vilavoltaboy
Gebruiker
- Lid geworden
- 1 jan 2002
PC is traag
Mijn PC met Windows XP is op sommige momenten traag [het maakt niet uit of je werkt op internet of gewoon lokaal]. Bij het traag worden duurt het extreem lang om bijvoorbeeld een URL op te halen of bij lokaalt werken te wisselen tussen twee programma’s. Het traag zijn duurt gem 2 – 4 minuten per keer. Daarna weer gemiddeld 8-10 minuten ongestoord werken dan wordt hij weer traag enz.
In taakbeheer heb ik gekeken naar de grafiek van CPU en wisselbestand.
1. CPU ligt constant op 2% - 6%
2. Wisselbestand ligt gemiddeld op 200Mb. Op de momenten dat de PC traag wordt schiet hij uit naar 1.02Gb
Patroon hierin is:
Het uitschieten naar 1.02 Gb duurt elke keer ca 60 seconde met een tussenpauze van 20 seconde. Totaal komt dit gemiddeld 3 keer achter elkaar voor. Dus dan zit je op ca 220 seconden.
Instellingen wisselbestand:
Hier kom je door te kiezen voor: Deze computer / systeemeigenschappen / geavanceerd / prestaties / geavanceerd / prestaties / virtueel geheugen
Er is gekozen voor aangepaste grootte [dat is gedaan door de computer leverancier]
Beschikbare ruimte is 79901 Mb
Met de instellingen:
Begin grootte 768 Mb
Maximum grootte van 1536 Mb
Vragen:
1) Komt het trager worden door de uitschieters in het wisselbestand?
2) Hoe kan ik zien welke programma’s een beroep doen op het wisselbestand?
3) Hoe kan ik het probleem oplossen?
Mijn PC met Windows XP is op sommige momenten traag [het maakt niet uit of je werkt op internet of gewoon lokaal]. Bij het traag worden duurt het extreem lang om bijvoorbeeld een URL op te halen of bij lokaalt werken te wisselen tussen twee programma’s. Het traag zijn duurt gem 2 – 4 minuten per keer. Daarna weer gemiddeld 8-10 minuten ongestoord werken dan wordt hij weer traag enz.
In taakbeheer heb ik gekeken naar de grafiek van CPU en wisselbestand.
1. CPU ligt constant op 2% - 6%
2. Wisselbestand ligt gemiddeld op 200Mb. Op de momenten dat de PC traag wordt schiet hij uit naar 1.02Gb
Patroon hierin is:
Het uitschieten naar 1.02 Gb duurt elke keer ca 60 seconde met een tussenpauze van 20 seconde. Totaal komt dit gemiddeld 3 keer achter elkaar voor. Dus dan zit je op ca 220 seconden.
Instellingen wisselbestand:
Hier kom je door te kiezen voor: Deze computer / systeemeigenschappen / geavanceerd / prestaties / geavanceerd / prestaties / virtueel geheugen
Er is gekozen voor aangepaste grootte [dat is gedaan door de computer leverancier]
Beschikbare ruimte is 79901 Mb
Met de instellingen:
Begin grootte 768 Mb
Maximum grootte van 1536 Mb
Vragen:
1) Komt het trager worden door de uitschieters in het wisselbestand?
2) Hoe kan ik zien welke programma’s een beroep doen op het wisselbestand?
3) Hoe kan ik het probleem oplossen?