PC om zeep door in veilige modus op te starten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik heb een HP Pavilion P6 pc en ik kon een programma niet verwijderen.
Dus ik dacht van via msconfig veilige modus aan te duiden en dan opnieuw op te starten.
Resultaat is dat de pc niets meer doet.
Wanneer ik deze aanzet krijg ik alleen maar een zwart scherm(monitor niet actief) te zien.
Ik heb al opgestart met een Windows of True image dvd maar zonder resultaat.
Ook wanneer ik opstart geraak ik zelfs niet in de BIOS.
Wat nu ??
 
Met de systeemherstelschijf een herstelpunt terugzetten.

Niet te verwijderen programma's zijn qua mappen met Unlocker of Delinvfile te verwijderen.
 
Probleem is dat ik niets meer kan doen.
Wanneer ik de pc aanzet gebeurt er totaal niets buiten de ventilator die draait en het lampje dat brandt.
 
@Lange Pier: Ik vermoed dat karine nu Windows helemaal niet (zichtbaar) meer in komt, omdat Veilige modus is 'vastgezet' via msconfig. Wél zou het mogelijk moeten zijn om via de herstelopties van de Windows 10 DVD systeemherstel te starten om deze instellingen ongedaan te maken.

@karine: Je herstelpogingen staan veel te summier vermeld. Ik denk bijv. aan (zie boven) via de herstelopties in de Windows 10 opstart-/installatie DVD systeemherstel te doen, zoals (o.a.) hier wordt uitgelegd. [Ik heb ook gedacht aan Opstartherstel, maar daar heb jij niet veel aan, omdat het probleem zich (alleen) voordoet in Veilige modus.]
Ik meen uit je startposting te kunnen afleiden dat opstarten van de W10 installatie DVD wél lukt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat die dvd niet wordt opgestart.
Pc aanzetten en er gebeurt verder niets en kan ook niets doen.
Ik hoor alleen de ventilator nog draaien. Heb de pc ook al even zonder stroom gezet maar helaas.
 
Probleem is dat ik niets meer kan doen.
Wanneer ik de pc aanzet gebeurt er totaal niets buiten de ventilator die draait en het lampje dat brandt.

Eerst spanningsloos maken want als snel opstarten wordt gebruikt kom je ook nergens.

En dan via de bios boot menu key het opstartscherm oproepen, meestal esc bij HP, kan ook F9 zijn.
Aanzetten en gelijk die 2 toetsen intrommelen totdat het startmenu wordt weergegeven, systeemherstel kun je ook v.a. een installatie DVD of stick opstarten.
https://craftedflash.com/info/how-boot-computer-from-usb-flash-drive
 
Begrijp het niet, F9, esc, maakt allemaal niet uit, krijg geen enkel scherm te zien.
Is weer typisch HP denk ik.
Ofwel heeft het toetsenbord geen connectie en is dat de reden dat ik nergens in geraak.
 
Je kunt ook proberen de pc spanningsloos te maken, dan weer aan te zetten terwijl je de Esc toets vasthoudt.
Ik ben overigens zeer verbaasd dat je blijkbaar nog nooit de bios setup gestart hebt van deze pc???

Tijsl
 
Ik heb deze vroeger wel eens opgestart via F10 in de BIOS maar nu lukt het dus niet meer.
Net de spanning eraf gehaald, spanning erop, esc inhouden en pc aanzetten maar er gebeurt niets buiten wat geratel en draaien van de ventilator.
Misschien moet ik de batterij er eens uithalen ?
 
Kun je proberen, maar ik verwacht er weinig van. Mogelijk meer resultaat met het doornemen van handleidingen, m.b.t. het wissen van de instellingen van de BIOS (oftewel terugzetten naar fabrieks-/standaardwaarden).

Ik vond overigens het volgende m.b.t. uitzetten Secure Boot (en evt. aanzetten Legacy Boot) op HP P6 desktops: deze link
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al vermoedde lag het aan het klavier.
Net een klavier met kabel eraan en nu zit ik in de herstelopties.
Ik heb hier net al systeemherstel gedaan maar dat lukt niet.
Kan ik langs deze weg niet in dat msconfig scherm geraken om die optie van veilig opstarten uit te zetten ?
 
Nog weer een paar zaken:
a. Het kan zomaar zijn dat de BIOS (-instellingen) niet op een HDMI/Displayport/DVI monitor kunnen worden weergegegeven! En mogelijk al helemaal niet op een dual monitor setup.
Dus sluit (alleen) een VGA monitor aan en kijk wat je kunt zien. Uiteraard, indien grafische insteekkaart geen VGA aansluiting heeft die er eerst uithalen en gebruik maken van de VGA aansluiting op het moederbord.
En stel dat de monitor wel een DVI aansluiting heeft maar geen VGA aansluiting, dan een VGA-DVI adapter inzetten aan de monitor-kant.
Citaat:
The issue for you guys not getting a display is a handshaking problem between your GPU and monitor. The only resolution supported by UEFI is 1280X1024. If for some reason your GPU and TV/monitor don't handshake at that resolution, you'll see the splash screen but either get a garbled display or no display in UEFI. You'll also find you're fine when in Windows (for obvious reasons).

There is no fix for this from our side. The GPU VBIOS and monitor native resolution are where the problem lies. If the display you've connected does not handshake correctly with the GPU for whatever reason, it will likely default to its native resolution, and if that's anything other than 1280X1024 you've got a problem displaying UEFI. This happens with some TVs, projectors and monitors with certain GPUs. Older displays are more likely candidates for such problems, as are very high res monitors that use new conections ( DP 1.2 daisy chaining two monitors can create problems) . I suspect a VBIOS update from the GPU vendor might help, but chances of GPU vendors making specific VBIOS versions for this are unlikely. Only workaround is to connect a display that allows you to see UEFI or try using another method of connecting the GPU to the display (DVI instead of HDMI for example). Obviously, the latter is not a guaranteed workaround, as it depends how the display and GPU handshake on that output, too.
b. [Wordt ook a. in genoemd] deze discussiedraad
Wordt ook in vermeld dat je een zo simpel mogelijk toetsenbord moet gebruiken, dus niet een (programmeerbaar) toetsenbord met allerlei (Internet-/multimedia-)gerelateerde knoppen. En natuurlijk, voor de zekerheid, bedraad aangesloten toetsenbord + muis. En als ik de handleidingen mag geloven heeft je moederbord ook PS2 aansluitingen voor muis en toetsenbord, dus daar zou je een PS2 toetsenbord (en evt. PS2 muis) op kunnen aansluiten ipv. de USB variant.
c. Het zou inderdaad genoeg moeten zijn om F10 herhaaldelijk in te drukken tijdens het opstarten om in de BIOS instellingen te komen, dus de Esc knop is niet verplicht. Overigens heb ik met de Esc knop zelfs op de snelst startende recente laptops van HP (met UEFI bios) alsnog opties in beeld gekregen, zoals BIOS Setup, opstartmediakeuzes etc., maar mogelijk doet Esc niets bij jouw pc tijdens opstarten etc.

Meer tips heb ik niet en meer tijd gaat er ook niet in, verder. Hopelijk komt het goed. In het slechtste geval zou je de harde schijf kunnen uitbouwen, die koppelen aan (of inbouwen in) een andere pc en dan proberen vanaf die andere pc het opstarten in Veilige modus op je aangehangen/ingebouwde harde schijf weer ongedaan te maken. Ik zou overigens niet weten hoe, maar als je de W10 installatie DVD wél kunt starten op die andere pc dan zou je (met alleen jouw 'probleem harde schijf' op die computer ingebouwd) op die andere pc gebruik kunnen maken van de instructie in posting #4. Zodra de pc herstart meteen uitzetten en de harde schijf weer inbouwen in zijn originele systeemkast, dan.

Tijs.
 
Wil je ajb. ophouden met vage termen als "dat lukt niet"?

Mooi dat je nu weer in de BIOS instellingen terecht kunt, dus dat mijn vorige posting er alleen nog staat voor evt. andere bezoekers. :D

Je zou kunnen kijken of Opstartherstel je verder helpt, evt., maar laten we eerst kijken of Normale modus weer geactiveerd kan worden (probeer in deze volgorde):
a. Kijk hier, bij "Option 2: Get out of Windows Safe Mode Using Command Prompt", dus gebruik makend van BCDEDIT. En Opdrachtprompt is weer bereikbaar via de instructies van #4). Kijk of een herstart je weer terugbrengt naar 'normale modus'.
b. Kijk hier, Option One (die opties zou je nl. ook via de W10 opstart-/installatie DVD moeten kunnen bereiken, zie posting #4). Kijk of een herstart je terugbrengt in 'normale modus'.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Kan je me eerst even helpen om dat klavier in azerty te krijgen anders krijg ik dit symbool niet getypt : {

Ter info.
Daar ik wekelijks een image maak met True image heb ik een image van vorige week terug gezet en de pc herstart.
Nu krijg ik tijdens de opstart een blauw scherm met de melding : snapman.sys

Ik kan wel nog steeds in het herstelscherm geraken om via dos zaken aan te passen.
 
Ik heb geen idee, maar ik denk dat je in de Dosprompt van de herstelopties op een Azerty toetsenbord } kunt bereiken via Shift+] en { kunt bereiken via Shift+[

Alternatief: (linker-)Alt+125 en daarna loslaten voor } en (linker-)Alt+123 en daarna loslaten voor {
125 en 123 in te typen op het numerieke toetsenbord, dus niet op het 'gewone' gedeelte van een toetsenbord.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Via BCDEDIT lijkt niet te lukken, ik krijg steeds de melding : kan element niet vinden.
Wanneer ik dan optie B probeer kom ik steeds terug bij snapman.sys terecht.

Toch wel heel sterk dat na ik de image terug geplaatst heb de pc nog niet wil opstarten.
 
Je had dan ook niet ons om hulp moeten vragen terwijl je op de achtergrond een image teruggezet hebt. Zorgt voor de volgende zaken:
a. Onze tips zouden waardeloos worden als de image gewoon gewerkt had, en dus onze tijd verspild.
b. Nu is het onderwerp van de vraag, dankzij het terugzetten van het image, verschoven van "hoe uit Veilige modus te geraken" naar "Hoe krijg ik snapman.sys errors weg".

Beiden getuigen bepaald niet van "goed gedrag", en ik ben er zelf ook behoorlijk <gecensureerd> over.

Goed, laatste posting van mijn hand, nu m.b.t. snapman.sys: Wat ik zou doen is snapman.sys hernoemen in de Opdrachtprompt die je via de W10 DVD gestart hebt.
Doorgaans staat die in C:\Windows\System32\Drivers
maar kan ook evt. een andere map zijn, dus check het ook even.
In de Opdrachtprompt:
C:
CD \Windows\System32\Drivers
REN snapman.sys snapman_old.sys
DIR /s /a C:\snapman.sys


[Laatste commando om te checken of (na de hernoemactie) snapman.sys (toch nog) ergens anders voorkomt.]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dnties,
Ik probeer ook maar die rommel hier opgelost te krijgen hoor.
Pc doet gewoon heel vreemd en momenteel kan ik niets meer doen want nu heb ik terug hetzelfde als in het begin, zwart scherm en verder niets.
Usb klavier krijgt plots ook geen stroom meer, waarom weet ik ook niet. Dat zal ook de reden zijn van het zwarte scherm nu.
Misschien de rommel eens een nachtje laten uitstaan.
 
Zal best zo zijn dat je probeert om het probleem op te lossen, maar dan had je die stappen moeten zetten vóórdat je ons om hulp vroeg. Ik weid er niet verder over uit, maar mijn vorige posting moet duidelijk genoeg zijn daaromtrent.

Vervelend dat het klavier nu geen stroom meer krijgt, want die heb je nodig voor de instructies voor in Opdrachtprompt (gestart vanaf de W10 installatie DVD). Ik neem hier wel aan dat je (nog) hetzelfde klavier gebruikt als in posting #11, dus die bedrade waarmee je in de BIOS kwam etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan