PC helemaal statisch zodra ik de monitor aansluit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crypt545

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
352
Mijn PC kast is volledig statisch aan de binnenkant en al mijn onderdelen zolang de monitor erop is aangesloten?! Is dit normaal? Met je vinger voel je niks maar als je met de behaarde kant van de hand of arm langs de behuizing, processor koeler of harddisks gaat dan voel je de haartjes gewoon steken.

Ik haal altijd de voedingskabel van de pc eruit en druk dan nog even op de poweron knop zodat alles eruit is, heb alles getest door het er 1 voor 1 uit te trekken en het komt vanaf de monitor kabel. Zodra die eruit is kun je weer gewoon met de bovenkant van je hand overal langs gaan zonder dat de haartjes gaan prikken.

Verder zijn er geen problemen met de pc maar vind dit nogal eng eigenlijk. Ik lees dat statische elektriciteit de boel behoorlijk kan vernielen.

Is wat ik beschrijf normaal? Ik weet echt niet wat ik eraan moet doen als het niet normaal is, de monitor kabel is volledig gescheiden van alle andere kabels...
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat is zeker niet in orde.
Hoe zit het met de aarding van de stopkontakten?
Hoe is het gesteld met de aarding in de meterkast?

Als de oorzaak hier niet gevonden kan worden, lijkt me een meting door een erkend electricien aan te raden.
O.a. aarding testen en aardpen testen. (zegt electricien voldoende).
 
Hoi,


Ik weet niet of het normaal is maar ik zou het niet teveel testen anders loopt de stroom via jouw weg en kan denk ik niet goed voor je hardware zijn.

En ik zou de stekker er in laten loopt de eventuele stroom weg via aarde (minimaal he).

Modag
 
Nee, dat is zeker niet in orde.
Hoe zit het met de aarding van de stopkontakten?
Hoe is het gesteld met de aarding in de meterkast?

Als de oorzaak hier niet gevonden kan worden, lijkt me een meting door een erkend electricien aan te raden.
O.a. aarding testen en aardpen testen. (zegt electricien voldoende).

Hoi paul,

Volgens mij haalt hij de stekker er altijd uit en dan krijg je volgens mij deze kuren.

Modag
 
Ja die spanning komt door de kabel van de monitor (je weet wel die je op de videokaart aansluit). Als ik die eruit haal dan is de spanning in de kast weg.

Ik woon in Thailand en ze hebben hier geen aarde op de stopcontacten. Wel is mijn pc en monitor aangesloten op zo'n UPS stabilizer met noodaccu.

Hoe kan ik eventueel zelf een aarde draad leggen vanaf de kast als dit nodig is?
 
Daar kan het probleem dus zitten.
Het ontbreken van de aarding.
Als dat in dat land zo is, kun je daar niet zovel aan veranderen.
Als je schakelmateriaal met randaarde zou monteren en extra draden leggen, zou je de eerste zijn denk ik.
 
Ja verdomme mijn oude lcd scherm was helemaal kapot aan het gaan, heb 3 dagen geleden een nieuwe gekocht en die was binnen 1 dag dood. Heb van de winkel meteen een nieuwe mee naar huis gekregen en die begint nu na 1 dag dezelfde kuren te vertonen. En zoals ik al aangeef zodra ik die kabel in de pc steek is de hele pc zo statisch als de pest.

Zowel de PC als de monitor zijn op een UPS aangesloten maar deze is niet op de aarde aangesloten want dat hebben we hier dus niet.

Denken jullie dat het met die aarde te maken heeft? Kan dit een monitor om zeep helpen?
 
Zeker. Ok, probeer om de UPS dan tenminste aan een aarding te leggen.
Desnoods aan een waterleiding (koper) die de grond in gaat.
Dan heb je tenminste iets.

Probeer er eens achter te komen, hoe dat bij andwere mensen zit, die een flatscreen hebben? (buren, vrienden).
 
Die waterleiding optie heb ik al vaak gelezen en wordt net zo vaak sterk afgeraden dus dat doe ik maar niet. Zit nu in een internetcafe want durf de PC niet meer aan te zetten.

Verder snap ik er geen barst van.

De PC werkt al maanden op die UPS zonder problemen alleen de monitor (ook LCD) had al 2 maanden problemen die steeds erger werden. De nieuwe monitor dus binnen 1 dag dood en de vervanging nu al kuren. Verder heeft niemand hier in de stad aarde en alle tv's en koelkasten en magnetrons en weet ik veel wat werkt gewoon. Alleen de internet cafe's hebben wel allemaal aarde zie ik nu.

Maar wat is nu het verschil tussen een TV en een Monitor?! Ik vind het wel heel erg sterk dat zo'n ding zo snel kapot kan gaan maar ja wat kan het anders zijn....
 
Zeker. Ik raad 9als ervaren electricein) gebruik maken van de waterleiding als aarding ook af.
Maar in dit geval, als er helemaal geen aarding is, is het bneter dan niets.

In Nederland moet de waterleiding worden geaard via je meterkast naar de aardpen.
Je mag de leiding niet als aarding gebruiken.
In een land waar al die regels niet gelden, kan ik me veroorloven deze uitzondering te maken.


Hoe hoog is de gronswaterstand in je buurt?
Mep een lange staaf de grond in, en knoop er een vertinde koperdraad aanvast (aan de punt), zodat de mee de grond in gaat.
Breng de draad naar je meterkasty. Nu heb je een soort "Aardpen".
Vanuit daar kun je apparatuur gaan aarden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan