PC met raar probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rashura

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Hey

de pc van me nichtje is kapot en heeft behoorlijk vreemde sympthonen, althans ik heb nog nooit een pc zich zo zien gedragen.

Eerste symptonen
Eerst had de pc Windows xp Prof met wat simpele programmas en antivirus software van Antivir.
De eerste symptomen waren dat de pc zomaar opnieuw opstartte op totaal onregelmatige momenten, eerst kon ik nog 10 minuten in windows rondkijken
Daarna bleef de pc herstarten tussen 1 minuut in windows en meteen zodra je bij het login scherm van windows komt.

Dit heb ik allemaal geprobeerd
  • Virussoftware eraf gehaald
  • CHKDSK /r uitgevoerd
  • Videokaart eruit gehaald
  • Cdrom/floppy losgemaakt

Hierna heb ik een nieuwe SATA harde schijf gekocht (de oude was toch al klein)
En de officiële Windows XP Home erop geinstalleerd, de installatie verliep vlekkeloos zonder rare reboots.

Tweede symptonen
Maar het probleem kwam terug in ergere mate

Eerst kwam ik nog in windows en deed hij het nog voor ong. een uur, ik dacht dat het was opgelost en bracht de pc terug naar me nichtje. Daar bleef hij aan voor ong 10-15min. tot ineens het herstarten weer begon.
  • Na de eerste herstart kwam ik weer in windows en hield hij het ongeveer 2-3 minuten uit.
  • Na de 2de herstart hield hij het vol tot het Windows loadscreen
  • En na de 3de herstart stopte hij al meteen voordat het windows load verscheen, alleen deze keer bleef hij zo staan en herstartte niet meer.

Laatste symptoon dat niet meer is veranderd

Nu ik de pc mee naar huis heb genomen blijft hij hangen tussen het bios splashscherm en voor het loadscherm van Win XP. Net zoals het was na de 3de herstart.
LET WEL het scherm blijft aan en het ledje brandt groen.

Dit heb ik nu geprobeerd
Videokaart eruit gehaald
Stekkertjes allemaal gecontroleerd
Geheugen vervangen
Moederbord batterijtje vervangen
Andere stroomkabel voor voeding geprobeerd

Niks hielp, het enige dat ik nog kan bedenken is misschien de voeding of het moederbord.
Maar deze zijn moeilijk te controleren.

Alle tips en adviezen zijn welkom!

Het lijkt er op dat de CPU te heet wordt. Download eens core-temp om te kijk hoe warm die wordt. Zet het logboek aan, dan kan je kijken welke temperatuur de pc heeft op het moment dat ie uitvalt (klik hier voor core temp). Ik hoop dat je hier iets mee kan.

temperaturen van cpu gecontroleerd?
Dat zal w.s. alleen in het bios lukken.
Temp van de videokaart is ook belangrijk, maar helaas niet niet in het bios te controleren.
Een eventuele fan draait goed?

Systeem specificaties (incl voeding)?

mvg leo

Ik heb dat allemaal eff opgezocht voor je in de kast en in het bios.

Onderdelen:

CPU: Intel Pentium 4, 3Ghz

Moederbord: Asus P5S800-VM / Vintage

Voeding: Asus Power ATX 300w Model-no: S-30fp

Geheugen: Hynix 512mb PC3200 DDR 400mhz CL3

Harde schijf: WD 250 GB SAT2 WD2500AAKS

Bios en temperaturen/fan speed:

CPU temperatuur: oplopend van 41.5 C tot 45-46 C
Moederbord Temp: 30 C
CPU fan speed: 1016rpm
Cpu q-fan control: enabled
Cpu q-fan mode: PWM
CPU/ Chassis Ratio: Auto
CPU Targeted Temp: 65C
Chassis fan speed: 1350rpm
Chassis q-fan control: Enabled
Vcore Voltage: tussen de 1,408 - 1,1440
3.3V Voltage: 3.264v
5v Voltage: 5.196v
12v Voltage: tussen de 12.112 - 12.168

Niet echt een heel sterke voeding, maar kan volstaan.
CPU temp is zo oké maar zou onder gebruik op kunnen lopen.
en welke videokaart zit erin?

Vergat de pc de tijd wanneer deze een tijd uitstond?

Videokaart is een Geforce FX 5200 128mb, maar al koppel ik em los blijft het probleem bestaan.
De tijd stond niet goed maar heb ik goed gezet.

EDIT2:Paar uur later staat de tijd nog steeds goed.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Mobo gecontroleerd op bol-staande, " vieze" condensatoren ?

Bekend verschijnsel bij Asus P4 / P5.

Zo ja, nieuw mobo aanschaffen.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Mobo gecontroleerd op bol-staande, " vieze" condensatoren ?

Bekend verschijnsel bij Asus P4 / P5.

Zo ja, nieuw mobo aanschaffen.

Greetz,

Harry.

Je bedoelt of ze lekken ofzo?

en @ Tim Hovius: ja het is een Asus pc

EDIT: Ik heb het moederbord helemaal nagekeken, maar nergens een vieze condensator.

Laatst bewerkt:
UPDATE: ik heb de voeding doorgemeten terwijl de pc aanstond (dus met dvdspeler/HD/mobo aangesloten) maar de voltages kloppen precies.

Dus het moederbord is kapot?

Tot nu toe heb ik uitgesloten:
  • Harde schijf en corrupte windows installatie (ik heb een nieuwe harde schijf gekocht en nieuwe win xp home installatie uitgevoerd)
  • DVDspeler
  • Mobo-battery
  • RAM
  • Videokaart
  • en nu de voeding.

Het enige dat overblijft is de CPU en het moederbord (eventueel de aan/uit schakelaar van de kast, maar de pc reageert goed op de schakelaar en als ik in de bios blijf crasht de pc niet).

Is het nu echt het moederbord? (want het word wel prijzig als ik erachter kom dat met het nieuwe moederbord de pc nog steeds niet in windows komt)

Ik heb ook gemerkt in de hardware monitoring in de bios, dat de cpu heat oploopt tot 55-56 C graden en daar blijft hangen. Ik weet niet of dat gevaarlijk is en het duurt toch een tijdje voordat die temperatuur is bereikt dus dan had windows allang kunnen opstarten toch?

Laatst bewerkt:
Ik heb ook gemerkt in de hardware monitoring in de bios, dat de cpu heat oploopt tot 55-56 C graden

In de bios wordt de cpu niet gebruikt, bij het opstarten wordt de temp wel hoger.
Al geprobeerd met een linux live cd oid?
Stof aanwezig in de PC?

Laatst bewerkt:
In de bios wordt de cpu niet gebruikt, bij het opstarten wordt de temp wel hoger.
Al geprobeerd met een linux live cd oid?
Stof aanwezig in de PC?

De pc is brandschoon zelfs het koelelement onder de cpu fan.

Ik heb net met de Win xp disk een CHKDSK /r uitgevoerd in de herstelconsole.
En nu start hij wel op...... maar ik snap echt niet waarom dit probleem zich dan voordeed op 2 verschillende schijven, met 2 verschillende windows installaties (oude was Prof en nieuwe is Home)

Kan iets in de computer een windows installatie beschadigen ofzo? Hoe kan ik dit voorkomen... straks gebeurd het weer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan