PC harde schijf kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorry

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo, ik heb een probleem met mijn oude PC. Op deze PC staat Windows XP. Hij werkte normaal en ging zelf updates halen, de melding dat de PC weer opnieuw ging opstarten kwam te voorschijn en toen hij dat ging doen is hij vastgelopen. Ik heb toen alles geprobeerd om hem uit te krijgen maar het lukte niet, dus als laatste toen de stekker er uit getrokken.
Bij het opnieuw aanzetten en opstarten ging de harde schijf van de PC veel herrie maken, het is net of hij vastloopt en blijft hangen. Het beeldscherm is dan zwart met een tekst aan de bovenkant, hier staat, disk boot failure, insert systeem disk press enter.
Nu heb ik die natuurlijk helemaal niet want die krijg je er niet meer bij en ik weet niet wat ik nu moet doen.
Als er iemand raad kan geven graag.

Haal de stroom eraf, en verwijder de Bios batterij eens,voor 5 minuten.
dan terugplaatsen.
Stel biostijd weer in,en kijk of hij het weer doet.

Laatst bewerkt:
bios

Alvast bedankt voor je reactie. Wij gaan het strakjes gelijk even proberen. Ik laat het weten hoe het is gegaan.

helpt niet

We hebben de batterij er uit gehad en weer geprobeerd of hij iets ging doen. Hij is weer niet opgestart maar we hebben heel even een scherm gekregen met wat info er op.
Er komt hier ook een melding

CMOS checksum error
defaults loaded
press F2 to continue
press F1 to enter setup

Ik kan F1 of F2 indrukken wat ik wil maar hij doet helemaal niets. Het geluid dat je blijft horen is een soort tikken, we denken dat de harde schijf dit doet.
Verder hebben wij hier helemaal geen verstand van wat ineens de reden kan zijn dat hij zo doet.

Hallo, ik heb een probleem met mijn oude PC. Op deze PC staat Windows XP. Hij werkte normaal en ging zelf updates halen, de melding dat de PC weer opnieuw ging opstarten kwam te voorschijn en toen hij dat ging doen is hij vastgelopen. Ik heb toen alles geprobeerd om hem uit te krijgen maar het lukte niet, dus als laatste toen de stekker er uit getrokken.
Bij het opnieuw aanzetten en opstarten ging de harde schijf van de PC veel herrie maken, het is net of hij vastloopt en blijft hangen. Het beeldscherm is dan zwart met een tekst aan de bovenkant, hier staat, disk boot failure, insert systeem disk press enter.
Nu heb ik die natuurlijk helemaal niet want die krijg je er niet meer bij en ik weet niet wat ik nu moet doen.
Als er iemand raad kan geven graag.

Gaat hij nu nog?

Via F1 of F2 zou de PC gewoon verder moeten gaan met de opstart procedure (dus waarschijnlijk zit toetsenbord stekker er verkeerd in). Het getik en geratel lijkt er inderdaad op dat je schijf kapot is.

Cmos checksum.
Kan de tijdsinstelling zijn.
moet op datum gezet worden.
We hebben de batterij er uit gehad en weer geprobeerd of hij iets ging doen. Hij is weer niet opgestart maar we hebben heel even een scherm gekregen met wat info er op.
Er komt hier ook een melding

CMOS checksum error
defaults loaded
press F2 to continue
press F1 to enter setup

Ik kan F1 of F2 indrukken wat ik wil maar hij doet helemaal niets. Het geluid dat je blijft horen is een soort tikken, we denken dat de harde schijf dit doet.
Verder hebben wij hier helemaal geen verstand van wat ineens de reden kan zijn dat hij zo doet.

Nog steeds niet

Doet het nog steeds niet. Nog steeds de eerste melding die hij door geeft.
Disk boot failure
Insert system disk press enter

Ga morgen weer verder en zal er eerst een nieuwe batterij in zetten.
Ik ben ook bang dat het tikken van de harde schijf niet zo goed is :confused:

Morgen laat ik het wel weer weten.

Die batterij gaat niets doen hoor. Daardoor zouden alleen de instellingen even weg zijn gevallen. Die disk boot failure is geen goede voorbode. Je kunt eens kijken of je vanaf floppy of CD kan opstarten en dan de schijf kan benaderen. Mogelijk kun je de schijf in een andere pc (als 2e schijf) plaatsen en nog wat data herstellen, maar ik ben er bang voor...

Hij doet het weer

Allemaal bedankt voor de reacties.
Vanmorgen nog een keer geprobeerd en tot onze verbazing doet de PC het weer :D
Gisteravond nog niet, ook niet na het uithalen van de batterij. We hebben de stroom er af gehad en de hele nacht laten rusten. Vanmorgen de stroom er weer op gezet, PC aangedaan en gelukkig werkt hij weer.
Dus we hebben geluk. We begrijpen nog niet hoe dit mogelijk is. :thumb:

Sommige wegen (printbanen)zijn ondoorgrondlijk.
Succesje voor jou!

Gauw de belangrijke data overzetten. Ik vermoed nog steeds dat de harddisk niet lekker is, en de volgende keer zou ie wel eens helemaal stil kunnen blijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan