PC loopt vast na stroomstoring

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicole001

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 feb 2012
Hallo,

Toen mijn pc aanstond vond er een stroomstoring plaats waardoor de pc uitviel. Hierna wilde ik de pc opnieuw opstarten, maar elke keer als hij opnieuw opstart loopt hij vast.
Wat kan ik hieraan doen?
Alvast bedankt.

Hallo Nicole. Probeer eerst dit. Haal alle stroom er van af ook van je router e.d. Wacht een paar minuten en start dan weer eens op.

Bedankt voor je reactie. Dit heb ik gedaan, maar hij blijft nog steeds hangen bij het opstarten.
Ik heb wel een recovery cd gevonden, maar dan ben ik zeker al mijn documenten en overige bestanden kwijt?
Of heeft een recovery cd helemaal geen nut in dit geval?

Zeker kan een recovery-cd van pas komen! Zit er ook 1 bij met het opschrift Besturingssysteem of Operating system? Welk besturingssysteem gebruik je trouwens? In Vista/7 gaat het n.l. net iets anders dan in XP.

Al geprobeerd met F8 in de Veilige modus te starten?

In de veilige modus start de pc ook niet op helaas, dan loopt hij weer vast... Ik heb een recovery cd en daarop staat Windows Vista Home premium. Als ik die gebruik, gaan dan al mijn gegevens (dus documenten, foto's etc.) verloren? Kan ik die dan op één of andere manier redden?

Opstartherstel is geen hulpmiddel voor het maken van back-ups. Je kunt Opstartherstel dus niet gebruiken als u persoonlijke bestanden, zoals foto's of documenten wilt terugzetten. Het is met het oog op een betere beveiliging van je computer verstandig om regelmatig kopieën te maken van je systeem enjew bestanden.

Hier staat het beschreven maar dat lost jou probleem dus niet op.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/Startup-Repair-frequently-asked-questions

http://www.computeridee.nl/faqman/hardware/bios/na-stroomstoring-lus-gekomen

Laatst bewerkt:
Hallo Nicole 001,
Windows opnieuw installeren of terug zetten met hersteldisks zal wel niet mogelijk zijn met behoud van bestanden, instellingen, updates, programma's, bookmarks, postvakken etc. Ik weet het niet zeker maar herstel installatie is dacht ik nog van Windows ME of XP. Ik kan me voorstellen dat er iets corrupt geworden is waardoor alleen de boot niet lukt en de MBR (Master Boot Record) kan dan misschien nog vervangen worden door de daarbij horende kopie met bepaalde opdrachten of een hulpprogrammaatje. Het lijkt mij alleen waarschijnlijker dat er een beschadiging op de harde schijf gekomen is door de crash, dus het vallen van de schrijf/lees-kop op de schijf.

Bij een beschadiging kan je proberen om deze te herstellen met chkdsk of een hulpprogramma op een boot schijf. Een bekende boot schijf is: Hirens BootCD. Dit is je beste kans. Dit heeft ook hulpprogramma's die de bootsector kunnen controleren en herstellen. Je moet zeker eerst backups maken door de harde schijf aan een werkende computer te hangen. Wanneer er fouten worden gevonden worden die bepaalde sporen en sectoren onbruikbaar gemaakt zodat de rest van de schijf nog werkt. Dit kan een uiterst langdurig en destructief proces zijn. Alle data kan daarbij verloren gaan en veranderen in vreemde tekens. Zijn er beschadigingen dan kan het goed zijn dat deze beperkt blijven tot fouten in één partitie. Een reden voor veel mensen om veel te partitioneren en ook verschillende besturingssystemen hierin te installeren. Een schijfcontrole kan nooit kwaad, als je de backups hebt gemaakt dan kan het niet erger worden. Hierdoor krijg je in elk geval meer uitsluitsel over of Windows, of de bootsector, nog hersteld kan worden.

Tegen stroomonderbrekingen kan je een UPS inzetten, dat is een klein kastje met een accu er in dat de computer ogenblikkelijk van stroom voorziet bij storing en uitval van elektriciteit. Het helpt ook tegen spanningspieken. Een intelligente UPS zit met een USB stekker aan de computer en sluit de computer af wanneer er stroomuitval is. Dit is vooral handig als je niet steeds in de buurt bent want een UPS voorziet de computer maar zo een vijf minuten van spanning. Voor het backuppen gebruik ik daarnaast ook het periodiek klonen van de schijf. Ik heb dan altijd twee identieke harde schijven waardoor ik de bestanden heb én verder kan zonder wekenlange installatieprocessen. De stroom is er hier ieder jaar wel een keer af. Door stroomuitval heb ik ooit een schijf gered met dat ik deze gepartitioneerd had. Gebruik partities die je maakt voor intensief gebruik en bestanden die je vaak nodig hebt zoals film kijken en foto's opslaan en maak ze niet te groot. Ik hoop dat je dan meteen beter bent voorbereidt op de volgende storing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan