home) en met de opstartdiskette alle instellingen teruggezet. Daarna mijn eigen programma's geïnstalleerd (Norton Utilities en Antivirus). Daarna via internet geprobeerd de live-updates van de programma's te downloaden (o.a. virusdefinities).

Daarna allerlei meldingen gekregen en de computer begon zichzelf steeds opnieuw op te starten (Remote Call Procedure). Ook een melding 'u bent waarschijnlijk besmet met het Blaster-virus'. Dus metteen het reparatie-bestandje gedownload; dit bestand gaf echter aan dat het virus niet op de pc aanwezig was. Ook in de veilige modus kon het virus niet gevonden worden. Wel gelukt om het steeds opnieuw opstarten van de pc uit te schakelen aan de hand van tips op diverse sites over dit virus. Het systeem reageert alsof het geïnfecteerd is, alleen is het virus niet te vinden.

Ik kan nu verder wel met de pc werken, maar wat erg vervelend is, is de 'trage' muis. Regelmatig is de muis letterlijk niet vooruit te branden en vaak slaat het hele systeem voor een paar minuten vast (muisaanwijzer weg, systeem reageert niet op ctrl-alt-del of de start-menu-toets), daarna kan de muis weer even bewegen, waarna het systeem weer vast loopt, en dit blijft zo doorgaan. Op het moment dat het systeem vastloopt is het CPU gebruik ontzettend hoog.

Heeft iemand enig idee wat er met mijn pc aan de hand is en misschien adviezen ter genezing van dit probleem?
 
Welkom op Helpmij.:)
Je hebt waarschijnlijk het Blastervirus te pakken.
Uitleg over Remote Procedure Call(RPC) en Blaster virus;
RPC-meldingen en reboots

PS ik heb gelezen dat je de Blastervirus removal tool gebrukt hebt, maar mischien staat er toch nog iets tussen.;)
 
Waarom zou je geen format C uitvoeren?
Ben je van alles af en kun je opnieuw beginnen.
 
Van Symantec (Norton) het tooltje downloaden om Blaster te verwijderen en vervolgens de patch updates van Microsoft downloaden.
Format C niet nodig.

Groetjes
Falco
 
Geplaatst door falconetti
Van Symantec (Norton) het tooltje downloaden om Blaster te verwijderen en vervolgens de patch updates van Microsoft downloaden.
Format C niet nodig.

Groetjes
Falco
Kennelijk is de Blaster tool al gebruikt.;)
Geplaatst door kruidnootje
Dus metteen het reparatie-bestandje gedownload; dit bestand gaf echter aan dat het virus niet op de pc aanwezig was. Ook in de veilige modus kon het virus niet gevonden worden.
 
Sorry Crash :D , foutje :D :D

Misschien heeft Saldos eeen goede tip? Hij is de Norton specialist!
 
Bedankt voor de reacties........ helaas blijft het virus onvindbaar op de pc! En het nadeel van een virus dat je niet kunt vinden, is dat het een beetje lastig is 'm te verwijderen, maar we blijven lachen (met moeite, haha!).

Zouden de problemen die ik met de muis heb, en het vastlopen van de computer ook met het onvindbare virus te maken hebben? De pc loopt uiteindelijk zo vast (beeld staat 'bevroren') dat alleen nog af te sluiten valt met de mooie aan- en uitschakelaar op de achterkant van de kast.

Tips zijn meer dan welkom!!
 
Persoonlijk denk ik dat je te maken hebt met conflicterende programma's.
Je kunt eens kijken bij taakbeheer wat er draait en dan trachten e.e.a. uit te zetten.
Je ontdekt vanzelf wanneer het ysteem blijft lopen.
Ook kun je daar zien wat het processorgebruik van de diverse programma's is.
 
kruidnootje,

Ook als je het Blaster virus verwijderd, dan blijven de symptomen ervan over zolang je de Microsoft patch niet hebt gebruikt.

De patch die je nodig hebt moet je van hier even downloaden en installren:

http://download.microsoft.com/downl...8-511e356c4ad4/WindowsXP-KB823980-x86-NLD.exe

Wat betreft het feit dat je cp steeds vastloopt, dat heeft niets met het Remote Procedure Call(RPC) probleem te maken. Dat heeft een andere reden.

Redenen ervoor kunnen zijn:

1. een andere virus:
scan op www.housecall.nl

2.spyware:
Scan even met spybot en ad-aware. Van hier te downloaden:
http://www.safer-networking.org/index.php?lang=en&page=download

www.lavasoft.de

Download ook hijackthis om te kijken of er nog andere troep is en Fix die dingen:

http://www.spychecker.com/program/hijackthis.html

3. teveel achtergrond programma's:
Ga naar start-uitvoeren-msconfig-ok-opstarten en vind daar zoveel mogelijk programma's uit.

4. te weinig geheugen

5. een IRQ conflict.: kijk in configuratiescherm-systeem-apparaatbeheer of er uitroeptekens zijn.

6. Leeg de TEMP map

7. Defragmenteer de pc

8. Installeer de belangrijke updates van www.windowsupdate.com

Dat zou je voorlopig wel onderweg moeten helpen.
 
Beste Saldos,
Ik heb alles wat je schreef geprobeerd, maar helaas heeft niets geholpen.
Ik kan nu ongeveer een half uurtje internetten voordat m'n pc compleet vastdraait. Denk je dat dit toch met een virus te maken heeft of is er gewoon iets ontzettend mis met m'n pc'tje?
De benodigde windowspatches heb ik er nu opzitten, geen enkele virusscan herkent een virus op mijn computer (housecall/Norton), maar toch blijft hij vastlopen.
Hoop dat iemand nog iets weet!
 
Je hebt gedaan wat Saldos schreef. Nu zeg je dat toch half uur goed gaat.
Hoe staan je instellingen bij IE? Kijk bij: Extra\Internet Opties kies tabje Instellingen.
Bij: Te gebruiken schijfruimte.. Hoeveel MB staat daar?


Groetjes
Falco
 
Hallo helpers!

De pc heeft het tot op heden steeds nog wel (enigszins) gedaan, alhoewel hij wel uiteindelijk vastliep en met de aan/uitknop op de achterzijde uitgezet moest worden. Ik had inmiddels al een beetje geaccepteerd dat het zo voortaan zou gaan, omdat (ook na alle tips waarvoor dank!) zich geen verbetering voordeed.

Nu wil de pc alleen helemaal niet meer opstarten. Hij loopt vast bij het opstarten bij het zwarte scherm met het Windows XP logo en de voortgangsbalk.
Is dit het einde van mijn pc'tje?

Ik hoop dat jullie nog tips hebben!
 
Wanneer je echt alle suggesties hebt uiitgevoerd, die hier genoemd worden, dan test je weinig anders dan het formateren van je computer en opnieuw installeren.
Het einde van je computer lijkt me niet, daarvoor zijn er nog andere opties.
 
Geplaatst door kruidnootje
Is dit het einde van mijn pc'tje?
Ik hoop dat jullie nog tips hebben!

kruidnootje,
Kun je nog in de veilige modus opstarten?
In de veilige modus kom je door op f8 te tikken tijdens het opstarten van de pc.

Zo ja, ga dan in de veilige modus naar msconfig-opstarten en vink alles daar uit.

kijk dan of je kunt opstarten in de normale modus.

Zo niet, ga dan weer in de veilige modus naar msconfig weer en dan tabblad services en vink daar een voor een dingen uit en kijk dan na elk ding dat je uitvinkt of je in de normale modus kunt opstarten.

Je moet alleen even herinneren wat je uitgevinkt hebt waardoor je weer in de normale modus kunt opstarten.

Laat even weten hoe het gegaan is.

Trouwens, mocht je niet in de veilige modus niet in windows kunnen, dan kun je een reparatie uitvoeren met de windows xp cd.
 
Probleem = opgelost!!
Het kwam door het programma System Doctor (Norton Utilities 2002), dit stond op de achtergrond open en zorgde voor het hoge CPU-gebruik en het uiteindelijk vastlopen van de computer. In de veilige modus heb ik het programma verwijderd en nu werkt alles weer als een zonnetje!!!!!
Misschien dat de Norton 2002 toch nog niet helemaal geschikt was voor XP??
In ieder geval hartelijk dank voor alle hulp!!
 
Graag gedaan. :)

Uiteindelijk dus toch een conflicterend programma. ;)
 
kruidnootje,
Het is geen conflict, maar het heeft te maken met te weinig system resources.
Daarom zei ik je in mijn vorig bericht dat je in msconfig alles moet uitvinken wat je niet nodig hebt op de achtergrond. Daar hoort dus ook Norton Utilities bij.
Norton Utilities is een prima programma, maar je moet het gewoon niet op de achtergrond hebben draaien. Het heeft geen zin om die op de achtergrond te draaien, omdat het veel systeem resources van jouw computer neemt en je hebt er verder ook niets aan.
Je kunt verder Norton utilities wel prima gebuiken om de pc op fouten te scannen en ermee te defragmenteren en de pc te optimaliseren.

Hier kun je nog wat over je probleem lezen:

http://service1.symantec.com/SUPPOR...8525643c004d5017?OpenDocument&src=bar_sch_nam

http://service1.symantec.com/SUPPOR...8825654b0078b9fc?OpenDocument&src=bar_sch_nam

En uiteraard graag gedaan :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan