PC met snelheid en vermogen (office internet)

• Onderwerp starter Onderwerp starter mnb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mnb

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 apr 2004
Ik heb een PC van 5 jaar oud en het is volgens mij tijd voor een nieuwe.

Mijn budget is groot zat, maar ik wil niet onnodig veel uitgeven aan een PC waar je bijzondere verrichtingen mee kan doen voor games of bewerkingen want dat is gewoonweg niet nodig.

Doel is snel internet, mail, diverse grote spreadsheets kunnen zetten, veel informatiebestanden, foto's wat bewerken ervan, filmpjes kijken.

Een stille PC vind ik wel erg belangrijk, alhoewel de huidige ook vrij rustig is.

Opties: Windows 7 en Office particulier (excel etc) Nero. Ik wil gemakkelijk DVD's CD kunnen branden en foto's bewerken via een programma.

Randapparatuur: ik heb een draadloze muis, toetsenbord, lcd scherm.

Nu zag ik de HP Compaq Presario CQ5222NL. Totaalprijs met office 600,-
Is dat een goed plan?
AMD Athlon 11 X4 620 Quad-Core Processor
4 GB geheugen
1000 GB harddisk
ATI Radeon HD 4350 512MB
Dual Layer DVD Rewriter Lightscribe
Windows 7 premium home.

Ik kan de PC ook zelf laten samenstellen, echter de huidige XP heb ik in een speciaalzaak laten maken en vond ik altijd wat te weinig power hebben......

Heb je verder nog andere specifieke wensen voor je nieuwe pc

Als je een sociaal mens bent moet je nu je geld laten rollen. Dat houdt mensen aan het werk.
Ik heb zelf ook een 5 jaar oud systeem en heb het geheugen verdubbeld van 1 naar 2 giga. Dat is een wereld van verschil. Vooral als je met grote spreadsheets werkt heb je dat echt nodig.

Je nieuwe keus vindt ik een supermachine met een Quad-processor. Vooral spelletjes gaan daar erg snel op.

Jaap

@mnb: je vraag is vrij helder, al heb ik toch 1 vraagje voordat ik een zinvol antwoord kan geven:

fotobewerking is niet altijd fotobewerking, waarmee ik bedoel dat de één niets meer doet dan een foto op het scherm zetten en een randje of kleurtje veranderen, terwijl persoon nummer 2 het veel 'grootser' aanpakt ; ic. veel dieper / verder gaat met het bewerken van foto's. Uitgaande van 4 gig standaard RAM:
persoon 1 zou met een redelijk normale / krachtige processor en een normale (hogere lowrange -midrange budget) videokaart lekker snel kunnen werken, terwijl persoon nummer 2 naast die processor óók nog wat aandacht zou moeten schenken aan een wat krachtig videokaart. Welke persoon ben jij, 1 of 2?

Laatst bewerkt:
Voorlopig ben ik persoon 1. Kleine aanpassingen in een foto zijn voor mij al meer dan genoeg....
Goed dat je dit aangeeft!!

Het programma Nero, zit dat er altijd standaard bij als je een DVD rewriter hebt?

Ik zou inderdaad ook eerst de capaciteit kunnen vergroten. In de ene winkel zeggen ze, 5 jaar dan is het ver gebeurd, straks krijg je een crash ben je helemaal ver van huis, de ander zegt 'moet nog best kunnen'
...

V.w.b. de mening in de winkel ben je bij mij wel aan het goede adres. Ik heb sinds de jaren 90 om de 5 jaar een nieuwe pc gekocht. Ik vind 5 jaar een mooie tijd. Daarmee is niet gezegd dat die pc op het moment van afschrijven té oud is. Zeer zeker niet, ook ik ben geen gamer en ik denk dat ik, zónder nieuwe applicaties te kopen, best wel 5 tot 10 jaar met een pc zou kunnen doen, alleen, het gaat op enig moment 'kriebelen''.

Als jij momenteel niet vervelend lang hoeft te wachten op een foto die berwerkt wordt (trage beeldopbouw) én je hoeft bij de grotere spreadsheets ook niet 5 seconden te wachten voordat ze op het scherm staan, dan zou ik je adviseren géén nieuwe pc te kopen.

Voor snel internet voldoet een pc van 10 jaar oud, dáár hoef je geen nieuwe voor te kopen.
Een andere reden voor een nieuwe zou het werken met meerdere programmaatjes zijn, het zogenaamde multitasking: als je graag naar internetradio luistert, tegelijkertijd fotobewerking aan het doen bent en daarnaast nog iets download, dan zou je er weer wél handig aan doen iets nieuws te kopen. Doe je weinig aan multitasking dan is een nieuwe pc mogelijk niet nodig.

Afhankelijk van je antwoord verdiep ik mij even in de door jou genoemde pc, ik heb er nog niet echt naar gekeken.

Wat Nero betreft: dat hangt af van de recorder die je koopt, de ene keer zit er een basis OEM Nero bij, de andere keer weer niet, kwestie van recorderkeuze op dát moment.

Laatst bewerkt:
Multitasken wil ik nog wel eens doen, maar dat gaat niet best met huidige dus dat leer ik snel af...

Waar ik me aan erger is dat als er bv een mail met link staat en ik heb de PC net opgestart, dan loopt ie vast. Een reset, wachten wachten en later lukt het dan wel.
Ook meerdere programma's dat lukt niet.
Als ik de PC 'even snel' wil aanzetten om bv buienradar te zien of een internetsite op te zoeken, duurt dit veel en veel te lang.

Wellicht moet ik gewoon het ding aan laten of aanzetten en wat anders gaan doen, want later gaat het vaak beter...

Ook excelbestanden, soms pakt ie het gewoon niet, moet ik wachten, later gaat het dan wel.

Ik houd mijn PC zo schoon mogelijk, voer regelmatig spyware en andere opschoningsprogramma's uit, dus daar ligt het niet aan.

Ik kan echter niet volledig een schijfopruiming doen, dat pakt ie niet meer. Dus al met al, een snellere pc zou best prettig zijn.
Dat wil ik ook, echter zie ik ook wel wat op tegen het overzetten en opnieuw indelen van de PC, al is dit wel dé tijd ervoor.
600 euro is wel geld, en nu doet ie het dus ik moet er wel echt op vooruit gaan....

Multitasken wil ik nog wel eens doen, maar dat gaat niet best met huidige dus dat leer ik snel af...

Waar ik me aan erger is dat als er bv een mail met link staat en ik heb de PC net opgestart, dan loopt ie vast. Een reset, wachten wachten en later lukt het dan wel.
Ook meerdere programma's dat lukt niet.
Als ik de PC 'even snel' wil aanzetten om bv buienradar te zien of een internetsite op te zoeken, duurt dit veel en veel te lang.

Wellicht moet ik gewoon het ding aan laten of aanzetten en wat anders gaan doen, want later gaat het vaak beter...

Ook excelbestanden, soms pakt ie het gewoon niet, moet ik wachten, later gaat het dan wel.

Ik houd mijn PC zo schoon mogelijk, voer regelmatig spyware en andere opschoningsprogramma's uit, dus daar ligt het niet aan.

Ik kan echter niet volledig een schijfopruiming doen, dat pakt ie niet meer. Dus al met al, een snellere pc zou best prettig zijn.
Dat wil ik ook, echter zie ik ook wel wat op tegen het overzetten en opnieuw indelen van de PC, al is dit wel dé tijd ervoor.
600 euro is wel geld, en nu doet ie het dus ik moet er wel echt op vooruit gaan....

Ik denk dat je PC vervuild is. Heb je al eens gedefragmenteerd? Heb je al eens een programma laten lopen zoals Register Mechanics die je registers opschoont.

Verder kun je je PC in de slaapstand zetten dan is die ook weer meteen bij de tijd zonder geheel te hoeven opstarten.

Succes,
Jaap

De HD4350 is een echte lowbudget kaart. Daarnaast las ik zojuist op het w w w ( Klik ) dat de machine die jij noemt een adviesprijs heeft van 499 euro, dus die 600 ???

Ik zou deze machine niet nemen (al zijn de overige specificaties helemaal nog niet zo verkeerd) Voor rond de 600 euro is er zóveel leukers te koop, kijk bijvoorbeeld eens naar systeempjes bij Alternate en kijk welke krachtpatsers qua processor én welke betere videokaarten er in die kastjes zit. Het betreft slechts een voorbeeldje. Alternate is nu niet direct de goedkoopste winkel.

Laatst bewerkt:
Vandaag de Aldi folder binnengekregen. Daar staat me toch een machientje in (599 euro).
mnb : dé machine voor jou.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank! Deze machine (Paradigit) kost inderdaad 499 + 100 office. De ene winkel zegt dat ik office 2000 erop kan zetten, de ander raadt dit af...
Ik heb liever alles nieuw, denk ik. Voorkomt problemen lijkt me.

100 voor office komt er altijd bij, dus Aldi is 100 duurder, maar als ie beter is, dan ga ik daarvoor!

Ik zie dat mijn huidige pc ook een 512 RAM.DDR.PC3200 heeft. Dus dat zou geen vooruitgang zijn.

Ik erger me nu iedere ochtend, want als ik hem opstart duurt het eindeloos, daarna doet ie niks, moet ik resetten, hij voert opdrachten niet uit als ik klik en doorlinken lukt ook niet.
Dus daar wil ik graag vanaf. Ik ga eerst nog eens defragmenteren en dan...naar de Aldi denk ik.
Ik moet ook geen kapotte pc hebben, dan wordt het ook erg lastig, liever voor die tijd een andere ernaast.

Ik ga op zich graag naar een kleinere speciaalzaak waar ik nadien terecht kan. Maar het belangrijkste is een goede pc.
Paradigit is ook een zaak waar je als er iets is, naar terugmoet en zij de PC opsturen, dat duurt dan weer zo lang...

Welke videokaart is goed? Kan ik bv met de specificaties van de Aldi Pc naar de winkel hier en vandaaruit navragen wat hun pc daar zou kosten?

Intel is beter dan AMD athlon? Of kun je dat niet zo zeggen???
En zijn er andere merken die beter zijn??? (prijs kwaliteit verhouding)

Hoe neem je outlook express en belastingdienst bestanden over????
Hoe krijg ik outlook express op windows 7? Ik hoorde dat dat er niet op zit, dat je dan via msm moet gaan werken??? Klopt dat?

Laatst bewerkt:
Paradigit? Is die winkel hier genoemd? Maakt niet uit. Als jij een leuke machine kunt vinden bij Paradigit, post hier dan eens welke precies, dan kijken we ernaar. Paradigit hoeft de machine in principe niet op te sturen want nagenoeg elk filiaal heeft een eigen reparatiedienst.
Ik heb ooit een Paradigit gehad waarvan (buiten de garantie) de harddisk kapot ging. Daar op de balie gezet en 30 minuten later ging ik met een gerepareerde machine de winkel weer uit.
Outlook bestanden kun je bijv. exporteren in het menu bovenin.
De belastingdienst is een kwestie van de (aangifte 2007) .IBD en de .PAS bestanden kopiëren en later terugplaatsen. Het progje zelf haal je weer op bij de belastingsdienst (website) Die .pas en .ibd bestanden bevatten de aangifte gegevens.
Voor de aangifte van 2008 moet je de .IBD bestanden hebben + de bestanden die hetzelfde nummer hebben als zo'n .ibd bestand maar die zelf geen extensie hebben. Progje haal je weer op bij de belastingdienst.
Een mailprogramma zou idd. Outlook Express of Outlook kunnen zijn. Tot en met Office 2003 werd het met Office meegeleverd.

Ik denk dat ik het advies van Quander opvolg:thumb:
was te snel, er zit al windows 7 bij zie ik.

Vroeger een medion pc gehad en die was niet echt geweldig, maar de tijden zijn veranderd....

Weet iemand of de werkplaats van Medion nog steeds in Losser zit? Dat kan wel eens een grote pré zijn.

Heel erg hartelijk dank voor het meedenken en de tip!

:thumb:

Als iemand nog wil antwoorden op de vragen hoe outlook en belastingdienst over te zetten...

Aldi pc heeft geen 2 quad processor, is die niet veel sneller? 4 ingangen bij de processor?

Je zal voor een objectieve vergelijking om de echte verschillen in snelheid te zien, wat benchmarkjes moeten lezen.

Dank Quander, ik zie dat je ook zelf een PC kunt samenstellen, bv bij Azerty. Zou jij dan nog dingen veranderen t.o.v. de Aldi PC??

Die Aldi Pc is wellicht een prima PC voor mij.

Is het inderdaad zo dat ik office 2000 hierop kan zetten en dat dit prima werkt???

Dan hoef ik die €100 niet extra neer te leggen.

Dat zou je kunnen doen : zelf samenstellen. Soms levert het voordeel op, soms niet. Probeer voor de grap eens om de machine van de Aldi bij Azerty samen te stellen (min of meer dezelfde onderdelen+software!) en kijk op welk bedrag je uitkomt. Ik denk dat je dan hoger zit.
De Aldi machine wordt in zulke grote hoeveelheden gebouwd dat ik niet denk dat er veel andere qua prijs nog onder kunnen gaan zitten.

Dank!
Die Intel Core i5 Processor , is dat een dual core???

Ik vond nl http://forum.gamez.nl/index.php?showtopic=9407 en dan zou dual core uiteindelijk beter presteren dan quad

Of ben ik nu helemaal abuis en is deze processor een heel andere....

Denk dat ik woensdag 9 uur bij de Aldi sta...

Voor niet diehard gamers zou ik gaan voor een Quad. Voor diehard gamers die over 2 jaar weer een andere pc kopen zou ik gaan voor de snelste core2duo. (Maar goed, da's mijn mening)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan