PC loopt vast bij openen nieuw scherm

• Onderwerp starter Onderwerp starter MiGr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MiGr

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2006
Mijn computer (een HP Pavilion T190) loopt regelmatig vast als ik een nieuw scherm wil openen. Meestal gebeurt het als er een nieuw scherm in internet explorer geopend wordt, maar soms ook bij explorer, excel etc. De computer maakt dan af en toe nog wel wat geluid op de harde schijf maar op het scherm verandert er niets meer. De muis kan ik nog wel bewegen, maar verder kan ik niets doen. Als ik ergens op klik, gebeurt er niets. Ook de task manager kan ik niet opstarten. Er verschijnt dan even een zandloper, daarna wordt de muis weer een pijltje, maar er gebeurt niets. De enige manier om het probleem op te lossen is de computer helemaal uitzetten en weer opnieuw opstarten.

Het valt me ook op dat de computer heel veel geluid op de harde schijf maakt bij het openen van explorer en internet explorer. Eigenlijk bij elke actie die ik daarbij doe hoor ik de harde schijf wel "ratelen". Ik weet niet of dat iets met het bovenstaande te maken heeft, maar het is volgens mij niet normaal. Bij een andere computer die we thuis hebben, hoor ik die geluiden niet als ik hetzelfde doe.

Ik heb de computer al gechecked met SuperAntiSpyware, Malware Bytes en AVG. Die melden geen problemen met virussen e.d.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen, want het probleem treedt meerdere keren per dag op en de computer is daardoor eigenlijk onbruikbaar geworden.:(

Dit kan aan je HDD liggen.

Hoe oud is de HDD die je erin hebt zitten? Soms door ouderdom kan het weleens zijn dat je beeld daardor freezed en niks meer kunt doen behalve bewegen met de muis.

Probeer eens een andere HDD erin te zetten en test het nogmaals.

Dit kan aan je HDD liggen.

Hoe oud is de HDD die je erin hebt zitten? Soms door ouderdom kan het weleens zijn dat je beeld daardor freezed en niks meer kunt doen behalve bewegen met de muis.

Probeer eens een andere HDD erin te zetten en test het nogmaals.

Hallo Zandbakje,

De computer en HDD zijn van 2003, dus 6 jaar oud.
Is er nog een andere mogelijkheid om te kijkenj of het aan de HDD ligt, want ik heb geen andere HDD op voorraad liggen.

Dan weet ik bijna zeker dat het de HDD is die gewoon versleten is.

Knap dat je het 6 jaar met 1 PC volhoudt. Ik houd het niet eens 3 jaar vol.

Ik weet 1,2,3 niet hoe je het op een andere manier kan testen of het aan de HDD ligt.

Zijn er nog andere mensen op het forum die mij zouden kunnen helpen, of moet ik een nieuwe PC gaan kopen?

Vast wel.

Als je budget hebt voor een nieuwe PC zal ik zeker voor een nieuwe pc gaan. Ben je vertrouwend met je huidige systeem zal ik alleen kijken of het aan de HDD ligt.

- volle harde schijf
- te weinig intern geheugen
- een te vervuilde (nooit gedefragmenteerd -> al moet ik zeggen dat ik dit ook nooit doe) pc

Dat lijken mij de belangrijkste punten als het geluid echt van de harde schijf afkomt.

Punt 1 is op te lossen door lekker te ruimen
Punt 2 door het geheugen uit te breiden
Punt 3 door alsnog te defragmenteren (heb hier slechte ervaringen mee op zwaar vervuilde pc's: vaak genoeg moest ik daarna alsnog windows opnieuw installeren), of door te herinstalleren.

Nieuw kopen alleen omdat internet explorer traag opstart is toch wel een beetje raar advies :p

- volle harde schijf
- te weinig intern geheugen
- een te vervuilde (nooit gedefragmenteerd -> al moet ik zeggen dat ik dit ook nooit doe) pc

Dat lijken mij de belangrijkste punten als het geluid echt van de harde schijf afkomt.

Punt 1 is op te lossen door lekker te ruimen
Punt 2 door het geheugen uit te breiden
Punt 3 door alsnog te defragmenteren (heb hier slechte ervaringen mee op zwaar vervuilde pc's: vaak genoeg moest ik daarna alsnog windows opnieuw installeren), of door te herinstalleren.

Nieuw kopen alleen omdat internet explorer traag opstart is toch wel een beetje raar advies :p

Hallo Marsmannetje,

Punt 1: Ik heb een schijf van 110 GB, daarvan in nog 7 GB vrij. Is dat te vol?
Punt 2: hoe kan ik zien of ik mijn geheugen moet uitbreiden?

Het probleem is niet dat internet explorer te traag opstart maar dat bij het openen van een nieuw scherm de computer gaat hangen. Bijvoorbeeld als ik op een internetpagina een link aanklik die een nieuw scherm opent. Hoe kan dit een relatie hebben met de punten die je noemde?

Extra scherm is weer extra geheugen. Dus kan er absoluut mee te maken hebben.

Geheugen kan je bekijken door op alt-ctrl-del te drukken. Dan kan je het taakbeheer openen (of je krijgt op oudere pc geloof ik gelijk je taakbeheer) en dan staat er ergens hoeveel van je fysieke geheugen gebruikt wordt. Bij mij is dit op dit moment 37%

7 GB vrij vind ik wel heel erg weinig. Dat zal sowieso het fragmenteren tot gevolg hebben: De lege ruimte zit dus zeer verspreid over je harde schijf. Op het moment dat jij weinig fysiek geheugen hebt, dan gaat je computer je harde schijf gebruiken als extra werkgeheugen. Hiervoor gebruikt het dus je lege ruimte. Aangezien die lege ruimte niet netjes bij elkaar staat, moet je computer er goed naar zoeken (om het een beetje simpel uit te leggen), waardoor je dus vertraging krijgt.

Punt 1: Ik heb een schijf van 110 GB, daarvan in nog 7 GB vrij. Is dat te vol?
Ja dat is verrekte vol. Je moet ruimte over hebben voor herstelpunten, tijdelijke internetbestanden en als je aan videogeknutsel zou doen, was je allang vastgelopen. Nooit schijfopruiming gedaan? Rechtsklik op je C:-schijf > Eigenschappen

Punt 2: hoe kan ik zien of ik mijn geheugen moet uitbreiden?
Deze Computer rechtsklik Waarschijnlijk zie je helemaal onderaan 2.00GHz (of zoiets) en 512 MB. Dit laatste is krap geworden voor XP. Misschien heb je onderhand veel onnodige meuk in je opstartroutine gekregen. Gevolg hiervan is dat je echte geheugen al gauw vol zit (virusscanners en browsers slokken veel geheugen op) en dan gaat de PC schrijven naar je virtueel geheugen, op je HD dus (Pagefile.sys) en dat gebeurt kennelijk al heel gauw. Doe eens direct na het opstarten Taakbeheer (Ctrl-Alt-Del), wacht totdat ie helemaal tot rust is gekomen (CPU-gebruik staat op 0) en meld hier wat er staat bij Geheugengebruik.

En kijk eens op C: naar Pagefile.sys en vermeld hier hoe groot ie is

En installeer Treesize (zoek op dit forum) en kijk wat je grootste mappen en bestanden zijn (waarschijnlijk heb je maar één C:-schijf), misschien heb je last van walgelijk grote installer bestanden.

Hallo marsmannetje en minal,

Bij eigenschappen van de computer staat 2.08 GHz, 512 MB. Ik gebruik XP versie 2002 service pack 3
Het bestand pagefile.sys is 1.572.864 kB
De taskmanager geeft voor het geheugengebruik aan 501/2018 MB
Met treesize heb ik de grootste bestanden opgezocht, maar dat leverde eigenlijk geen verrassingen op. Ik kan wel dingen gaan weggooien of op een externe harde schijf zetten. Hoeveel vrije ruimte moet ik dan volgens jullie creeeren?

Ik hoor graag jullie mening hierover.
Alvast bedankt.

Zoveel mogelijk eraf halen. (in elk geval je belangrijke bestanden) (liefst zodat je de helft van de schijf leeg hebt)
Daarna defragmenteren en hopen dat dit lukt.
Daarna kan je er wel weer gedeelte vullen. Ik zou minimaal toch wel 15 GB vrij houden.
Minder is op zich nog niet zo erg, zolang je maar gedefragmenteerd hebt.

Verder zou ik het wel adviseren om je geheugen iets uit te breiden. Dit is niet echt duur.
Ook zou je, indien het een normale pc is met dus een normale kast, een extra harde schijf kunnen overwegen. Voor een euro of 35 heb je een grote harde schijf.
Geheugen zal een euro of 10-20 kosten maximaal. En dan heb ik het over nieuwwaarde. Je kan ook 2e hands kijken.

Of je moet verder ook zeer ontevreden zijn over de snelheid. Na 6 jaar is een pc natuurlijk wel dik afgeschreven. Maar ja: als je alleen internet dan is het niet echt noodzakelijk. Al zal een oudere pc natuurlijk steeds meer gebreken gaan krijgen.

Zoveel mogelijk eraf halen. (in elk geval je belangrijke bestanden) (liefst zodat je de helft van de schijf leeg hebt)
Daarna defragmenteren en hopen dat dit lukt.
Daarna kan je er wel weer gedeelte vullen. Ik zou minimaal toch wel 15 GB vrij houden.
Minder is op zich nog niet zo erg, zolang je maar gedefragmenteerd hebt.

Verder zou ik het wel adviseren om je geheugen iets uit te breiden. Dit is niet echt duur.
Ook zou je, indien het een normale pc is met dus een normale kast, een extra harde schijf kunnen overwegen. Voor een euro of 35 heb je een grote harde schijf.
Geheugen zal een euro of 10-20 kosten maximaal. En dan heb ik het over nieuwwaarde. Je kan ook 2e hands kijken.

Of je moet verder ook zeer ontevreden zijn over de snelheid. Na 6 jaar is een pc natuurlijk wel dik afgeschreven. Maar ja: als je alleen internet dan is het niet echt noodzakelijk. Al zal een oudere pc natuurlijk steeds meer gebreken gaan krijgen.

Bedankt voor je reactie.
Hoe kom ik er achter welke soort geheugen ik moet kopen en of dat in de computer past?

Even met bijv pc wizard zoeken naar het moederbord
En dan staat er ergens ook welk geheugen je nu hebt.

Nooit schijfopruiming gedaan? Rechtsklik op je C:-schijf > Eigenschappen
Nogmaals deze vraag. En draai ook eens Ccleaner, dat ruimt ook op. Doe dat vóór het defragmenteren. Voor de toekomst altijd een OS installeren op een aparte C:-partitie en je documenten, afbeeldingen enz naar de andere partitie verhuizen.
Overigens eens met de marsman;),succes verder.

Even met bijv pc wizard zoeken naar het moederbord
En dan staat er ergens ook welk geheugen je nu hebt.

Pcwizard geeft het volgende aan: Physical memory 512 MB (1 x 512 MB DDR-SDRAM)

Als ik een tweedehands geheugen op marktplaats wil kopen waar moet ik dan op letten? Is de kreet DDR-SDRAM voldoende? In het verleden moest ik, voor een andere computer, ook kijken naar ECC en nonECC of zoiets.

Is het altijd mogelijk om een PC met geheugen uit te breiden of moet ik dat nog ergens nakijken. Zonde om geheugen te kopen als ik het daarna niet kan gebruiken. Hoeveel geheugen zou ik kunnen bijplaatsen?

Een hoop vragen maar ik ben dan ook niet echt deskundig. Dus ik hoop dat jullie me nog even verder kunnen helpen.

Nogmaals deze vraag. En draai ook eens Ccleaner, dat ruimt ook op. Doe dat vóór het defragmenteren. Voor de toekomst altijd een OS installeren op een aparte C:-partitie en je documenten, afbeeldingen enz naar de andere partitie verhuizen.
Overigens eens met de marsman;),succes verder.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een schijfopruiming heb gedaan, dus dat zal ik zeker gaan doen. Maar ik moet eerst de belangrijkste bestanden nog even op een externe harde schijf zetten zoals marsmannetje adviseerde. Ik heb Ccleaner net gedraaid maar dat leverde niet zo veel op.

En dan het moederbord nog en de specs van het geheugen.

DDR PC 2100, 2700, of 3200. Niet dat het veel uitmaakt als je 3200 erbij koopt, maar als je nu 3200 in je systeem hebt, dan is het verstandig om dit erbij te kopen.
Je moet dus alleen wel een geheugenslot over hebben, ander kan er niets bij.

nieuw geheugen:
http://www.azerty.nl/8-735-1141/kingston-valueram-geheugen-.html

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb de logfile van PCwizard bijgevoegd, misschien helpt dat voor de specs van het moederbord en geheugen. Ik weet niet of ik 2100, 2700 of 3200 heb. Hoe kan ik daar achter komen? Hoe weet ik of ik een geheugenslot over heb?

Bijlagen

2100 of 2700:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00006476&lc=en&cc=us&dlc=&product=396650
Je moederbord kan tot maximaal 2700. Dus als je een pc-3200 geheugenstrip koopt, dan zal het iets langzamer gaan draaien. Dat maakt verder niet uit. Het belangrijkste is dat je computer er sneller van wordt.
Je hebt 2 geheugenbanken op je moederbord, dus je kan een extra stripje kwijt.

moederbord = mainboard
Dus uit jouw rapport kon ik halen dat het een Asus A7N8X-LA moederbord is.
En zo kwam ik op de HP site.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan