PC hangt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0561

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2011
Hallo,

Ik heb ongeveer 2 weken geleden een nieuwe PC gebouwd, dit ging allemaal goed en alles werkte. Ik heb een beetje geprobeerd te overklokken, maar ik kreeg een blauw scherm, dus ik stopte er maar weer even mee. Ik heb nu vandaag (net na het blauwe scherm) al twee keer gehad dat windows 7 vast loopt voor ongeveer 30 seconden, en dan een paar bliepjes maakt (misschien omdat ik ctrl alt del intrukte), en daarna werkt het weer gewoon. Is er iets aan de hand met mijn CPU? Alles ivm overklokken staat nu op auto, en mijn FX-8350 is gewoon 4GHz. Ik heb wel Cool n quiet uitgezet, ik weet niet of dat iets uit maakt? Ik hoop niet dat mn CPU kapot is, anders even contact opnemen met de winkel

contact op nemen met de winkel???
en dan zeggen dat je verkeerd bezig geweest bent???
klooien aan een nieuwe pc vervalt je garantie lijkt me

Ik denk niet dat het met je CPU te maken heeft, want ik had ook het probleem met een blauw scherm en elke keer als het weer gebeurde deed mijn pc slomer en mee errors en uiteindelijk deed hij het helemaal niet meer en toen had ik hem weer opnieuw geinstalleerd en toen deed hij het weer normaal, dus het ligt aan de software waarschijnlijk.

"klooien" is wel een beetje overdreven. Mijn overclock was gewoon unstable, en toen had ik alles maar weer op auto gezet omdat ik wilde gamen.... De socket temp is ook geen seconde boven de 60 graden geweest en de core temp maximaal 45. De garantie is trouwens sowieso al "weg" omdat ik een aftermarket cooler gebruik.

Laatst bewerkt:
Ik heb een beetje geprobeerd te overklokken, maar ik kreeg een blauw scherm, dus ik stopte er maar weer even mee.
Als je gaat overklokken moet je dat natuurlijk wel met kennis van zaken doen, dus eerst erin verdiepen voordat je eraan begint. Snap niet dan mensen met een 2 weken oude game pc die misschien rond de 1000 - 1500 euro heeft gekost maar wat dingetjes gaan doen zonder goed na te denken over de consequenties als iets fout gaan.

Over die piepen: dit gebeurd meestal als een CPU even helemaal vast is gelopen, dus ja, grote kans is dat dit aan de CPU ligt zeker als die ook overklokt is. Verder heb ik geen inhoudelijk verstand van overklokken dus kan je daar niet mee helpen maar ik wil wel zeggen dat je eerst kennis moet hebben voordat je iets gaat doen. Even iets anders, zonder gekkigheid, zou jij met een nitro rc auto, even een 1/5 Baja voor het gemak, ook gaan racen zonder de motor in te laten lopen? Dit is in feite wat je met de pc doet: net nieuw en gelijk al gekke dingen gaan doen.

Ik heb inderdaad gezegd dat ik een beetje heb geprobeerd te overklokken, maar ik WEET wat ik doe. Core temp mag maximaal 62 graden zijn, socket temp is voor mij max 70, veel mensen gaan tot te 80-90, dus daar zit ik ook goed. Voltage was ruim onder de maximale 1.5v, ik ging namelijk tot 1.3750. Trouwens, ik had mijn moederbord op X-boost gezet, en ik kwam er na 2 dagen achter dat die mijn processor unstable overclockte naar 4.3GHz. De CPU is op het moment dat windows vastliep niet overgeklokt. Ik had net weer precies hetzelfde, alleen kon ik google chrome niet meer gebruiken, maar nog wel op mijn bureaublad. Misschien komt het omdat ik MS security essentials aan het scannen heb gezet toen de PC opstarte?

Het overklokken van een verwerker verkort de levensduur van de verwerker, gast0561. Heb jij daar ook over nagedacht?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, natuurlijk. Het verkort het leven van de CPU niet naar 2 weken. Ik weet niet eens of het wel de CPU is... misschien moet ik windows opnieuw installeren. En trouwens, ik ben zelf niet over 4.2GHz geweest. Dat is dan ook de turbo boost van de CPU dus het lijkt me niet dat ik het hierdoor kapot heb gemaakt.

Laatst bewerkt:
@gast0561, dan zou het een softwarematig probleem kunnen zijn, misschien wel een probleem met Chrome. Op de laptop beneden waren enkele weken een hoop problemen met Chrome, die niet startte, elke keer vastliep. Zou je misschien een herstelpunt kunnen proberen te zoeken? En Chrome opnieuw installeren? Als het dan nog steeds hetzelfde is weten we zeker dat het aan je hardware ligt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan