[PC Hardware] Smeulende brandgeur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pepsiman

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
Hallo,

Sinds kort ruik ik een smeulende brandgeur wanneer mijn computer aan staat. Het vreemde is dat er totaal geen stof te vinden is in mijn computer kast en ik weet ook niet waar de geur precies vandaan komt. De tempraturen van alle hardware onderdelen zijn ook mij betreft niet echt aan de hoge kant (zie bijlage).

Computer Systeem Informatie:
Voeding: CoolerMaster PSU GM Serie 750Watt G750M
Moederbord : Asus P6T DELUXE V2
Chipset : Intel X58
Processor : Intel Core i7 920 @ 2666 MHz
Fysiek Geheugen : 6144 MB (3 x 2048 DDR3-SDRAM )
Videokaart: AMD Radeon R9 280X
Harde Schijf : SAMSUNG HD103SJ ATA Device (1000GB)
Harde Schijf : WD 5000AAV External (500GB)
Netwerkkaart : Marvell Semiconductor (Was: Galileo Technology Yukon 88E8056 PCIe Gigabit Ethernet Controller
Netwerkkaart : Marvell Semiconductor (Was: Galileo Technology Yukon 88E8056 PCIe Gigabit Ethernet Controller
Besturingssysteem : Windows 7 Professional Professional Media Center 6.01.7601 Service Pack 1 (64-bit)
DirectX : Versie 11.00
Windows Performance Index : 5.9 AAN 7.9

Wat kan hier aan de hand zijn?

Vaak zijn dit lekkende condensators en dan heb je een grote kans dat deze in de voeding zit. Als de PC nog werkt kan het een condensator zijn van een voedingslijn die niet belangrijk is (+5 volt bij standby), die de PC vooral gebruikt bij de slaapstand. Uiteraard kunnen het ook condensators zijn op het moederbord zelf of op bijvoorbeeld de grafische kaart. Als je er eentje ziet die bol staat dan heb je de dader. Ga niet in de voeding prutsen, hoge spanningen kunnen ook aanwezig zijn als je de stekker eruit hebt gehaald.
7166_550.jpg

Laatst bewerkt:
@Tiborv

Bedankt voor je reactie. Ik ben alles even nagelopen naar condensators die bol staan, maar heb hier niets uit kunnen halen. Zijn er nog andere dingen die de oorzaak hiervan kunnen zijn?

Update:
De voeding heb ik nu net een half jaar samen met de videokaart dus het lijkt me ook sterk dat het daaraan kan liggen.
Het moederbord is wel wat ouder (van 2009) maar ook hier tref ik geen condensators die bol staan.

Laatst bewerkt:
Ook een splinternieuw apparaat kan mankementen vertonen, staar je niet blind op een merk of ouderdom. Het probleem is dat het van alles kan zijn en alhoewel condensators vaak de de schuldigen zijn, kunnen ook weerstanden lekker meuren. Condensators hebben over het algemeen een wat scherpere geur wat door het verhitte elektroliet (elektrolytische condensators) wordt veroorzaakt. Oververhitte weerstanden hebben meer een metalige of barbecue geur.

Is het de voeding dan heb je best kans dat deze nog heel lang meegaat zonder verder problemen te veroorzaken, dat hangt helemaal af van wat er doorgebrand is en waar in de schakeling het onderdeel zit.

Kun je niets vinden (zowel op het oog als via de neus) laat dan de voeding voor de zekerheid controleren. Vergeet niet dat deze aan de netspanning hangt en gewoonweg heel veel problemen kan veroorzaken.

Laat ook eens een ander kijken, vaak kijk je onbewust telkens over bepaalde punten heen, een tweede paar ogen ziet vast meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan