pc loopt niet door geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vipertronic

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
Berichten
842
ik heb een asus m2n32 sli de luxe moederbord met daarop 4 geheugen modules van kingston 2x1gb pc4200 en 2x512mb pc4200 (ddr2)
als ik xp opstart blijft het aanmeldscherm hangen (dat blauwe lijntje dat van links naar rechts gaat) en de pc start niet door.
1 module eruit gehaalt en het werkt weer. Op de module zat garantie en kreeg ik een nieuwe. Deze erin en het liep weer prima een paar maanden totdat deze nieuwe module ook weer hetzelfde euvel vertoont. pc blijft weer hangen. ook als ik de module in een andere bank zet hetzelfde probleem. module eruit en de pc loopt weer terwijl het precies hetzelfde geheugen nl 1gb pc4200 ddr2 van kingston (zelfde typenummer als de andere 1gb)
waar moet ik het zoeken nu mobo kapot of ligt het aan de voeding ? coolermaster realpower 550watt
dus in het kort na verloop van tijd gaat mijn geheugen module eraan waardoor de pc niet meer doorstart
 
beetje lastig verhaal, maak het voortaan wat overzichtelijk met enters en witregels..
anyways, als ik het goed begrijp doet hij het wel gewoon zonder de nieuwe module?
waarschijnlijk is de combinatie dan niet goed, zijn alle modules geschikt voor het moederboard en hoe heb je ze in de bankjes gezet?
512 moeten slave worden, 1024 wordt master
 
slave en master ken ik niet als het voor geheugenmodules betreft. ik heb het via de gebruiksaanwijzing ivm dual channel zo erop gezet. de modules zijn geschikt voor het moederbord (via kingston site gecontroleerd) het zijn ook dezelfde
te weten 2 x 1 gb en 2 x 512mb
vreemde is dat die nieuwe het niet meer doet en die andere 1 gb blijft het goed doen
dit is nu de 2e 1 GB die kapot gaat
nogmaals als ik de module verwijder start de pc gewoon door
als ik de kapotte module verwijder en zet daar een andere in loopt ie ook door dus de bank is niet kapot
 
de module is niet kapot, de pc begrijpt gewoon niet wat hij moet doen als je die 2e erin zet.
volgens mij moet je trouwens "interleaved mode" hebben als ik me niet vergis (weet niet zeker hoor)

1 GB moet master zijn, dit is het primaire geheugen. je hebt dual channel dus dan wordt het 2 x 1
die 512 kunnen slechts ter ondersteuning dienen aan de 1 GB, zij moeten slave zijn dus gekoppelt aan de 1GB modules.
dit is slechts een kwestie van volgorde. waarschijnlijk heb je de 512MB in een primair bankje gezet en de 1gb in de secundaire.
het secundaire is dan groter dan het primaire en dan begrijpt je pc niet meer waardoor hij vastloopt.
probeer eens wat om te wisselen
 
in boekje staat 2 dezelfde modules in de zwarte banken en 2 in de gele banken (dus 2x1 gb in geel en 2x512 in zwart)
nu valt mij iets op als ik de 1 gb module laat zitten staat mijn harde schijf niet in de bios , haal ik de module eruit dan wel en start die door
ik begin nou me bios te vermoeden misschien moet die upgedate worden ?
das vervelend met die auto update van asus want dat proggie werkt niet.


bios update gedaan hij doet het weer alle 4 de modules erin
 
Laatst bewerkt:
niet toevallig 512 in geel? heb je dat al geprobeerd?
zoals ik eerder al aangaf in de BIOS dual channel naar interleaved zetten?
 
heb een bios update gedaan nu werken ze alle 4 en de pc start ook door
waar in de bios kan je zien van dat interleave kan het nergens vinden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan