Pc loop vast met blauwe schermen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lamedudese

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Berichten
50
Hallo allemaal,

Mijn pc loopt al een tijd lang vast, eerst af en toe maar het wordt steeds erger. Vaak als ik hem net heb opgestart crasht de pc; ik krijg een seconde lang een blauw scherm en dan start de computer opnieuw op. Ik heb antivirus en andere hulpprogramma's gebruikt, maar dit heeft niet geholpen. Toen heb ik een tijd geleden mijn pc geformatteerd en het probleem bleef aanhouden, dus kan ik me niet voorstellen dat het een software probleem is. Op het gebied van hardware ben ik echter geen expert, daarom heb ik hem naar een reparateur gebracht. Die heeft ongeveer hetzelfde gedaan als ik en het probleem is er nu dus nog steeds.

De blauwe schermen staan er niet zo lang dus het is moeilijk om te lezen wat er precies op staat, maar ik weet wel dat er verschillende blauwe schermen zijn. Het begint meestal met: ''A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer''. Dan komt er een file te staan, en hier verschillen de blauwe schermen van elkaar. Eentje heb ik kunnen lezen en dat was: ''IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL''. Dan staat eronder nog iets over dat het probleem kan komen door nieuwe software en hardware, dat die weggehaald zou moeten worden of dat er in bios iets veranderd moet worden om het probleem op te lossen.

Dit is mijn hardware:

Moederbord : Asus M3A78-VM
Chipset : AMD 780
Processor : AMD Phenom X4 9950 Black Edition @ 1300MHz
Fysiek Geheugen : 10240MB
Videokaart : ATI Radeon HD 4800 Series
Harde Schijf : Western Digital WD10EADS-00L5B1 ATA Device (1000GB)
DVD-Rom Station : HL-DT-ST DVD-RAM GH22NS30
Monitor Type : ASUS VW220 - 20 inches
Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Windows Vista (TM) Home Premium Home Editie Media Center 6.00.6002 Service Pack 2 (32-bit)
DirectX : Versie 11.00
Windows Performance Index : 1.0 AAN 5.9

Ik heb mijn pc van binnen stofvrij gemaakt dus ook denk ik niet dat het aan een te hoge temperatuur ligt. PC wizard geeft aan dat de processor een temperatuur heeft van 46 graden en de videokaart 51.

Ik ben nu dus echt ten einde raad. Ik heb geen flauw idee wat ik nog moet doen om dit probleem zelf op te lossen, maar voordat ik hem naar een andere reparateur breng wil ik toch nog iets proberen, of op zijn minst weten wat voor probleem dit is en waar het aan ligt, zodat diegene weet waar hij mee bezig moet. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast hartelijk bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord Zoeff,

Nee, de reparateur was niet degene bij wie ik de pc had gekocht. Misschien had ik de pc in eerste instantie inderdaad naar de winkel terug moeten brengen en dat zal ik ook doen als ik het probleem niet op kan lossen. In ieder geval heb ik even dat programma gedownload en die registreert al 15 crashes. Er staat echter een gigantische tekst aan informatie; hoe kan ik die hier het duidelijkst plaatsen? Ik weet niet precies wat wel en niet van belang is. Voorlopig maar even een screenshot:

bluescreen.jpg

Ik weet niet of hij heeft gecontroleerd of er nieuwe Bios-updates waren, dus heb ik zelf net de laatste gedownload. Het is een rom-file, hoe moet ik dat openen/installeren?
 
Laatst bewerkt:
Hoe je de Bios-Update uit moet voeren zal je in de handleiding van moederbord/pc op moeten zoeken.
Het is niet gezegd dat de BSOD's daar door komen.
Ook is het niet zonder risico!
Lijkt me dan ook verstandiger dat je leverancier dat dan uitvoert!

Ik zie zo snel niet waardoor de BSOD's veroorzaakt worden.
Maar even wachten op Fdorummers die daar meer kijk op hebben.
 
Oke, met die bios update zal ik me dan niet mee bezig houden. Ik ga zo weg, morgenochtend ben ik er weer voor het geval ik meer informatie moet posten.

Nogmaals alvast bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan