PC met regelmatige BSOD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

CommandantN00b

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2012
Ik heb al heel lang een probleem met mijn PC. Soms gaat hij op een willekeurig moment een BSOD geven en dit zijn de stop codes die ik heb verzamelt:A,7F,7E,D1,1,1A,1E,3B. Soms reboot die gewoon van zich zelf.En 1 keer kreeg ik bij het opstarten 5 pietooncodes terwijl de aan/uit knop oranje knipperde.En ooit kreeg ik een CMOS checksum error maar ik heb geen idee wat dat allemaal betekent.En meestal wilt het niet eens opstarten met een knipperende aan/uit knop.

Oh ja mijn PC is een Dell Inspiron 570.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je hardeschijf het aan het begeven is maar ik kan het fout hebben..

Even wachten op de experts dus! :D

Succes met je vraag!

Geheugen is grote kans, maar moederbord/cpu is ook niet geheel uit te sluiten.

Ik zou eerst beginnen met het maken van bootdisk met daarop "memtest" en dit enige tijd laten draaien. Het feit dat je computer soms geheel niet wil opstarten doet me vermoeden dat het probleem mogelijk ernstiger is, maar geheugen testen lijkt me nog steeds een goede start.

De PC start eigenlijk wel op maar de scherm krijgt geen signaal en de aan/uit knop knippert. Maandag ga ik dat ''memtest'' wel doen ik heb weining tijd in weekend :)

EDIT: Gaat de memtest geen gegevens of zo veranderen op mijn PC?

Laatst bewerkt door een moderator:
memtest draait in het geheugen en raakt helemaal niets aan op de PC. Veel duurdere moederborden hebben het programmatje zelfs in de bios en kun je het draaien door een knop in te drukken bij het opstarten.

Als het echter vaak voorkomt dat je niet op kan starten, kom je echter toch bij moederbord/CPU. Bijvoorbeeld kapot cache in de CPU. Dat is echter niet te repareren door jezelf.

Ik heb opgezocht over de 5 pieptooncodes en CMOS checksum error en het vast een moederbord probleem of de knoopcel batterij is leeg maar daar ben ik niet zeker van.

EDIT:Kan het zijn dat mijn knoopcel batterij na anderhalfjaar leeg is? Maar dat is vast zeker niet de oorzaak van de opstart probleem.

EDIT 2: Heb een nieuwe stop code gevonden genaamd 4E.

Laatst bewerkt:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff559014(v=vs.85).aspx
Dat de CMOS-batterij leeg is zou best kunnen, normaal niet na anderhalf jaar maar het kan een slechte batterij zijn geweest (CR2032).
Kijk daarom eens in je Bios of daar de tijd en datum nog correct wordt weergegeven.
Maar normaliter krijg je dan allerlei andere vreemde dingen, dan wordt je schijf of OS niet gevonden enz.
Ik heb eens een fabrieksnieuwe Dell geconfigureerd waar na 1 dag een van de geheugenbankjes stuk bleek en de pc niet meer opstartte.
Doe anders eens een chkdsk /r /f en haal 1 geheugenbank eruit en dan evt. die ander (omwisselen).

Laatst bewerkt:
Wat is een chkdsk /r /f ?
En als ik hem soms opstart dan brand de harde schijf lampje niet eens:mad:

EDIT: Ik heb zelfs in veilige modus een BSOD gekregen genaamd 24

EDIT 2: Soms hangt PC vast met verschillende kleuren horizontale strepen en ga straks nieuwe videokaart kopen voor games beter te laten draaien.

EDIT 3: Na de windows starten scherm kwam er opeens op dat ik een schijfcontrole moest doen:confused:

Laatst bewerkt:
Dat is chkdsk /f die melding die je krijgt.
We gaan het anders doen, druk windowstoets + e
Als het goed is zie je nu al je schijven staan, klik rechts op de C: schijf waarop je OS staat.
Klik op eigenschappen>extra>nu controleren en vink allebei de opties aan die daar zijn.
Herstart je pc en een schijfcontrole zal plaatsvinden.
Afhankelijk van de grootte van je schijf kan dat wel even duren.
Onderbreek die controle niet want dan begint de controle weer opnieuw zodra je opnieuw opstart.
Laat je voeding eens controleren bij de pc-boer.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu een Nvidia GTX 550 Ti gekocht met een voeding van Be Quiet! 500w 80PLUS Gold ik ga de schijfcontrole later doen want mijn HDD is 1TB groot :(

Optie: partities maken op de schijf zodat je C: niet zo groot is. Dan gaat alles in het vervolg veel sneller.
Bij mij is de C: maar 50GB groot waarvan maar 20GB in gebruik is.

Ik heb de schijfcontrole gedaan en geen meldingen ofzo :confused: ,en heb nieuwe stopcodes gevonden genaamd 34,19,C2 en 50

EDIT: Toen mijn pc aan het opstarten was maakte hij opeens veel klik geluidjes van welke onderdeel komt dat?

Laatst bewerkt:
Meestal v.d. schijf, heb toch sterk het idee dat er iets mis is met je schijf. :o

EDIT:Kan het zijn dat mijn knoopcel batterij na anderhalfjaar leeg is? Maar dat is vast zeker niet de oorzaak van de opstart probleem.

EDIT 2: Heb een nieuwe stop code gevonden genaamd 4E.
Als de batterij al niet helemaal vol was, & de computer langere tijd zonder netspanning is geweest, dan kan de batterij langzaam maar zeker zijn leeg gelopen door lekstromen via het moederbord. Gemiddelde levensduur van een verse volle CR2032 is officieel een jaar, maar twee jaar redden ze meestal wel, in een computer die voortdurend onder netspanning staat zelfs wel vijf jaar, maar dat is dan een uitzonderlijk goede batterij.

Al die BSoD's die je opsomt, plus het klikgeluid, is niet goed. Je kan ze zelf nakijken in de msdn-link die Mik je eerder al gegeven heeft, & het zijn er zoveel verschillende dat het voor mij geen zin meer heeft om ze op te zoeken.
Sorry... :eek:

Laatst bewerkt:
Ik heb eens gekeken op dat site en de meeste problemen gaan naar de HDD,geheugen en drivers maar drivers kan het niet zijn want ik heb zelfs windows opnieuw geinstalleerd :(
Maar ik durf niet aan de RAM geheugen te komen omdat het mijn eerste keer is en en bang ben dat ik de PC kapot maak :(

In dat geval zul je de PC sowieso op mouten sturen ter reparatie. Zolang je jezelf ontlaad aan de kast en de ram chips niet direct vastpakt, maar via de uiteinden kan er eigenlijk weinig gebeuren.

PC uitzetten, maar voedingsnoer in de PC laten. Eventueel de voeding op "0" zetten als je een externe knop hebt. kast open, twee klepjes aan de uiteinden van je ram naar buiten duwen en het ram optillen via de uiteinden.

Terug plaatsen: zijklepjes eventueel weer openduwen. kijken waar de uitsparing in de onderkant van het ram zit en uitsparing oplijnen met palletje in de socket, dan voorzichtig het ram in de gleuf laten vallen en aan uiteinden weer indrukken totdat beide kanten "klick" doen. Je geheugen is weer geplaatst.

En hoe gaat dat met het ontladen gewoon de kast aanraken ?
En als ik de geheugen er uit haal en terug in doe moet ik iets in de BIOS of zo doen ?
Waarom de snoer in de PC laten?

Inderdaad gewoon de kast aanraken. Als het goed is past de bios zich automatisch aan of moet je eenmaal in de bios, saven en weer booten. Meestal hoef je niet verder aan te passen.

De snoer laat je in de kast, omdat je dan de randaarde kunt gebruiken van de voeding. Aangenomen dat je voeding in een geaard stopcontact zit uiteraard.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan