PC maakt blazend geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrick46R

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jan 2011
Hallo,

Mijn pc is inmiddels zo'n 1,5 jaar oud. Bij het gebruik ervan heb ik geen enkel probleem. Maar naar buiten toe maakt-ie al geruime tijd een hard en eentonig zoemgeluid (een soort blazen). Erg storend, hoewel het op een bepaald moment niet eens meer opvalt. Ik merk het pas echt goed als ik m'n pc uitzet en de tv staat tegelijkertijd aan: dan valt het op dat er al die tijd een zoemend geluid door het tv-programma heen zat.

Middels bijgaande link kun je horen wat voor geluid het is:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-LHDORYAWWBJY.mp3

Mijn vraag is natuurlijk wat ik eraan zou kunnen doen. Van software heb ik redelijk verstand, maar hardware gaat m'n pet helaas te boven. Is het de koeler? De processor? Ik heb de kast al een keer heel voorzichtig gestoft en gestofzuigd, maar na een paar uur redelijk stil te zijn geweest, begint het apparaat weer als een gek te blazen! :mad:

Ik weet niet of het van belang is, maar hieronder de specificaties van m'n pc:

AMD Phenom II X3 720 2.8Ghz Boxed | HDZ720WFGIBOX
Asrock A780GXH/128M | A780GXH/128M
Cooler Master Sileo 500 | RC-500-KKN1-GP
Corsair HX 450W | CMPSU-450HXEU
Hardware Installatie (assemblage)
Kingston 4GB(2 X 2GB), 1066MHz, DDR2, Non-ECC, CL5 (5-5-5-15), DIMM | KHX8500D2K2/4G
Linksys Wireless-G PCI Card 802.11g | WMP54G-EU
Samsung DVD Writer SATA Beige Bulk
Sapphire Radeon HD4870 512MB | 11133-00-20R
Sweex Internal Card Reader All-in-1 USB 2.0 | CR005V2
Western Digital Caviar Black 1000GB 7200RPM 32MB Cache

Ik hoop dat een van jullie me kan helpen in m'n zoektocht naar de stilte! ;)

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Patrick

Hoi,
welkom op Helpmij.nl
kijk eens in het Bios of de Cool & Quiet functie (indien aanwezig) op enabled staat.
Edit: laat de kast eens openstaan dan kun je controleren wie de boosdoener is.
Wat is je CPU-belasting tijdens dat geluid of maakt dat niet uit?

Laatst bewerkt:
Een keer schoonmaken kan ook geen kwaad.
Na anderhalf jaar.

@ Mik, dank voor je reactie! Ik heb de Cool'n'quiet function op enabled gezet. Het blazen lijkt wat te zijn afgenomen. Hoe dan ook lijkt het mij helaas nog steeds boven gemiddeld. Ik heb de kast open gezet en het geluid komt af van de koeler. Voor de vorm heb ik ook maar even een filmpje van de kast gemaakt: http://www.sendspace.com/file/3a9qqr

Het vreemde is dat wanneer ik de kast open zet, het blazen minder hard is dan wanneer ik de kast weer sluit.

Op onderstaande link wordt overigens ook nog gesproken over de "Quiet fan" optie in bios en eventuele drivers die geïnstalleerd moeten worden. Is dat nog een optie om te checken? En zo ja, welke drivers?

http://www.sevenforums.com/general-discussion/20540-cool-n-quiet-doesnt-work-windows-7-rc-does.html

@ Palomino, dank voor je reactie. Zoals gezegd, zelfs na schoonmaak gaat het blazen na korte tijd weer aan de gang! Ik zal het nog eens proberen.

Hoi,
wat je nog kunt doen is dit:
verwijder de sticker en evt. (indien aanwezig) het rubberen stopje van de fan die het lawaai maakt,daaronder zie je het asje v.d. fan zitten. Laat daar 1 druppeltje siliconenspray in vallen of heel voorzichtig spuiten zodat er maar een klein beetje in terchtkomt. Geen andere smeermiddelen gebruiken. Vaak is het zo dat als je de stof met perslucht te lijf gaat die fans droog komen te staan. Wellicht dat het bij jou ook helpt.
Zal eens kijken naar je link,het kan idd zo zijn dat je nog een driver moet downloaden voor de cool & quiet technologie.
Edit: Ga naar deze site waar jouw mobo staat en klik i.h. linkerdeelvenster op "download" daar staan alle drivers voor je moederbord (klik op "List all") ook voor Win7 waaronder AMD drivers en software én de cool & quiet driver.
Wat ik ook zie is dat er Bios-updates zijn betreffende de Cool & Quiet technology nou weet ik niet of je nog de eerste versie v.h. Bios hebt.
Persoonlijk zou ik dan voor de DOS-versie kiezen als je een floppystation hebt. Maar het is niet iedereen z'n ding (Bios flashen) dus weet wat je doet.
Succes.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan