pc met Asus P5VD1-X start wordt te warm

Status
Niet open voor verdere reacties.

MDevil

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2006
ik heb een probleem...
ik heb vandaag een kast, processor(intel pentium 4) en moederbord(Asus P5VD1-X) gekocht (rest van onderdelen had ik nog).
Ik heb alles nu geinstalleerd zoals het hoort en voor zover ik weet jumpers ook goed gezet maar zodra ik de pc start loopt de temperatuur van de processor binnen enkele seconden op naar zo'n 100 graden!
Ook krijg ik steeds de volgende fouten:
Cpu temperature faillure
Overclocking error

Ik heb nog helemaal niks overgeklokt en was ik ook zeker NIET van plan het enigste wat ik heb gedaan is de pc aangezet en in de bios gegaan...
na enekele seconden liep hij toen vast wat ik verdacht vond, toen ben ik vervolgens (toen de processor weer "koud" was) in de bios naar de pagina van de temperatuur gegaan daar zag ik dat de temperatuur elke seconde zo'n 2 graden erbij kwam, toen hij de 100 graden bereikte stopte uiteindelijk de pc ermee.

Wie weet hier een oplossing voor of heeft hier enige ervaring mee?

Je CPU cooler aangesloten op het mobo ???, maar na een paar seconden is dit wel eigenaardig.Dan denk ik dat er meer aan de hand is.

ja is aangesloten...

kan het aan de FSB frequentie ligge? dat hoorde ik namelijk van iemand anders...

MDevil zei:
ja is aangesloten...

kan het aan de FSB frequentie ligge? dat hoorde ik namelijk van iemand anders...

Dat zou wel eens kunnen, zet , in je bios, je FSB op auto, want ik vermoed dat je geweldig aan het overclocken bent

als je een asus moederbord hebt moet je dat instellen op je moederbord want anders gaat je proc er langzaam aandraait je ventilator op de juiste snelheid??
valt je pc uit als deze te warm word??

stel je voor proc van 1.65 GHZ door verkeerde instelling : 5.1 GHZ:P:P

MDevil zei:
ik heb een probleem...
ik heb vandaag een kast, processor(intel pentium 4) en moederbord(Asus P5VD1-X) gekocht (rest van onderdelen had ik nog).
Ik heb alles nu geinstalleerd zoals het hoort en voor zover ik weet jumpers ook goed gezet maar zodra ik de pc start loopt de temperatuur van de processor binnen enkele seconden op naar zo'n 100 graden!
Ook krijg ik steeds de volgende fouten:
Cpu temperature faillure
Overclocking error

Ik heb nog helemaal niks overgeklokt en was ik ook zeker NIET van plan het enigste wat ik heb gedaan is de pc aangezet en in de bios gegaan...
na enekele seconden liep hij toen vast wat ik verdacht vond, toen ben ik vervolgens (toen de processor weer "koud" was) in de bios naar de pagina van de temperatuur gegaan daar zag ik dat de temperatuur elke seconde zo'n 2 graden erbij kwam, toen hij de 100 graden bereikte stopte uiteindelijk de pc ermee.

Wie weet hier een oplossing voor of heeft hier enige ervaring mee?

Wordt je koelblok wel warm?, lijkt erop of het koellichaam geen kontakt maakt met de processor.

Zat er een bescherming op het koelblok, om de siliconenpasta te beschermen?

vanzwam:
daar stond de FSB eerst ook op... toen werd hij ook al zo warm

daancomp:
bij mij moet dit in mijn bios worden ingesteld.. ventilator is op juiste snelheid en draait ook goed... en die snelheid is inderdaad niet de bedoeling nee hehe...:confused:

Lange pier:
dat is ook zo vreemd... het koelingsblok (die overigens bijna 4 keer zo groot is als de processor zelf) wordt niet warm als de pc zegt dat hij wel warm wordt...
er zat volgens de verkoper inderdaad een bescherming op de koelpasta, deze probeerde ik en een vriend van mij te verwijderen met onze nagel maar toen we dat deden haalde we de hele koelpasta eraf met onze nagels per ongeluk(niet helemaal maar een stukje van 2 vierkante mm ofzo...) dus dit begreep ik ook niet echt...

en dan alsnog kan de processor toch niet in zo'n korte tijd (20~40 seconden) zo warm worden dat de pc vastloopt? zelf niet als de koeler er misschien niet goe dop zit of koelpasta nie thelemaal goed zit?
Ik denk dus dat het ergens anders bij ligt... die pc geeft ook niet voor niets een overclocking error...

Tja, je beweert nu dat de temp aan het koelblok gemeten wordt, dat is niet zo, de sensor zit in de processor.

Indien je koelbkok NIET warm wordt, is de overdracht van warmte niet goed, kan betekenen dat het koelblok misschien wel geen folie meer op de pasta heeft maar deze geen kontakt maakt met de processor, zit deze dus wel goed gemonteerd?
Ik zou hem eraf halen en goed naar de gebruiksaanwijzing kijken als het een boxed proc is.

Het is de enige reden voor dit euvel, heeft toch niets te maken met overclocken en/of fsb, dat kan ook wel een verhoging van temperatuur geven maar nooit op deze manier, en overigens, een te hoge overclock, werkt de pc niet eens.

Lange Pier zei:
en overigens, een te hoge overclock, werkt de pc niet eens.

Tja.. de pc werkt ook niet... athans na 40 seconden niet meer...
maar ik zal vandaag een nieuwe tubetje met pasta kopen en alles opnieuw bevestigen

MDevil zei:
Tja.. de pc werkt ook niet... athans na 40 seconden niet meer...
maar ik zal vandaag een nieuwe tubetje met pasta kopen en alles opnieuw bevestigen

Waarom? er zit meestal meer dan voldoende op die dingen, dat spul is alleen bedoelt om de eventuele oneffenheden op te vullen, het hoeft dus heel weinig gebruikt te worden.

Uitsmeren in een dun gelijkmatig laagje is voldoende, hoe minder, hoe beter, niet andersom, het is namelijk isolerende warmte geleidende pasta, lekker dubbel.

Denk dat de koeler er gewoon verkeerd op zit.

Laatst bewerkt:
toch gek dat het coolblok helemaasl niet warom word terwijl de proc na 40 sec al zo'n 100 graden is??

wie is dat met mij eens?

misschien kan het koeling blok niet zo vlug warm worden? of kan dat wel?

het koelblok is ervoor om de proc aftekoelen dus het zou niet zo mogen zijn dat de proc heter is dan het koelblok!

-edit-

heb je op je moederbord de optie SWC instellen? niet in de bios maar op je moederbord?

dat zijn kleine knopjes op je moederbord meestal 4 of 5 kan ook meer zijn die je op aan of uit kan zetten als je dat heb ik dat het probleem dan moet je die goed instellen

jumpertjes bedoel je? ja die heb ik maar alleen jumpertjes van usb en audio ofzo:shocked:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan