PC loopt dadelijk vast bij installatie (dualboot) Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

D@nny

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
897
Hoi,

Ik zal mijn probleem even verduidelijken.
Ik heb een pc met daarop XP geinstalleerd (op een SATA-disk) en hierlangs wil ik Ubuntu Linux installeren als dualboot.
Ik wil dus opstarten vanaf de Linux-CD/DVD en dan krijg ik eerst het beginscherm met de witte en rode wisselende bolletjes en daarna springt het scherm om naar het oranje gewolkte scherm met rechtsboven enkele icoontjes en dan hangt hij zich op en is er niks meer te installeren.

Ik had het eerst geprobeerd met een (oude) Ubuntu 11.04 desktop en nu heb ik ook de nieuwere 12.04 gedownload en geprobeerd maar beide met hetzelfde probleem. :(

Wie weet wat ik nog kan proberen?
Eerder heb ik hetzelfde gedaan met een andere pc en dat ging prima, dit was wel een met een IDE-harde schijf.
Kan daar het probleem zitten?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Groeten,
Danny
 
Kun je met EasyBcd iets.
De non-commercial versie is gratis.
 
Je hebt een unallocated space op de schijf?
Je hebt de optie om in het begin een sata/raid driver gebruikt? soms nodig bij een Via, AMD of nVidia sata controller.
Je kunt in de bios de sata controller op IDE of compatible mode zetten?

Welk merk en type moederbord is het?
 
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties,
Er is geen unallocated space op de schijf, moet dit?
Waar vind ik die optie die je zegt?
Helaas kan ik in de BIOS niet op Compatible zetten.

Wat ik ondertussen wel geprobeerd heb is de "SATA te disablen" en dan gaat de installatie wel verder maar wel enkel tot de installatie, dan zegt hij dat er geen schijf is, wat logisch is. :(

Het moederbord is van Gigabyte, K8VM800F2

Groeten,
Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt eerst een allocated space nodig die je via schijfbeheer kunt maken, die niet helemaal aan de ext3 of 4 partitie geven, je hebt ook ruimte nodig voor de swap.

En de via sata driver kun je in het begin als extra driver installeren, dan wordt de schijf gezien.
 
Hoi,

Bedankt alweer voor je reactie, ik heb echter enkele vraagjes/opmerkingen.
Ik wilde de installatie volgen aan de hand van volgende tuturial: http://apcmag.com/how_to_dual_boot_windows_xp_and_linux_xp_installed_first.htm
Hierin staat dat Ubuntu zelf zorgt voor een stuk schijfruimte die hij afneemt van de bestaande XP installatie, is dat dan niet zo?

Misschien nog een dommere vraag, hoe installeer je zo een SATA-driver? Mijn installatie loopt dadelijk vast dus ik heb geen idee hoe deze te installeren....
Ik vind verder ook alleen drivers voor Windows installaties en niet die voor Linux op de site van Gigabyte...

Weeral bedankt voor uw eventuele reactie
Groeten,
Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat installeren van die SATA driver is hogstwss niet nodig. Kijk maar:
How do I install Linux on Serial ATA (SATA) drives?

Dat is een artikel uit 2006, dus dat is wel even geleden en linux is veel verder dan dit.

De linux 12.04 cd kan gewoon op een ide of sata schijf geinstalleerd worden zonder problemen.


Hoi,

Bedankt alweer voor je reactie, ik heb echter enkele vraagjes/opmerkingen.
Ik wilde de installatie volgen aan de hand van volgende tuturial: http://apcmag.com/how_to_dual_boot_windows_xp_and_linux_xp_installed_first.htm
Hierin staat dat Ubuntu zelf zorgt voor een stuk schijfruimte die hij afneemt van de bestaande XP installatie, is dat dan niet zo?

Misschien nog een dommere vraag, hoe installeer je zo een SATA-driver? Mijn installatie loopt dadelijk vast dus ik heb geen idee hoe deze te installeren....
Ik vind verder ook alleen drivers voor Windows installaties en niet die voor Linux op de site van Gigabyte...

Weeral bedankt voor uw eventuele reactie
Groeten,
Danny

Ook jij gebruikt een artikel van al weer 4 jaar geleden, in 4 jaar kan er veel veranderen.
Sata drivers heb je niet nodig, de cd werkt prima en linux komt met 99% van de drivers die je ooit zult nodig hebben.

Na het booten van een live cd krijg je inderdaad de optie om linux (ubuntu) zelf de partities te laten regelen, dit gaat in bijna alle gevallen prima. (zie foto onderaan het bericht)
Overigens loopt je installatie niet vast, maar je live cd. Je hebt nog niet de installer gestart (dat gebeurt een aantal stappen later pas).


Wat je kan proberen is onder het opstarten van de live cd op f6 te trommelen om vervolgens de "nomodeset" optie te kunnen kiezen, deze zal meer kans hebben op slag
dgfdgrunningoraclevmvir.png



Dit artikel is uit 2010, maar nog redelijk relevant: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1613132 Als de pc nu wel start (met nomodeset) zal je dit later waarschijnlijk toe moeten passen bij elke boot. Daar helpt dit artikel je bij.

Je hebt eerst een allocated space nodig die je via schijfbeheer kunt maken, die niet helemaal aan de ext3 of 4 partitie geven, je hebt ook ruimte nodig voor de swap.
En de via sata driver kun je in het begin als extra driver installeren, dan wordt de schijf gezien.

Wat lange pier zegt is correct, je kunt zelf een ext 2,3,4 partitie maken en daar swap space bij maken, echter zal de optie waar jij over praat dit zelf doen.

Overigens is hier een foto van wat de TS bedoeld:
xaQ3N.png
 
Laatst bewerkt:
Had hem ooit eens geprobeerd te installeren op een sata schijf aan een Via sata/raid controller maar moest wel degelijk eerst de driver via ik meen F7 laden, anders werd de schijf niet gezien.
Ze zijn wel "onboard" maar zitten niet in de kernel.
 
Hoi,

Het is me gelukt om Linux naast Windows te zetten dankzij de link en duidelijke info van Mastermindzh.
Het probleem van vast lopen voor de installatie kon ik dus oplossen door F6 te drukken en Nomodeset te kiezen.
Na de installatie bleef de pc wel weer hangen zoals je ook al in je bericht aangaf, via de link heb ik toen in de grub eenmalig achter splash nomodeset gezet zodat hij weer opstarte, daarna en videokaart geupdated en nu doe hij het voorlopig, mocht ik nog problemen ondervinden dan zal ik de grub definitief aanpassen.

Bedankt aan iedereen en aan Rick voor de duidelijke uitleg.
Op naar het volgende probleem. :)

Groeten,
Danny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan