Opgelost PC "loopt vast" en ik ook...

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

IJzerbroot

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 mei 2025
Besturingssysteem
windows11
Nieuw hier, kan dus best bij verkeerde topic hebben geplaatst, sorry daarvoor.

Gaat om een gebruikte Lenovo pc (Lenovo S510), met nieuw geïnstalleerde Windows 11 pro ( geactiveerd).
Probleem: bij aanzetten alleen kort "Lenovo logo" dan langdurig activiteit harde schijf (lampje brand en knippert) verder helaas niets. Uitzetten en bij herstart F1 (of F12 of "enter") korte tijd (1/2 seconde) bios info daarna weer zwart beeld. Soms echter voor 1/2 seconde Windows beginscherm, waarna weer zwart scherm.

Wanneer (na tig opstartpogingen) beeldscherm meldt "system idle, goïng to sleep", dan start WIndows ineens wèl op (soms via herstelprogramma opstarten).
Wanneer het eenmaal draait is het een stabiel systeem. Ook herstart (via "start") lukt steeds...

Lenovo tool (Lenovo diagnostics) geeft aan dat alle onderdelen door de test komen, SSD (sata) schijf nu foutloos..

Geen idee waar de fout zit, dus ook geen idee hoe 't op te lossen (en geen idee waar dit op dit forum te plaatsen).
Na aankoop nieuwe batterij op moederbord geplaatst.

bootrec /rebuild, /fixmbr lukt, maar: bootrec /fixboot : toegang geweigerd.
Schijf gerepareerd met chkdsk c: /f /r /x (paar keer)
Bios naar fabrieksstand ( Kan in bios via herstelprogr, opstarten). Bios op UEFI (legacy uit)
DIsm /online /cleanup-image /checkhealth, idem /scanhealth en idem /restorehealth uitgevoerd (samen met SFC /scannow)

Avira (free), Malwarebytes (free) en Ccleaner (free) gebruikt, Windows herstelprogramma's kunnen dit niet oplossen... en ook online loop ik vast, maar ja: wanneer je ook niet weet waar de fout zit..

Iemand enig idee wat hier aan de hand is en die bereid is mij hiermee te helpen?

Voer onderstaande eens uit:
%systemroot%\system32\msdt.exe -id PowerDiagnostic

(Lenovo S510), met nieuw geïnstalleerde Windows 11 pro
Hoe is die erop gekomen?
Lijkt mij dat de PC er niet geschikt voor is.
En BIOS op UEFI? dan moet de schijf in een GPT stijl zijn.
(UEFI is geen BIOS)

En als hij wel draait, zet de weblink van Speccy hier eens neer, zie m'n sig.

msdt.exe : duurt te lang voordat beeldscherm in slaapstand gaat.. (opgelost).
2e poging: niets meer gevonden...

Bewerkt: nu gaat beeldscherm ineens in slaapstand... dat wil ik niet dus: weer aangepast!

Hoe is die erop gekomen?
Lijkt mij dat de PC er niet geschikt voor is.
En BIOS op UEFI? dan moet de schijf in een GPT stijl zijn.
(UEFI is geen BIOS)

En als hij wel draait, zet de weblink van Speccy hier eens neer, zie m'n sig.
Speccy via msstore gedownload (via je link ging niet). Ook link naar support was dood..
Speccy doet 't (cpuz149_x64.sys niet geladen).
Weblink? Wil desnoods screenshots plaatsen...

In de Bios staat Uefi aangegeven (Ben geen expert en zuig 't niet uit mijn duim)

Laatst bewerkt:
:rolleyes: (Lenovo S510) is ook al bijna 10 jaar oud
en de vraag van Lange Pier hoe is die erop gekomen? Tja, oud beestje kan het of niet :cool:

oud beestje of niet: dit zegt Lenovo erover en dit zegt Windows
Mijn vraag: waarom start 'ie niet "gewoon" op ??

Bijlagen

• Lenovo_info1.jpg
    Lenovo_info1.jpg
    156,2 KB · Weergaven: 34
  • Schermafbeelding 2025-05-10 124347.png
    Schermafbeelding 2025-05-10 124347.png
    257,6 KB · Weergaven: 33
... ben geloof ik maar weg hier, succes allemaal en bedankt voor de moeite. Zit niet te wachten op van alles en nog wat. Zoek een antwoord op de vraag waarom deze pc niet "normaal" opstart maar wel via een omweg... Niet op het openbaar maken van windowsleutels of het overstappen naar andere besturingssytemen. Herinstellen? Al lang gedaan en: het systeem werkt! start alleen "op een vreemde manier op"...
Succes verder, beschouw dit draadje verder maar als opgelost!

:rolleyes: misschien een vraag, maar hoe zit dat met RAM-geheugen en opslag SSD
is dat niet aan de weinige kant? Om Windows 11 goed te laten draaien .
Ik heb een oud Dell laptopje waar ik windows 11 Pro op heb gezet ,maar heb wel meer geheugen en opslag gemonteerd

Laatst bewerkt:
Een ultimated boot cd of stik kan wonderen doen om het te achterhalen.
Ik vermoed ram lenovo heeft de reputatie wat minder kwalitatief geheugen te plaatsen zo verlies je veel rekenkracht omdat de bewerking moeten hergebeuren. Er zou ook een verschil zijn van reeks tot reeks.
Vers ram installeren kan wonderen doen.
Als hij even kort werkt zou je eens "resmon" moeten opstarten win+r =>resmon.exe (kijk naar memory harde fouten ). Neem vooral ook enkele koelbloken uit de diepvriezer en leg deze onder de laptop met een handdoek erover om kort koel te houden en mogelijk net de tijd hebben om test resultaten te zien.

In post #6 staat een schermafbeelding, waarin staat de intel(R) Core (TM i5-6500 CPU@ 3.20 GHZ
Deze wordt niet ondersteund voor Windows 11 vandaar dat TSer problemen heeft,:rolleyes:

Terug
Bovenaan Onderaan