PC loopt vast, kan bij reboot geen HDD vinden, maar even later weer wel

• Onderwerp starter Onderwerp starter BK25
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BK25

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2006
Hallo,

Mijn P4 van ongeveer 4 jaar oud loopt na een tijdje zomaar vast en geeft een blauw scherm met "Fatale error, windows heeft uw systeem afgesloten om erger te voorkomen" (of zoiets). Ik kan helaas niet aangeven waarneer hij precies vastloopt. Soms gelijk na het opstarten, maar soms pas na een paar uur.

Als ik hem vervolgens reset herkent hij de HDD niet meer:
Primary Master: none
Pri. Master Disk: none

Normaal staat er:
Primary Master: IC35L060AVVA07-0 VA30A52A
Pri. Master Disk: LBA, ATA 100, 61496MB

Opnieuw resetten werkt niet, maar als ik de stroom er helemaal af haal en een tijdje wacht (meer dan een uur) doet hij het opeens gewoon weer. Windows start gewoon op en alle gegevens staan nog op de schijf. Helaas loopt hij na een tijdje weer vast en krijg ik weer een blauw scherm.

Tijdens het opstarten wordt ook aangegeven dat de sysfan 0 rpm heeft. Dus ik dacht eerst dat het hele systeem te warm wordt. Dan is het vervolgens ook logisch dat hij het na een tijdje afkoelen wel doet. Ik weet eigenlijk niet wat precies de sysfan is, het zou best kunnen dat er altijd wordt aangegeven dat deze niet draait. Ik heb de kast opgemaakt, maar alle drie de ventilatoren draaien gewoon (die van de CPU, GPU en voeding). Zou bijvoorbeeld aan stof kunnen liggen?

Ik denk dat het vast lopen wordt veroorzaakt door een hardware probleem, daarom heb ik nog niet geprobeerd windows opnieuw te installeren of zo iets, is het verstandig om zoiets wel te doen? Windows update, virusscannen, Norton Disk Doktor en defragmentatie hadden iig geen effect.

Hebben jullie misschien enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?

het lijkt mij verstandig een nieuwe harde schijf in het systeem te hangen en belangrijke data van de oude harde schijf zoveel mogelijk naar de nieuwe te kopieren gedurende de tijd dat je hem kunt benaderen.

Kabels al goed nagekeken of de aansluitingen goed verzorgd zijn.?
Bios batterij nog goed?
Doe onderstaande eens,als je wel in het besturings Systeem bent

Doe eens een rechterklik op deze computer en kies eigenschappen.
Kies dan geavanceerd>opstart en herstelinstellingen en klik daar op instellingen.
Vink dan de regel: de computer automatisch starten uit.
Nu start de pc niet meer vanzelf opnieuw op, maar krijg je een blauw scherm met foutmelding. Aan de hand van die foutmelding kunnen we misschien wat makkelijker de oorzaak achterhalen. Vaak zijn het niet goed werkende drivers of een geheugenprobleem.

Ik dacht ook dat het wel eens heel goed aan m'n harde schijf kon liggen. Van alle belangrijke gegevens heb ik al een backup gemaakt, dus ik kan alles formateren of de schijf vervangen.

Bij de PC health status in de BIOS staan de o.a. de volgende gegevens:
VBAT(V) 3,26 V
5VSB(V) 5,40 V
Ik denk dat ze iets met de batterij te maken hebben en volgens mij is hij dus niet leeg.

De kabels zitten volgens mij ook nog goed. Ik heb daar eigenlijk nooit aangezeten, alleen 1 keertje geheugen bijgezet, maar dat is al weer 2 jaar geleden.

De technische foutmelding van het blauwe scherm luidt als volgt:
STOP: 0x0000007A (0xE1713720,0x000000E,0xBF8F86DC,0x13ACE860)
win32k.sys - Address BF8F86DC base at BF800000, DateStamp 43446a58

Verder is het nu ook een paar keer voorgekomen dat hij ook de Primary Slave niet kan vinden (DVD speler). Dit kan dus betekeken dat er niets mis is met de HDD, maar juist met de bios of IDE controllers of zo iets. De Secondary Master (CD Brander) heeft i tot nu toe altijd gevonden.

Ik zou het erg raar vinden als het aan slechte drivers ligt. Hij heeft het sinds een schone installatie altijd goed gedaan en volgens mij is er niets veranderd aan de drivers. Ik weet niet precies hoe het met drivers zit, maar ik dacht dat deze pas geladen werden met het besturingssysteem en een deel van het probleem treed al op voordat windows wordt gestart. De firmware van de BIOS heb ik nooit veranderd, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Waneer is het systeem voor het laatst uitgestoft?

Het kan een te warm wordende north of/en southbridge zijn, of de harde schijf .

Er zijn een aantal oorzaken die het probleem kunnen veroorzaken, maar een duidelijke boosdoener is er niet, het heeft te maken met de configuratie, harde schijf, en andere devices en de controllers daarvoor, dus ook de drivers.

Alles lijkt op een defect geheugen,scan dat eens met Memtest.
Maar zou toch de kabels allemaal eerst eens nalopen,dat je er zo lang geleden in de kast bent geweest, wil niets zeggen,kan je gelijk intern de boel schoonmaken, vooral de Fans

Ik heb zojuist Memtest via Ultimate Boot CD een stuk of 8 testcycles laten doen en hij heeft geen fout kunnen vinden. Als de harde schijf weer herkent wordt zal ik nog proberen een harde schijf test uit te voeren via die Boot CD.

Ik denk dat het ongeveer een half jaar geleden is geweest, tijdens een schone installatie, dat ik de binnenkant een beetje stofvrij gemaakt heb. Maar ik heb nooit de printplaaten helemaal goed schoongemaakt met een kwastje of de kabels eruitgehaald. Ik las zojuist een artikel over je PC stofvrij maken (http://www.planet.nl/planet/show/id=74274/contentid=575307/sc=d1579b) en ik zal ff kijken of ik aan zo'n een zacht kwastje van natuurlijk haar kan komen. Hebben jullie misschien nog andere tips voor het schoonmaken van de binnenkant?

Laatst bewerkt:
Compressor.:evil:

Je kunt ook, bij de wat beter geoutilleerde pc winkels, spuitbussen met geperste lucht kopen.

Het schoonmaken van de PC had helaas geen zin, maar ik ben wel blij dat ik dat ff gedaan heb. Er zat echt behoorlijk veel stof in, vooral op de ventilator van de GPU. M'n vader had nog een compressor in de schuur. Ik dacht eerst dat dat ding veels te krachtig was, maar dat viel wel mee. Het werk zelfs super goed, alles is weer netjes stofvrij :thumb:.

Daarna heb de harde schijf eruit gehaalt en geprobeerd in een andere computer en die herkende hem ook niet. De kans was dus erg groot dat de harde schijf stuk was. Toen heb ik het maar gegokt een nieuwe harde schijf erin te zetten en nu is alles opgelost :D.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan