PC loopt vast tijdens opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anjoyme

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2008
Help...

Onze pc loopt tijdens het opstarten vast... en al behoorlijk aan het begin ook!
We zien alleen het allereerste opstartscherm, met de melding "druk op F8 voor de setup etc, maar dat werkt niet.

Dan komt er de melding: "Identifying IDE drives" met vier puntjes en meer gebeurt er gewoon niet.

Wie kan me helpen?
Ik heb wel een beetje verstand van pc's, maar echt technisch ben ik niet... :o

WELKOM OP HELPMIJ

wat je als eerste zou kunnen doen is het nalopen van je kabels in je pc.
zit alles nog goed vast(harde schijf dvd/cd speler)

Hai,

PC uit de kast gehaald, en opengemaakt. Voor zover wij kunnen zien zitten alle kabeltjes en stekkertjes op hun plaats... Geen loshangende stekkertjes en dergelijke.

Wel even alles nog voorzichtig aangedrukt.

helaas zonder resultaat. :confused:

hoi

zou je dit eens willen proberen??

Opstarten van de XP-SP2/3 CD, kiezen voor R(epareren), de herstelconsole gebruiken (http://support.microsoft.com/kb/307654/nl , scroll naar: de herstelconsole gebruiken).

Trommel achter de prompt: chkdsk /r en klik op enter.

Als dit proces klaar is trommel je: fixboot weer: enter.

Dan: exit

Nog steeds helemaal niets. Ook met de cdrom van XP met SP 2 komt ie weer uit bij datzelfde scherm: Identifying IDE drives.

Hij geeft trouwens in het allereerste scherm aan dat je DEL moet drukken voor setup, en TAB voor de BIOS POST Message. Als ik dan op DEL druk, zie ik wel wat er allemaal gebeurd, maar in de BIOS kom ik niet.

Begin langzamerhand licht wanhopig te worden. :(

uuuhmmmm.

kan je de schijf als slave in een andere pc stoppen?

kijken of je hem daar kunt benaderen
zo ook niet dan kans dat schijf overleden is lijkt me

ik heb ff van hier af geen andere oplossing

Hoi,

Ik denk dat er niets anders op zit dan er een vakman naar te laten kijken. Was ik al bang voor eigenlijk.

Bedankt voor het meedenken!!!

Groet, Anita

Ook met de cdrom van XP met SP 2 komt ie weer uit bij datzelfde scherm
Zeker weten dat de XP cd "bootable"is?

Kijk eens of je met F8 of een andere F-toets een bootmenu kunt krijgen waar je de CD\DVDRom als boot kunt kiezen.Wellicht ook de Esc-toets.

Mocht de XP cd niet bootable zijn,haal hier dan een losse herstelconsole op.

Je weet hie een iso te branden?De iso niet uitpakken maar als "image" branden.

http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso

Als dit alles niet wil lukken is er nog wel een mogelijkheid om CHKDSK te kunnen draaien,maar daar heb je dan wel een USB-stick voor nodig.

Greetz

Hallo Wanderer,

Het is de originele cd die meegeleverd is met de pc in november 2006.
Ik heb al geprobeerd om in de BIOS te komen, om zodoende te checken of de pc vanaf de cdrom kan opstarten, maar daar kom ik gewoon niet terecht.

Het volgende heb ik tot dusver geconstateerd:

bij het opstarten staat er onderaan in beeld dat ik op twee (verschillende) toetsen kan drukken:
DEL voor de SETUP
TAB voor de BIOS POST MESSAGE

Beide toetsen geven het zelfde resultaat, ik kan daarna namelijk volgen wat hij doet: ik kan zien (als ik goed oplet, want het gaat razend snel!) dat hij aangeeft dat er één harde schijf, één dvd speler en één dvd brander is. Plus nog een heleboel regels meer, maar die kan ik zo snel niet lezen.
Vanuit dat scherm kan ik trouwens ook nog op F8 drukken: ik zou dan terecht moeten komen in een keuzemenu van waaruit ik aan kan geven waarvandaan de pc op moet starten, maar menu blijft achterwege.

Daarna krijg ik weer dat ondertussen zo gehate scherm: Identifying IDE drives.

Ik vrees met grote vreze...

Groet, Anita:eek:

Het is de originele cd die meegeleverd is met de pc in november 2006.
Vaak wordt er geen originele installatie cd meegeleverd,maar een z.g.n. recovery cd en daar kun je waarschijnlijk geen herstelconsole mee opstarten.

Zaak is dus om zeker te weten welke cd je hebt.

Verder is er denk ik verwarring over welk F8 boot menu we het hebben.

De bedoeling is om direct tijdens het opstarten op de F8 toets te gaan tappen,om het bedoelde scherm te krijgen.

Hier kun je kiezen van welk medium je wilt opstarten,te weten Hardeschijf,CD\DVDRom\floppy e.d.

Ik bedoel dus niet de F8 toets om in b.v. de veilige modus op te kunnen starten.

Ik heb het dus duidelijk niet over het scherm wat in de afb. staat.

Greetz

Bijlagen

• F8-ned.JPG
    F8-ned.JPG
    45 KB · Weergaven: 155
Als er niet wordt aangegeven waar je die ERD commander kunt ophalen,heb je niet veel aan een dergelijke tip ;)

Greetz

Heb nog een andere cd liggen van xp (oudere, nog zonder SP), maar deze geeft ook geen resultaat.

Het opstartscherm dat jij, Wanderer, mee stuurt, krijg ik niet eens, helemaal niets... F8 geeft helemaal geen resultaat.

Doe nu een poging om ERD commander te downloaden op deze pc (zonder cd brander) en deze op de bedrijfspc van mijn partner (met cd brander dus) op een cd rom te zetten. Helaas geen netwerk, dus zal ik alles met een USB stick over moeten zetten. Leuk klusje voor het weekend, waarom net als het zulk lekker weer is???

Dit is dan ook het laatste wat ik zelf probeer. Geeft dit nog geen resultaat, dan gaat ie toch echt naar een reparateur!

Maar voor nu: allemaal wederom bedankt voor het meedenken, ik ga downloaden (ben al bij 10%);)

Als er niet wordt aangegeven waar je die ERD commander kunt ophalen,heb je niet veel aan een dergelijke tip ;)

Greetz

Handig joh, Google. Zo heb ik het ook gevonden, ik kan er helaas niet verder over uitweiden.

Heb nog een andere cd liggen van xp (oudere, nog zonder SP), maar deze geeft ook geen resultaat.

Het opstartscherm dat jij, Wanderer, mee stuurt, krijg ik niet eens, helemaal niets... F8 geeft helemaal geen resultaat.

Doe nu een poging om ERD commander te downloaden op deze pc (zonder cd brander) en deze op de bedrijfspc van mijn partner (met cd brander dus) op een cd rom te zetten. Helaas geen netwerk, dus zal ik alles met een USB stick over moeten zetten. Leuk klusje voor het weekend, waarom net als het zulk lekker weer is???

Dit is dan ook het laatste wat ik zelf probeer. Geeft dit nog geen resultaat, dan gaat ie toch echt naar een reparateur!

Maar voor nu: allemaal wederom bedankt voor het meedenken, ik ga downloaden (ben al bij 10%);)

Je kunt ERD commander ook vanaf USB stick draaien, hoef je het niet te branden op cd.

http://forum.xatrix.org/viewtopic.php?f=26&p=9323

@xxrene
Handig joh, Google. Zo heb ik het ook gevonden, ik kan er helaas niet verder over uitweiden.
Jawel,maar op voorhand weet je niet of TS daar wel zo mee bekend is ;)

@Anjoyme

Het is uiteraard aan jou welke methode je kiest.
Als dit alles niet wil lukken is er nog wel een mogelijkheid om CHKDSK te kunnen draaien,maar daar heb je dan wel een USB-stick voor nodig.
Wat ik in m'n post nr.8 al aangaf,nu het duidelijk lijkt dat je over een USB-stick kunt beschikken.

Met BootFlashDos.exe kun je op een XP\Vista PC de USB-stick bootable maken.

De USB-stick wordt geformatteerd,dus maak eerst een backup van de bestanden die er op staan!!

http://gocoding.com/page.php?al=bootflashdos

Daarna NTFS4Dos installeren en naar de USB-stick laten schrijven.Hier op te halen.

http://www.free-av.com/en/download/11/avira_ntfs4dos_personal.html

Greetz

Laatst bewerkt:
Helaas... :(

De pc weigert op te starten vanaf welk medium dan ook. De oude XP cd rom is zeker weten een bootable cdrom, de usb stick heb ik net een bootable stick van gemaakt zoals aangegeven door jullie, maar helaas. Geen enkel resultaat.

Mijn vermoeden is dat er toch fysiek iets niet in orde is met de patiënt. Ik ga daarom nu ook niet langer zelf dokteren, want dat gaat mijn know how ver te boven. Software matig durf ik veel aan, maar wanneer er van binnen dingen losgekoppeld en geschroefd moeten worden, haak ik af.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp. Wij waarderen dat zeer. :thumb:

Groet,

Anita

de usb stick heb ik net een bootable stick van gemaakt zoals aangegeven door jullie, maar helaas
Kun je met de USB-stick wel op een andere PC opstarten cq booten?

Greetz

Hai,

ondertussen contact gehad met de "digitale klusjesman" hier in de omgeving, en telefonisch een aantal mogelijkheden doorlopen.
Ik heb de pc ondertussen één keer op kunnen starten, door de spanning er af te halen, de batterij er uit te halen, en een jumpertje om te zetten, om zodoende het geheugen van de bios (correct me if I'm wrong) te wissen cq leeg te laten lopen. Na een paar minuten de jumper weer terug gezet, batterij terug geplaats, en de boel weer opgestart.

Tot onze grote verbazing kregen we, na de vraag of de bios instellingen op standaard (F2) moest worden gezet, nu het XP opstartscherm te zien!

Nuchtere groningse mensen als wij zijn, staan wij dan nog niet te juichen, hoor.

"Windows moet geactiveerd worden" meldde de pc na het inloggen. Nou, prima, doe maar. Daarvoor is een internetverbinding nodig, maar op de pc in kwestie hadden we draadloos internet, en of het daardoor kwam, weet ik niet, maar we konden geen contact krijgen met de microsoft site. "Herinner mij later" dan maar? Nou, doei, dan zien we u later wel weer terug, en de sessie werd afgesloten (startscherm win XP).

Volgende optie dan maar, pc verplaatsen naar een plaats waar we via een kabeltje verbinding kunnen maken in plaats van draadloos. En daarvoor moest de pc natuurlijk weer uit.

En wat schetst onze verbazing, jullie raden het al...

Identifying IDE drives, vier puntjes, en een knipperend streepje... en verder helemaal niets meer...

Tot zover de stand van zaken... Onze digitale klusjesman komt morgen (zondag, wat een service!) even langs.
We houden jullie op de hoogte! :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan