PC met problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik heb hier van iemand een PC staan, een Compaq P4 3 Ghz (dualcore).
Deze lijkt redelijk te werken (zowel onder Vista als onder Windows 7, want XP drivers blijken er niet voor te bestaan).

Alleen lijkt hij nogal problemen te hebben met zijn opslag van en naar harddisk en ook DVD rom.
Formatteren van de hd (120 Gig partitie) duurde bijna 50 minuten. Lijkt daarna wel te werken.

Als ik dan vervolgens World of Warcraft kopieer via het netwerk, dan begint hij al vrij snel te melden dat hij de data niet kan lezen en dat deze corrupt is.
Ik dacht eerst aan een harddisk probleem, maar hij geeft dezelfde melding ook bij lezen vanaf cd/dvd.

Omdat ik het idee had dat het misschien aan het geheugen kon liggen, heb ik Memtest86 vanaf cd gestart. Deze stopt vrijwel meteen met een fout en de processor gaat vervolgens op HALT mode.

Heeft iemand nog een suggestie voor eventueel een ander programma om geheugen te testen (misschien dat memtest niet overweg kan met dualcore) , of andere suggesties waar het aan kan liggen?

Zoals ik al schreef, lijkt het systeem verder redelijk te werken. Ik kon er probleemloos Windows7 opzetten en draaien en ook Vista was geen probleem.

Buick,
Memtest en Dualcore hebben niks met elkaar te maken. Memtest test puur alleen je geheugen en doet niets met de CPU. Wat voor fout krijg je met Memtest86?
De Bios instellingen al nagelopen?

@gaitman,

Denk dat Buick dat al nagelopen heeft, komt hier niet voor het eerst.:p

Laatst bewerkt:
In de bios lijkt alles goed te staan. Heb zowel getest met SATA in IDE mode als in SATA mode.

Memtest geeft veel fouten,en in de melding aan dat de processor gestopt is. Dit binnen 2 sec na starten. (unexpected interupt, halting CPU)

Hoop dat foto (met camera van scherm gemaakt) iets helpt:

memtest.jpg

Ik zit trouwens de foto nog even te bekijken en het valt mij op dat hij aangeeft dat er DDR533 in zit met een FSB van 200.

Toch zou er volgens de info van de site (het is een Compaq), DDR 800 inzitten.

Zou daar misschien een oorzaak kuunnen liggen?

Probleem is opgelost!

Ik heb uiteindelijk de reepjes één voor één getest en bij één van de reepjes, liep direct de processor vast op memtest.
Ik heb er nu nieuw geheugen ingezet en het loopt weer als een trein.

Overigens wel vreemd dat Memtest direct vast liep en Windows 7 zonder problemen installeerde en ook zonder één foutmelding bleef werken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan