Pc hangt spontaan vast, onverklaarbare reden

Status
Niet open voor verdere reacties.

freekvanmeijel

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
Berichten
105
Mijn pc loopt soms om een onverklaarbare reden vast. Maar ook echt vast (luiter bijlage). Dit geluid komt uit de speakers zodra de pc vasthangt. Er kan dan niks meer gedaan worden, alleen de pc uitduwen
 

Bijlagen

  • Opname (6).rar
    13,6 KB · Weergaven: 29
Hoi,

Welk besturingssysteem heb je?

Kijk even hoe heet je computer wordt van binnen. ( Bijvoorbeeld met Everest )

Groetjes, :)
 
Stof?

Schroef je zijflanken eens van je pc en kijk een hoeveel stof erin hangt. Probeer dit rustig te verwijderen met een stofzuiger op de laagste stand.
 
Freek,

Een paar vragen:
a. Is er iets in de logboeken te vinden nadat je de pc weer hebt opgestart?
b. Heb je, voordat de pc spontaan begon vast te lopen bepaalde software of drivers geïnstalleerd?
c. In eerdere berichten van je las ik dat je ook nieuwe geheugen hebt geïnstalleerd. Is het probleem begonnen nadat je nieuw geheugen had geplaatst, of bestond het daarvoor ook al?

Bjor
 
waar vind ik die logboeken dan?
nee ik heb geen drivers meer geinstalleerd ofzo en voor het geheugen was het ook al geloof ik
en als het alleen na het geheugen is, wat zou dat dan betekenen?
 
Freek,

De logboeken vind je in: Start>Instellingen>Configuratiescherm>systeembeheer>Logboeken.
Kijk vooral in het logboek: Toepassing en: Systeem. Per gebeurtenis staan datum en tijd vemeld. Als je pc vastloopt, noteer dan datum en tijd. Open na een reboot de logboeken en kijk of je op dat tijdstip een Waarschuwing (uitroepteken in gele driehoek) of een fout (wit kruis in rode cirkel) vindt, dan wel een Informatie melding ("i" in witte tekstballon). Klik op die melding om hem te openen. Wellicht geeft dat je informatie over de oorzaak. Als de meldingen je niks zeggen, post ze dan gerust hier.

Ik heb overigens nu pas het geluid gehoord dat je in je eerste posting meestuurde. Dat komt uit de luidsprekers? Is dat geluid altijd hetzelfde, of is het steeds een ander geluid wanneer de pc hangt? Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik ga bijna je geluidskaart verdenken. Heb je een losse geluidskaart, of zit hij geïntegreerd op het moederbord? Als het de geluidskaart zou zijn, zou je daar iets van in één van de logboeken moeten zien.
In dat geval zou je de geluidskaart eens moeten uitschakelen of verwijderen en het een tijdje zonder proberen. (De makkelijkste manier is om in veilige modus op te starten en de pc een tijdje te laten draaien. In veilige modus worden geen drivers geladen en doet je geluidskaart het ook niet.)

De vraag over het geheugen heeft te maken met een evt defect, of niet ondersteunde DIMM. Defect geheugen geeft ook spontane "bevriezingen" van de pc.
Je geheugen kun je testen met Memtest86. Dat is een ISO bestand (een image) dat je kunt downloaden. Met een brandprogramma brand je daarmee een bootable CD. Daarmee boot je je pc en die laat je minimaal een hele nacht draaien. Daarna zie je of er zich geheugenfouten hebben voorgedaan.
(Zie http://www.techpowerup.com/reviews/DFI/LPNF4Expert/images/b_memtest.jpg voor een schermprint)

Er is ook nog een manier om te bepalen of het een hardware- of een windowsprobleem is en dat is de pc te booten vanaf een Linux Live CD. Ik weet niet of je die hebt, of kunt lenen, maar hij is ook heel makkelijk te maken. Maar ik stel voor eerst naar de logboeken te kijken.

Bjor
 
Bedankt voor je uitgebreide post!
toevallig hing die vanmiddag weer vast, maar in het logboek staat geen melding ervan?
Het geluid is trouwens altijd hetzelfde.
 
Freek,

Zonder informatie uit een logboek moet je sytematisch de fout zoeken.
Het handigst is om eerst vast te stellen of een hardwareprobleem is, of dat Windows de oorzaak is.
Daarvoor moet je de pc een tijdje laten werken onder een ander besturingsysteem. Dat doe je door je pc te booten vanaf een Linux Live CD. Daarbij wordt er niets op de harddisk geïnstalleerd (Windows blijft dus geheel intact) en "draait"de pc vanaf de Linux CD, maar kun je wel surfen op Internet en een aantal standaard beschikbare applicaties te gebruiken. Maar eigenlijk gebruik je het alleen maar om te zien of je pc niet vastloopt en om naar helpmij.nl te surfen. (Je netwerkkaart wordt vrijwel altijd automatisch herkend en met een (bedrade) netwerkaansluiting kun je met vrijwel elke Linux distributie direct het Internet op. Er zijn tientallen Linux versies (distributies), maar in dit geval kun je snel en makkelijk Damn Small Linux (DSL) gebruiken. (Die is maar 50MB groot(!) en is dus heel snel op CD te zetten. Ga naar www.damnsmalllinux.org en brandt een CD met een ISO bestand. (Je zet dus niet het ISO bestand 1 op 1 op CD, maar je brandt met het ISO bestand een bootable CD. In Nero is dat de functie: "Image branden naar schijf"). De benodigde uitleg staat op de site van DSL (zie de FAQ).

Boot de pc met de aangemaakte DSL CD en kijk of hij nu nog steeds vastloopt.
Als dat zo is, is het hardwareprobleem. Zo niet, dan veroorzaakt Windows de vastlopers vrijwel zeker.

Vanaf daar kunnen we verder.

Bjor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan