PC hangt bij het starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Mijn PC (P2-350, W98SE) start niet meer. Het W98-logo verschijnt, de schijf ratelt even en dan gebeurt er niets meer. Het logo blijft en er is geen activiteit meer. In veilige modus kan ik wel starten, maar in normale modus niet.

Gisteren heb ik skype 1.4 geinstalleerd. Kan dat er mee te maken hebben? In veilige modus heb ik skype weer verwijderd, maar hij wil nog steeds niet in normale modus starten.

De schijven heb ik even in een andere computer geplaatst (als slave) en daar doen ze het uitstekend.

Ik krijg de indruk dat het niet met de schijven te maken heeft, maar ik weet niet waar ik het wel zoeken moet. Vooral ook omdat in veilige modus er wel gestart kan worden. De virusscanner (AVG) kan geen virussen vinden in veilige modus.

Wie heeft een suggestie hoe ik dit opstartprobleem in normale modus kan oplossen?

Kijk eens in het logboek of je iets kunt vinden op die tijd.

Start/configscherm/systeembeheer/comp.beheer/logboeken.
Kijk bij toepassingen en systeem.
Zie je wat dan dubbelklik je op de regel voor meer uitleg.
Schrijf een eventuele error goed op en plaats die hier.

Het lastige is dat de PC niet wil starten, dus kom ik niet bij start terecht. Hoe zou ik dat logboek via een andere manier kunnen benaderen?

In veilige modus kan ik wel starten Je kunt er in de veilige modus toch ook bij.

Oops, excuus, in veilige modus kan ik er inderdaad bij. Ik zie geen systeembeheer en ook geen computerbeheer, maar heb het bestand bootlog.txt wel gevonden.
Helemaal onderin dit bestand staat:
LoadStart = C:\WINDOWS\fonts\GOTHICI.TTF
LoadFail = C:\WINDOWS\fonts\GOTHICI.TTF Failure code is 0016

LoadSuccess = USER.EXE
LoadStart = MSGSRV32.EXE
LoadSuccess = MSGSRV32.EXE
Init = Final USER
InitDone = Final USER
Init = Installable Drivers
InitDone = Installable Drivers
Init = TSRQuery
InitDone = TSRQuery
[0011346F] Starting Unknown (HTREE\RESERVED\0)
[0011346F] Started Unknown (HTREE\RESERVED\0)
[00113471] Enumerating Unknown (HTREE\RESERVED\0)
[00113471] Enumerated Unknown (HTREE\RESERVED\0)

Wat gaat hier fout?!
Kan je me helpen?

Oh verdorie, je hebt 95 of 98.
Heeft dat een helpfunctie? Zoek anders nog eens opnieuw naar het logboek.

Ik zie een failure: Failure code is 0016
Met een font???????
Kan hij z'n font niet laden?

Ik heb er geen verstand van maar zal straks gaan zoeken. Eerst eten.

Jan42,
Twee keer dezelfde reactie. Ik zou zeggen.......probeer het. Ga in veilige modus en uninstall je virusscanner.

WinME - I had the same problem right after I downloaded/installed what turned out to be a corrupt virus definition update. On reboot, when I got the screen where it asked me to boot into safe mode, etc., I selected step-by-step and then skipped the vxd files for the virus scanner and I could boot. According to bootlog.txt, all of the ttf files failed to load and WinME didn't like that. I could also boot into safe mode (which also skipped the drivers for the virus scanner). No guarantees that this is your problem but if you can boot into safe mode, start checking your drivers.

To fix my problem, I uninstalled/installed my virus scanner.

-----

Had to register to let everyone know I had this same issue and uninstalling my antivirus software fixed the issue for me too. Hope this helps...

Nog watHIER

Ook werd er doorverwezen naar Microsoft
De error is anders maar ook hier gaat het om die fonts.

Laatst bewerkt:
Je tips heb ik uitgeprobeerd (virusscanner verwijderd), echter ik kom er nog niet doorheen. Nu is het zo dat als de computer start (zowel in normal als veilige modus) hij op een gegeven moment in de power-off schiet. Via een diskette start heb ik de bootlog.txt te pakken gekregen en daar staat nu een andere foutmelding in:

LoadSuccess = GDI.EXE
LoadSuccess = C:\WINDOWS\SYSTEM\GDI32.DLL
LoadStart = vgasys.fon
LoadFail = vgasys.fon Failure code is 0002

LoadFail = GDI.EXE Failure code is 0000

Terminate = KERNEL
Terminate = Win32
EndTerminate = Win32
EndTerminate = KERNEL

Wat kan ik hier nog aan doen? Of is een herinstallatie op z'n plaats?

Eigenlijk kom je nu bij die error aan die je bij Microsoft kunt vinden.
Dat staat onderin mijn vorige bericht.
Heb je misschien iets met die fonts map gedaan?

Kijk eens in veilige modus of je de map c:\windows\fonts hebt. Je moet een font of een opstart file van de fonts missen en je bent niet de enige vandaag. Vreemd!

Je kunt die map dus restauren.
of zoals Microsoft zegt..... opnieuw installeren.
Het is maar waar je zin in hebt denk ik.

Laatst bewerkt:
Ja, tenzij je doet wat ze omschrijven :-)
Ik heb mijn bericht nog aangepast :D

Heb je een partitie dat je wat kunt redden?

Ik heb de GDI-tips van MS opgevolgd. De \windows\fonts map was inderdaad verdwenen. Na de uitvoering van de tips was die map weer aanwezig, maar nog steeds start de PC niet in normale modus. Ik heb dus maar besloten om W98 opnieuw te installeren. Alle data heb ik veiliggesteld. Nu maar hopen dat het probleem zich niet meer voordoet.
Kan dit een virus geweest zijn?

Dat lijkt me niet.
Iets is er gewoon in de fout gegaan.
Het is heel typisch dat een simpel font of de opstarter daarvan zoveel kan veroorzaken. Dit zouden ze eigenlijk bij de opstart en hidden moeten zetten.
Als Microsoft al begint met opnieuw installeren dan zien ze er zelf blijkbaar ook al weinig heil in.
Succes met je schone nieuwe schijf!

PS
Bij WindowsXP zie ik, samen met de opstartfiles, op de C:\ staan: bootfont.bin
Zou het daar iets mee te maken hebben gehad?
Geen idee of 98 het ook zo heeft.

groetjes Elisa

Laatst bewerkt:
Herinstallatie is gelukt, kost alleen zeeen van tijd om alle programma's er weer op te krijgen.
Het lastige is dat ik niet weet hoe ik dit probleem kan voorkomen want de oorzaak is niet duidelijk.
Bedankt voor het meedenken, toch weer van geleerd.

Ja, kost tijd maar je hebt een schoon pc'tje en die andere schijven kun je nu mooi als backup gebruiken.

Er was nog iemand met die fonts. Vreemd he!
Soms een te fanatieke cleaner?

Soms kun je het gewoon niet ontdekken. Maar al zoekende wordt je toch ook weer wat wijzer.
Hou maar eens lekker opruiming onder je programma's
:D

Genietze en groetjes
Elisa

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan