PC/HD Start niet meer door.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yass
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Yass

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2003
Hey,

Ik heb een PC met Vista erop, ik merkte al gauw dat hij aantal spellen neit goed draaide(carbon), dus ik besloot een dual boot met xp erop te gooien. Ik heb de http://www.vistabits.nl/dualboot_vista_xp.htm tutorial gevolgt.

Ik had eerst mijn HD 'geshrinkt' en een nieuwe partitie aangemaakt voor XP. Startte opnieuw op met XP CD, alles gign goed, selecteerde de nieuwe partitie voor de installatie en hij begon met installeren, toen startte hij opnieuw op met een melding dat er een fout was bij de installatie(gewoon zwrat scherm emt 1 zinnetje tekst. Dus de setup is niet verdergegaan dacht ik, ik start weer opnieuw op, kom ik het windows setup scherm en zie dat de partitie ongveer 600 mb voller is, dus ik denk dat Xp maar half is geinstalleerd.

Na een nieuwe reboot kwam ik vista niet meer in, en de setup van de Cd ook niet meer.

Na nog en nieuwe reboot bleef hij bij het opstarten bij mijn FUJITSUSIEMENS beeld staan waar rechtsonder staat druk op DEL voor setup. Hij start dus neit meer verder. Als je op del drukt ga je dus normaal naar de bios nadat hij wat gegevens laadt. Nu doet hij dat zelfs niet eens meer, ik kom de bios dus ook niet meer in. Hij geeft wel wat gegevens aar start niet meer door naar de bios. Onder andere de volgend egegevens geeft ie:
Pri master: philips dvd rom speler
Pri slave: NEC dvd-rw
3rd master:WDC WD1600JD-55HBB0 0802D08
Ultra DMA Mode-5m S.M.A.R.T Capable and Status OK.
Status is dus ok?

Ikzelf d8 dus dat het aan de HD lag, dus ik haalde kabeltje uit de hd en startte pc weer op, hetzelfde verhaal, alleen als ik nu op DEL druk kom ik wel in de BIOS. Maar verder dus niet.

Mijn vraag dus: Kunnen jullie me vertellen wat ik moet doen om mijn PC weer op te laten starten? Al kom ik maar weer in die cd-rom setup zoat ik die nieuwe partitie kan verwijderen, dan kom ik(hoop/denk ik) wel weer in vista.

Alvast bedankt voor je reactie!
Yass.

Ik zou proberen de hdd in een andere pc te hangen en de data op de tweede hdd te verwijderen. vermoedelijk wordt er (voorlopig) nog verwezen naar die data omdat je pc daarmee bezig was tijdens de mislukte installatie en kan hij daarom niet booten van de eerste partitie.

Als het dan nog niet werkt kloppen nog niet alle bestanden op de eerste partitie, probeer dan het volgende:
bij voorkeur: zet een vooraf genomen backup terug op je hddpartitie (backup van je volledige partitie doe je meestal voor je met dualboot gaat beginnen werken enzo)
als dit niet kan: hang je hdd dan terug in een andere pc en controleer het boot.ini bestand van je winxp eens.

Ik heb alleen een ietwat oudere pc naast die ander die dus wat nieuewer is, en het is erg druk qua bedrading in die ouwe(waar ik nu op zit). Ik kan dus niet vinden waar ik de kabels moet stoppen.

Geen andere optie?

als externe hdd aansluiten lijkt me evengoed te werken...

heb je enkel case nodig...
Mss heb je een externe hdd? steek je hdd van je pc dan daar even in om de inhoud op je andere pc te zien.

Ik ben hier neit super handig in dus je zal het(als je wilt natuurlijk) wat makkelijker uit moeten leggen.

Ik heb toevallig gister een externe harde schijf gekocht, maxtor 500 gb.

Verder, hoe sluit ik die hdd aan als externe hdd?

En hoe steek ik die hdd in die externe?

EDIT: heb je msn? misschien is dat wat makkelijker werken, zoja voeg me toe: atroxius[at]hotmail.com

Als eimand anders andere suggesties heeft mogen die ook nog gepost worden hoor!

Laatst bewerkt:
in je startpost heb je het over een zwart scherm met 1 regeltje tekst tijdens de installatie. Kun je misschien aangeven wat hier stond?

Tevens zie ik dat je hd niet op primary master staat. Dit is niet echt noodzakelijk maar wel beter/netter om te doen.
Als het goed is heb je, omdat je aangeeft een al wat ouder pctje te hebben, 2 ide poorten op je moederbord zitten. een primary en secondary. (dit zijn de poorten waar de idekabel ingaat (de lange platte kabel). Zorg dat je via de jumpers aan de achterkant van je harde schijf de optie Master hebt ingesteld (staat meestal op de hd aangegeven hoe de jumper geplaatst dient te worden voor deze instelling) en sluit deze dan aan op het primary ide kanaal.

SMART is een snelle test voor een hd. Het is vergelijkbaar met een quicktest van een hd testprogramma. Het kan daarom best zijn dat je hd niet meer goed functioneert ondanks dat smart aangeeft dat het allemaal ok is.

Dat zinnetje was dus dat er iets fout is gegaan bij de installatie.

Ik zie nergens een jumper achter op mijn HD, mijn HD ziet er ongeveer zo uit: http://www.btecanada.com/images/wd-800jd.jpg met die ingangen dus. In de rechter dit een dikke witte kopje, die met rood/zwart/geel draden in een andere witte kop gaat,en voor de rest alleen een sata kabeltje.

Hoi !

Je plaatje is gewoon een IDE( ATA)-schijf; je kunt jumpers plaatsen op de pinnetjes naast de molex-aansluiting.

Als je niet weet hoe, ga dan naar de WD-site en kijk daar naar een voorbeeld !

In elk geval is er iets fundamenteel fout in dfe aansluiting van je HDD's/DVD-spelers !

Los dat eerst op, zodat je schijf waarop je primaire OS staat primaire master staat in je BIOS, anders houd je problemen.

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
Misschien was de setup bezig met het aanpassen van de MBR en functioneert die niet goed meer. Kan volgens mij ook, want heb zelf ooit zoiets dergelijks meegemaakt.

Ik heb geen jumper die ik erop kan plaatsen? en van de WD site wordt ik ook niet veel wijzer:S

UPDATE!

Er zit wat vooruitgang in maar neit heel veel.
Ik kan nu gewoon in mijn BIOs komen met HD aangesloten.
Ik kan nu ook weer via mijn XP CD starten, ik heb recovery geprobeerd maar mocht neit baten. Hierna heb ik de (nieuwe) partitie met xp verwijderd en opnieuw xp geinstalleerd, nadat hij klaar was enw eer ging opstarten kreeg ik weer een zwart scherm met 1 zin:
"Fout tijdens laden van besturingssysteem."

help?

Laatst bewerkt:
OPGELOST!

Ik zit inmiddels weer op men Vista pc, dus hij doet eht weer. Wat ik heb gedaan is uieindelijk Vista DVD erin gedaan en ik heb Vista geinstalleerd op de nieuwe partitie(na hem te hebben verwijderd). Nu heb ik dus 2 vistas: De ouwe emt al mijn gegevens en die andere.

Ik zit nu op de ouwe schijf, ik ga nu dan ook de andere schijf formatteren denk ik.

maar ik wil dus nog altijd graag een dual boot XP en Vista, weet iemand hoe ik dit nu eht beste aan kan pakken?

Partitie waar je xp op wil installeren formatteren (wil je vooral gebruik maken van vista of xp?, zet die partitie als fysiek eerste), vervolgens xp daarop installeren en vistabootpro gebruiken om de dual boot in orde te krijgen. Staat in veel andere topics in de helpmijfora uitgelegd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan