PC in netwerk veroorzaakt traag internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vortigen

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2002
Ik heb thuis 2 PC's op een E-Tech modem/router hangen aan een 3Mbit ADSL verbinding.
Sinds een stroomstoring (of overspanning) heb ik regelmatig problemen dat de snelheid van het internetten drastisch terugloopt.
Denk dan aan enkele tot 20 a 30 kb/s terwijl 330 mogelijk is.

Ik heb de boosdoener kunnen localiseren en het is mijn PC. Als ik die uitdoe loopt de andere PC op volle snelheid.
Zet ik de mijne weer aan...*PLOF*...trage verbinding.
Heb al twee verschillende netwerkkaarten geprobeerd en deze ook op half-duplex getest. Helaas zonder resultaat.

Mijn gegevens:

ADSL
WinXP
Firewall van windows (uitgeschakelt)
Modem/Router: E-Tech ADRT03

Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik kan doen?

welke programma's draai je op de beide computers ?

toevallig op een van beiden een p2p programma ?

Ja toevallig wel. Op die ene PC van mij dus...Kazaa lite.
Alhoewel deze niet geactiveerd is.
Dat kan er dus wat mee te maken hebben denk je?

Kazaa lite verwijderd maar nog steeds een trager wordende verbinding.
HitmanPro gedownload en alles laten controleren, ook zonder resultaat. (zit ook AdAware in)

Het lijkt wel of er iemand zit mee te liften op mijn verbinding ofzo...want als ik mijn PC reboot dan wil het vaak zo zijn dat alles weer maximaal loopt.
Om dan ineens weer in te zakken.

Ik heb tevens een up-to-date virusbescherming (McAfee) en die vindt ook niks.

Het enige middel wat ik nog weet is een format C: en nieuwe WinXP install doen.
Zou dat wat zijn of heeft iemand nog andere suggesties?

Geplaatst door Vortigen

Het lijkt wel of er iemand zit mee te liften op mijn verbinding ofzo...
Heb jij een (onvoldoende beschermd) draadloos gedeelte in je netwerk dan? Die router die jij hebt, heeft dat toch niet?

Nee, heb geen draadloos netwerk. Gewoon met kabels verbonden.
Ik zat even hardop te denken...weet anders ook niet wat er aan de hand kan zijn :confused:

Je hebt de firewall van XP uitgeschakeld. De ingebouwde van de router heb ik geen kijk op maar installeer bijv. eens Zonealarm ; dit is een "zelflerende" firewall die je toestemming moet geven voor elk programma dat toegang naar internet\ lokaal netwerk vraagt. Ben ik benieuwd.

Laatst bewerkt:
Ik heb je advies opgevolgd en zonealarm geinstalleerd.
Na wat gesleutel met het programma en diverse programma's waarvan ik zeker weet dat ze "trusted" zijn (zoals ip adres van andere PC, internetexplorer, e.d.) zit ik nu te internetten.
Op volle snelheid ook.

Ik laat beide PC's gewoon aanstaan en kijk wat er gebeurd met de verbinding. Vooralsnog loopt die goed maar dat gebeurde wel vaker om daarna alsnog in te zakken.

In ieder geval bedankt voor de tip! Het kan geen kwaad om een extra firewall te hebben. (had die van Winxp trouwens weer ingeschakeld)

Nou, ben benieuwd. Overigens kun je in de log bekijken wat de firewall zoal tegen heeft gehouden. Want we weten nog steeds niet wat die netwerkbelasting veroorzaakt. Je zult nog een tijdje meldingen krijgen van Zonealarm omdat een nieuw programma aanklopt om "naar buiten" te mogen. Probeer daar kritisch in te zijn. Als je merkt dat een bepaald programma, na een weigering, niet werkt, kun je het alsnog toestemming geven.

Geplaatst door Vortigen
(had die van Winxp trouwens weer ingeschakeld)
Algemeen wordt aangeraden om geen 2 firewalls te laten draaien op 1 pc. Die van XP kun je rustig weer uitschakelen.

Laatst bewerkt:
Zone-alarm heeft al wat dingen tegengehouden volgens het log. Hier een voorbeeld:

ZoneAlarm blocked traffic to port 1549 on your machine from port 1154 on a remote computer whose IP address is 80.144.116.59. This communication attempt may have been a port scan, or simply one of the millions of unsolicited commercial or network control messages that are routinely sent out over the Internet. Such unsolicited messages are often called Internet background noise.

Ik hoeft me volgens zone-alarm geen zorgen te maken, het is geblocked en mijn PC is veilig.

Geen idee of dit soort meldingen mijn verbinding beinvloedde maar ik zit nu nog steeds met volle snelheid.
Wederom bedankt voor de tip, als alles nu goed blijft ben ik weer helemaal happy :)

Die informatie zegt inderdaad niet zoveel. Zonealarm noemt het "ruis".

Als je firewall goed ingesteld is, kun je eventueel een scan laten uitvoeren op de site van Gibson Research Corporation

Geplaatst door Vortigen
als alles nu goed blijft ben ik weer helemaal happy :)
Wij ook. Helaas kun je, wat betreft beveiliging van een pc, nooit achterover in je stoel blijven zitten.

Scan je ook regelmatig naar spy-, mal- en adware? Op dit forum is heel veel informatie te vinden. Breng anders een bezoekje aan Antispywareoffensief waar een heel leger experts zit die zeer veel weten van allerlei duistere achtergrondprocessen op een computer. Want nogmaals: we weten nog steeds niet wat de netwerkbelasting heeft veroorzaakt.

Ja, ik scan zo'n 2x per week met Ad-aware. Het vindt dan wat tracking cookies. Gebruik nu ook Hitman Pro 2
Daar zit ad-aware ook in samen met andere soortgelijke programma's.

Mocht de netwerkbelasting weer toeslaan dan bezoek ik die antispyware site ook.
Vooralsnog gaat het goed maar dat is helaas geen garantie gebleken.

EDIT: ik kan zo gauw niet die "Shield up" test vinden op de site. Maar ben ook een beetje suf geworden van al dat "geklooi" met m'n verbinding ;)

Geplaatst door Vortigen
een beetje suf geworden van al dat "geklooi" met m'n verbinding ;)
Kan me er iets bij voorstellen. Maar als je nog weer eens zin hebt; scroll op die pagina even naar benden tot je het kopje "Hot spots" tegenkomt. Daar zit ie vlak onder. Vervolgens druk je op de knop "proceed" en dan op de knop "All service ports".

Succes!

Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb wat de netwerkbelasting veroorzaakte.
Ik draai ook een programma dat heet Xfire - is zeer handig als je veel games speelt zoals ik - en dat heeft de mogelijkheid om bestanden (filmjes, demo's, patches) via hun P2P netwerk te downloaden.
Nu zag ik tot mijn stomme verbazing dat ie dus filmpjes aan het downloaden is geweest PRECIES vanaf de dag dat ik de problemen kreeg tot aan gisteren toe....
Schijnbaar was ik geabonneerd op een service van dat programma om nieuwe filmpjes steeds automatisch te downloaden....ik kan mij echter niet herinneren dat ik dat heb ingesteld maar het zou kunnen.

Anyway, heb het abonnement op dat kanaal opgezegd en sindsdien gaat alles goed.
Ik vrees met grote vreze dat dat het euvel is geweest.
Zat Upsidaisy toch goed wat betreft P2P programma's op mijn PC!
Voel me wel een beetje dom nu....:o

Voor de zekerheid wacht ik nog even een paar dagen maar als alles goed blijft zal ik het de opgelost status geven.

Verbinding is nog steeds optimaal - het was dus het "sneaky" P2P downloaden van het programma Xfire.
Status opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan