PC loopt regelmatig vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkieP

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2009
LS,

Mijn PC loopt steeds vast. Meestal los ik mijn PC-problemen wel op door wat forums af te struinen, maar niets heeft tot op heden geholpen. Ik zal dus de hele geschiedenis hier neerzetten, in de hoop dat iemand mij verder kan helpen.

De problemen doen zich al enkele maanden voor. Omdat het begon (meende ik mij te herinneren) rond de tijd dat ik Internet Explorer 8 voor het eerst had geïnstalleerd, heb ik die eerst maar weer eens verwijderd, maar de problemen bleven.
Vervolgens heb ik mijn probleem eens uiteengezet op een forum over spyware, maar na diverse tips en een heel peloton aan scans, lijk ik te kunnen constateren dat het probleem ook niet in die hoek moet worden gezocht.
Toen maar eens met mijn drivers aan de slag gegaan. Geprobeerd alles up-to-date te brengen, door met Driver Robot de PC te doorzoeken. Volgens mij is dat ook gelukt (alleen lijkt het nogal lastig om voor een ATI Radeon X1650 de juiste update te vinden). De problemen bleven, dus ik vermoed dat het probleem hardware-gerelateerd is.
Daarom een busje perslucht gekocht en de videokaart (inclusief fan) en CPU-fan (inclusief heatsink) goed schoongemaakt. Daar kwam behoorlijk wat stof vanaf, dus ik dacht dat het probleem was opgelost. Toen ik echter de processor (die bij het verwijderen van de heatsink was meegekomen) weer op zijn plaats had geprutst en alles weer netjes had gemaakt, bleken de problemen helaas nog steeds niet opgelost…

Wat gebeurt er precies:
- De PC loopt regelmatig vast (beeld bevriest, geen BSOD), met name tijdens games maar soms ook tijdens bijvoorbeeld gebruik van IE of Media Player.
- Na resetten blijft de PC hangen tijdens het booten.
- Bij een ‘mislukte’ boot (die blijft hangen) maakt de PC veel minder geluid dan normaal. De fans (CPU en videokaart) draaien wel, maar het lijkt net of er verder amper iets gebeurt.
- Tijdens het booten zet ik de PC uit en start hem later weer op, soms werkt dit meteen, soms na enige tijd wachten.
- Als de PC, na een aantal ‘mislukte’ boots, wel goed opstart, kom ik soms in het scherm waarin kan worden gekozen voor ‘opstarten in veilige modus’ of ‘windows normaal starten’. Ik kan echter geen keus maken (toetsenbord reageert niet), dus laat de timer aflopen waarna de PC gewoon opstart.

Ik zal onder dit bericht wat specs van de PC geven, als meer info gewenst is hoor ik het graag.

PS: Dit is wellicht een wat lange topic-start. Ik weet ook niet of alle informatie relevant is, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn… Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen; bij voorbaat dank!

Groet,
Henk

Besturingssysteem: Windows XP Professional SP3
CPU: AMD Athlon Dual Core 5400+, 2800 MHz
Systeemgeheugen: 2048 MB
Video kaart: Radeon X1650
Geluidskaart: Realtek HD Audio output
Netwerkkaart: Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC

Je zegt dat je de ventilator van je processor er af hebt gehaald. Heb je er daarna wel weer koelpasta op gedaan voordat je de processor weer bevestigde?

Ik ben wel benieuwd naar je temperaturen. Check deze even met een programma als PC Wizard: http://www.cpuid.com/pcwizard.php

Beste Ronald,

De pasta die er nog op zat was zacht; in de hoop dat deze zou volstaan heb ik het niet vervangen.

De temperaturen (en voltages) die ik met het genoemde programma heb gevonden (de PC heeft een paar uurtjes aangestaan):

> Hardware Monitoring : ITE IT8716F
> Voltage CPU : 1.28 V
> +3.3V Voltage : 3.38 V
> +5V Voltage : 4.96 V
> +12V Voltage : 11.94 V
> VTT : 1.22 V
> VBAT : 3.10 V
> Chassis Ventilator : 3139 rpm
> Processor Temperatuur : 17 °C
> ACPI Thermal Zone : 17 °C
> Processor : Thermal Diode
> AMD Athlon 64 X2 (Core 1) : 29.2 °C
> AMD Athlon 64 X2 (Core 2) : 26 °C
> Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
> Harde Schijf SAMSUNG HD501LJ : 32 °C

Werpt dit meer licht op de zaak?

Groet,
Henk

Je temperaturen zijn goed, daar is zo te zien echt niks mis mee.
Dan wordt het inderdaad je voeding, kun je vertellen welke er nu in zit?

Misschien een beetje onnozel, maar waar vind ik dat? Op de voeding zit een sticker 'Rasurbo Silent & Power', maar dat zegt natuurlijk niets over het vermogen.

Er staat alleen een tabelletje op met AC input en DC output. In die tabel is de onderste rij "DLP-350", en hiervoor staat (in tegenstelling tot voor de andere rijen) een stipje. Is de conclusie dan dat het vermogen 350W is?

En zo ja, wat valt er dan (gegeven het feit dat het merk Rasurbo is) te zeggen over de kwaliteit en of dit mogelijk de oorzaak is van mijn problemen?

Laatst bewerkt:
Kick: is het - gelet op de geschetste situatie - probleem waarschijnlijk opgelost als ik een nieuwe voeding aanschaf? En zijn deze los verkrijgbaar of moet ik dan een hele nieuwe kast kopen?

Voedingen zijn lost te verkrijgen, daar hoef je geen nieuwe kast voor aan te schaffen.
Of een nieuwe voeding je probleem ook met 100% zekerheid oplost, durf ik niet te zeggen.

Heb je al eens een geheugentest gedaan? Op dit forum is daar genoeg over te vinden. Dat zal ik eerst proberen voordat ik een nieuwe voeding zou aanschaffen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan