PC loopt continue vast, ook tijdens opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jakester

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 feb 2007
Berichten
4
Sinds gisteravond loopt mijn pc continu vast, waarna hij nergens meer op reageert, enkel resetten werkt nog.
Nu is het echter onmogelijk geworden om in windows te komen, omdat hij tijdens het opstarten ook vastloopt. Dit steeds op onwillekeurige momenten. Ik heb safe mode geprobeerd, maar zonder succes.

Het meest logische lijkt me dat er iets met de hardware is, maar wat precies? Als eerste dacht ik aan de harde schijf, maar wellicht is er iets mis met het moederboard of het interne geheugen?

Zoals te begrijpen is, kan ik deze zaken erg lastig testen, aangezien het niet lukt om in Windows (XP Pro) te geraken. Ik zit er aan te denken een nieuwe HD te bestellen, en hierop Windows opnieuw te installeren, de oude HD laat ik echter nog wel zitten dan. Zou dit uitkomst bieden? Hoe weet ik met zekerheid wat er mis is met mijn computer?

gr Jake
 
Laatst bewerkt:
Wat gebeurt er precies als je de F8 gebruikt, WAT gaat er dan WAAR precies mis?
 
Dat is volledig onwillekeurig, ik heb inmiddels elke optie van F8 geprobeerd, maar telkens loopt hij op een bepaald punt wel vast en doet niks meer.
Zelfs in de bios setup bevriest het beeld na enige tijd.
Ik heb de pc inmiddels open gemaakt en er zit behoorlijk wat stof in, ik zal alles eerst eens schoonblazen.

edit: ook na het schoonmaken loopt de pc om de haverklap vast, het lukte 1 keer om in windows te geraken, maar na een minuut bevroor het beeld weer.
 
Laatst bewerkt:
Dan wordt het idd. (stof)koffiedik kijken.
Heeft je pc aan de voorzijde ook een luchtinlaat? (veelal een min of meer optisch verborgen horizontale spleet) Deze wil ook nog wel eens voor 100% dichtslibben met stof, zeker als de gebruiker rookt, een huisdier (hond / kat) heeft en ook nog eens een keer een gladde vloer(bedekking) zoals plavuizen, laminaat etc.

Als je heel zeker weet dat je alle ventilatoren en overige relavante zaken goed hebt gereinigd (stofvrij) dan zou je eens wat testjes moeten gaan doen v.w.b. het geheugen, harddisk en processor.

Kijk, als de pc eens een keer wel even blijft draaien, of alles apparaatbeheer foutloos is.
 
Alles is stofvrij.. Zojuist heb ik het geheugen getest. Ik heb 2x 512MB DDR , waarvan 1x 333mhz en 1x400 mhz..
Getest met steeds 1x 512 MB, maar de pc blijft vastlopen. Weer is het 1 keer gelukt in windows te komen, maar slechts voor 3 minuten. Daarna weer continu vastlopers, nog voor windows geladen is.
Na een paar resets en de stroom er af te hebben gehaald kreeg ik wel een keer de volgende melding bij het opnieuwo opstarten:

'Warning! Now system is in safe mode
Please resetting CPU or memory ratio in CMOS setup.'

Dit heb ik gedaan, maar ik betwijfel of het iets met de instabiliteit te maken heeft.

Het is natuurlijk erg lastig om zo de oorzaak te achterhalen.. argh, erg frustererend..
Ik zou ook niet weten hoe ik erachter kan komen of het bijv de CPU is of het moederboard of de harde schijf.. :(
 
Welkom op Helpmij.

Je vraag is verplaatst naar de juiste sectie.
 
Tja, het lijkt er nu een beetje op dat OF het / een geheugenstripje een beetje gaar is, OF de processor is (bijna) kaduuk.

Deze mogelijke oorzaken m.i. alleen als jij voorafgaande aan het probleem niets aan de biosinstellingen hebt veranderd.
 
Dan zouden beide geheugenreepjes dus kapot moeten zijn, ik heb ze elk afzonderlijk getest.. wat me doet vermoeden dat het probleem ergens anders ligt. (wellicht dus de processor)

Ik lees dat zulk soort problemen ook vaak door een kapotte voeding worden veroorzaakt, ik heb er zo'n 2 maanden geleden een nieuwe voeding in gezet. De spanningen (5v,12v etc.) zoals ik die in de bios kan zien kloppen wel. Is er een andere manier om dit te testen zonder er een andere voeding op te hoeven zetten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen verstand van voedingen. Voor zover ik weet is er geen methode om de voeding te testen (mogelijk een techneut die meeleest....?) Ik weet idd. dat brakke voedingen soms voor vage problemen zorgen. MIjn idee m.b.t. het processorgebeuren is dan ook alleen maar gebaseerd op die "warning" die de pc jou gaf.
 
cpu en koeler demonteren /schoonmaken en herplaatsen met nieuwe koelpasta.

alle kaarten behalve video verwijderen.
1 geheugenstrip plaatsen.

mocht dit niet werken dan zou ik de voeding vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan