PC naar de hel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KKOPPI

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
Berichten
610
Hallo

Gisteren werd het liedje dat ik aan het luisteren was onderbroken door een zwart scherm. De PC liep nog door, en toen ik hem via de power knop uitzette en opnieuw opstartte bleef het scherm zwart. Na een stuk of drie keer tevergeefs op de knop te hebben gedrukt, startte hij de vierde keer helemaal niet op. Ik drukte wel tien keer, maar hij ging niet aan. Plotseling hoorde ik twee bonken in de PC. Ik trok snel de stekker eruit en maakte de PC open, het stonk naar verbrand.
Ik weet niet of het er iets mee te maken had, maar ongeveer een uur hiervoor had ik een driver geïnstalleerd voor een nVidia nForce AGP to PCI bridge of zo...
Is nu alleen mijn voeding de *** of is heel mijn PC eraan?

Wat een wereld zeg:confused:
 
Laatst bewerkt:
Het zal waarschijnlijk een voeding zijn die is doorgebrand ja...
En ik denk bij je videokaart... Aangezien je scherm zwart werd.
En nee, denk niet dat het de driver was, maar dat het er al aan zat te komen?
succes:thumb:
 
Ja want toen ik hem vanmorgen weer probeerde aan te zetten viel heel de stroomgroep uit...
 
Je kan een andere voeding proberen om te zien of de boel dan wel opstart. Gebeurd er dan nog niets, dan kunnen er meer onderdelen zijn doorgebrand.
 
Je kan een andere voeding proberen om te zien of de boel dan wel opstart. Gebeurd er dan nog niets, dan kunnen er meer onderdelen zijn doorgebrand.

maar hoe weet ik welke voeding ik moet inbouwen? als ik bijv IDE harddisk heb moet een voeding daar compatibel mee zijn?
 
Nee. Je kunt elke voeding gebruiken, mits hij van hetzelfde wattage is (of hoger) dan de doorgebrandde voeding.
Bij een lager wattage kan het ook zijn dat de voeding niet genoeg stroom geeft om de hele pc op te laten starten, en dan loop je het risico goede onderdelen te vervangen alleen omdat je voeding niet sterk genoeg was.
 
Laatst bewerkt:
De 12V lijnen zijn onstabiel, waardoor de voltages erg kunnen gaan schommelen, wat of uitval betekent, of een overdosis waardoor op z'n minst je moederbord het kan begeven.

Daarnaast is de efficiency van deze voeding erg laag. De efficiency is het percentage tussen hoeveel netstroom ie uit het stopcontact trekt en hoeveel ie uitbraakt richting computer.
Een 600 watt voeding met 80% efficiency braakt dus maar een effectieve 480 watt uit. De overige 120 watt gaat verloren bij de omzetting van 220 - 240 volt naar 12 volt.
Een goede efficiency is trouwens 80% of meer. Deze voeding zal niet hoger komen dan 70% gok ik.
 
De 12V lijnen zijn onstabiel, waardoor de voltages erg kunnen gaan schommelen, wat of uitval betekent, of een overdosis waardoor op z'n minst je moederbord het kan begeven.
gok ik.

dan was mijn kapotte voeding iets als dit misschien...
 
De 12V lijnen zijn onstabiel, waardoor de voltages erg kunnen gaan schommelen, wat of uitval betekent, of een overdosis waardoor op z'n minst je moederbord het kan begeven.

Daarnaast is de efficiency van deze voeding erg laag. De efficiency is het percentage tussen hoeveel netstroom ie uit het stopcontact trekt en hoeveel ie uitbraakt richting computer.
Eens.

Een 600 watt voeding met 80% efficiency braakt dus maar een effectieve 480 watt uit. De overige 120 watt gaat verloren bij de omzetting van 220 - 240 volt naar 12 volt.
Een goede efficiency is trouwens 80% of meer. Deze voeding zal niet hoger komen dan 70% gok ik.
Het is precies andersom.
Een 600 watt voeding met 80% efficiency trekt juist meer uit de muur. Dus 750W (80% van 750W=600W)

Wat een belangrijk punt is is dat de goede voedingen hun kracht vooral hebben op de +12V-lijn. Slechte voedingen hebben hun kracht ook op onzinnige lijnen (de weinig gebruikte +3.3V en 5V).
Dus een 600W voeding waar maar 300W op de +12V zit, tegen een goede voeding waar op 600W bijv 550W op de +12V zit. Zie je het verschil?

Zie mijn voedingendraadje:)
 
Weer wat geleerd marsmannetje :p
Maar het was in ieder geval duidelijk voor TS..
 
Hehe. Nooit te oud om te leren gelukkig :p
Maar conclusie blijft hetzelfde, niet bezuinigen op voedingen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan