pc niet vooruit te branden na klonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
In windows XP Prof.
Had kleine (60GB) schijf verdeeld in C en D en een grote schijf (500 GB) verdeeld in kleine C en grote D
De grote schijf met minitool herverdeeld. Groter C: gemaakt en geleegd.
Daarna kleine schijf gekloond naar de grotere schijf.
Zo te zien ging alles goed. De bestanden van de oude kleine schijf staan nu op de partities C en D op de grotere schijf en zijn leesbaar.
Probleemis echter dat de boel niet meer vooruit te branden is. Het duurt minuten voordat en programma reageert op het commando van het toetsenbord.
Wat is de oorzaak? Wat ging er niet goed? Had ik de grotere schijf eerst opnieuw moeten formtatteren?

Grts,,
Henk Sr
 
Kan de nieuwe, grotere, hardeschijf een andere SATA versie hebben? Het is dan een niet vergelijkbare en de kloon operatie lukt niet goed.
 
Dit is de schijf:

printscreen schijfbeheer.png

kun je hier iets mee??

Iemand anders die kan helpen?? Lange Pier of Tijs ook niet??

grts.,

Henk sr
 
Laatst bewerkt:
ga ik doen, maar zal wel de nodige tijd duren met een schijf die niet vooruit te branden is.

grts.,

Henk sr
 
NIET GELUKT. mORGEN MAAR WEER EENS PROBEREN.

GRTS.,

hENK SR
 
Hoi,
Had ik de grotere schijf eerst opnieuw moeten formtatteren?
Heb je dat niet gedaan dan?
Wat ik niet begrijp is dat je de C: zo groot hebt gemaakt, mijn C: schijven zin nooit groter dan 60 GB.
 
Laatst bewerkt:
Nee Alfred, het is een ST3500630 ATA schijf

Want ik geef nog niet op.

Dit is een 500 Gb SATA harde schijf en die van 60 Gb misschien een oudere met nog een lintkabel maar wanneer de kleinere ook SerieelATA is, dan is het vast en zeker wél een al wat oudere. De schijven zijn dan bij verschillende versies uit 2003, 2004 en 2010 niet vergelijkbaar. Hier de verschillende doorvoersnelheden vermeldt op Wikipedia.

Een kleine kans dat Windows bezig is met het opnieuw indexeren van de bestanden. Deze instelling staat bij de eigenschappen van de schijfstations. Kijkt u ook eens bij Systeem of er nog een virtueel geheugen ingesteld is en controleer bij Taakbeheer (ctrl+Alt+Del) wat voor processen actief zijn en wat processortijd of geheugen in beslag neemt. Een virusscanner bijvoorbeeld kan een grondige scan uitvoeren.

Had ik de grotere schijf eerst opnieuw moeten formatteren?

Nee, met een kloon programma had u daar niet eens partities op hoeven te maken. De schijf wordt bij klonen namelijk van begin tot einde overschreven en ook lege ruimte, daar waar de schijf onbenut is. Welk kloon programma heeft u hiervoor gebruikt? Mij overkwam het wel eens dat het klonen mislukte omdat ik de harde schijf even bewoog. Er is bij een kloon programma wel foutcontrole maar geen correctie wanneer er kort even geen signaal is.

Windows XP moet ik altijd weer in het bootmenu plaatsen door het bootmenu-programma EasyBCD naar Windows versies te laten zoeken en Vista werkt alleen nadat ik vanaf de Vista installatieschijf heb geboot en daar automatisch een "probleem met opstarten" werd verholpen. Probeer dat booten vanaf de XP schijf eens.

Anders kom ik helaas niet verder dan XP opnieuw installeren, met opnieuw updates en service packs, of opnieuw klonen met een ander programma (zouden die schijven toch van het zelfde SATA systeem zijn dan).
 
SMART data.png

Lange Pier en Alfred3 en Mik en srpchulp allen hartelijk bedankt voor de medewerking.

Ik heb tijdelijk een PC verbod gekregen. Wel heb ik nog even een SMART
print gemaakt. Misschien kun je hier iets aan zien.

grts.,

Henksr
 
Kunnen jullie hier iets mee??
Heb de schijf opnietw geformatteerd en toen van de originele schijf gekloond.
Blijft knudde.




procesen.pngSMART van Schijf.png schijfcontrole.png


grts.,
Henksr
 
Laatst bewerkt:
Dat is nou jammer, gezien de geschetste omstandigheden, want formatteren is in feite "wissen" en niets anders. Toen u de schijf wiste en van een andere terug kloonde heeft u dus niets veranderd.

Ik geef u aan dat er te veel draait op deze computer en dat u de problemen met de snelheid waarschijnlijk oplost door deze drastisch af te slanken. De zaken waar u van zult moeten afzien zijn; updaters, indexeerders, driver of apparaat zoekers en opstartversnellers die in de programmagroep Opstarten staan. Zelfs Windows Search Indexer staat nog ingeschakeld terwijl dat nu juist zo veel problemen veroorzaakt en niet nodig is wanneer er niet steeds naar bestanden gezocht wordt. Ik had ook Windows Update handmatig gedaan waarbij wordt opgelet of er geen updates zijn die terug in de lijst voorkomen. Ik heb Windows Update gewoon uitgeschakeld staan maar dat is misschien anders wanneer u veel en erg kwetsbare Windows functies gebruikt zoals toegang vanuit netwerken of op afstand besturen van de computer, dat geldt alleen nog voor geen 1 procent van de gebruikers.

Een optie voor wanneer u volhoudt dat u geen onnodige programma's kunt vinden, niet met AutoRuns en Google, dat is het installeren van meerdere Windows versies, in verschillende partities, waarbinnen dan andere zaken geïnstalleerd en actief zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je uitgebreide commentaar Alfred2

De PC heeft heel oude programma's met heel oude data die ik nog wil kunnen draaien, zoals Girotel etc.
De ze draaien nog wel onder XP, maar niet meer onder Windows 7. Zou wel kunnen onder virtual xp, maar ik heb de programma's om ze opnieuw te installeren niet meer.
Ik ga dus uw raad opvolgen en alles wat overbodig is er af gooien.

Grts.,
Henk Sr
 
Alfred 2 gaf aan de Windows Search Indexer weg kon, maar wanneer ik wil verwijderen krijg ik de volgende waarschuwing:

2016-05-24_140619.png

Ben ik al die opgenoemde zaken echt kwijt wanneer ik Windows search verwijder??

grts.,

Henk Sr
 
Windows Search 4.0 is een update geweest. KB915800-v4. Het systeem heeft dus altijd gewerkt zonder. Deze waarschuwing geeft alleen aan dat Microsoft verdergaande plannen ermee heeft gehad maar vrijwel elk programma kan er zonder.

U kan het best deze opdracht geven om dit uit te schakelen en de bestanden laten staan:

Start - Uitvoeren:
regsvr32 /u "%programfiles%\Windows Desktop Search\wdsShell.dll"

Wanneer u niet standaard de Administrator bent:

a. Klik op Start en type CMD bij Zoekopdracht.
b. Bij de zoekresultaten rechts op cmd.exe klikken en "Uitvoeren als Administrator" kiezen.
c. Type regsvr32 /u "%programfiles%\Windows Desktop Search\wdsShell.dll" en druk op Enter.

Voor het opdrachtmatig aanpassen van het register is het handig om van tevoren een backup te hebben, in de vorm van een systeemherstelpunt bijvoorbeeld.
 
Niet gelukt. Krijg deze melding:

2016-05-26_ helpmij.png

Daarna een spatie gezet tussen u en % en toen kreeg ik deze melding:

2016-05-26 helpmij2.png

Wat doe ik fout??


grts.,

Henk Sr
 
Het zou toch te Knippen en te Plakken zijn geweest via selecteren en het context menu. Waar er een spatie moet staan dat kan de cursor met de pijltjes toets vertellen. De gegeven opdracht lijkt mij niet de zelfde. In plaats van %programfiles% Kan u ook beter meteen het hele pad invullen naar Windows Desktop Search\wdsShell.dll Dit zou in de map Program Files moeten staan op C:

U heeft niet verteld wat de oude harde schijf voor merk en model is. Dan kan ik alsnog zelf uitzoeken of het een andere (oudere) SATA versie is en verschil kan betekenen dat het probleem hardwarematig wordt veroorzaakt. Dan kan u beter de oude schijf blijven gebruiken voor Windows en de nieuwe bijplaatsen om data en nieuwe programma's op te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan