pc ontvangt geen pakketten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans16

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2007
Hallo,

Ik heb thuis een netwerk van 2 vaste (bekabelde) pc's en 1 (wireless) laptop.
eerst even info:
router: Linksys
Besturingssystemen: 2 keer xp Pro Sp2 ( vast ) en Mac osX (laptop)
Nu doen mijn laptop en 1 pc het zonder problemen. De ander heeft echter een probleem met het ontvangen van pakketjes.
Als ik mijn kabel in mijn laptop plug en wireless uitzet, dan heeft mijn laptop via die kabel gewoon internet --> conclusie: het ligt niet aan de router of de kabel.
Mijn pc geeft aan dat ik een beperkte of geen verbindingsmogelijkheden heb en ik krijg geen standaardgateway en dns-server toegewezen.

Iemand goede tips hoe ik dit kan fixen?
Router uitzetten voor 30 + seconden is al geprobeerd. poorten wissellen op router ook al gedaan.

Alles stond op automatisch aanwijzen van dchp, heb het nu even handmatig ingesteld. Ook niks. De melding van beperkte/geen verbindingsmogelijkheden verdwijnt. maar ik ontvang nog steeds geen pakketten.

-edit:
Ik heb net de pc met beperkte verbinding op de kabel van de andere aangesloten. resultaat: internet zonder enig probleem. Wat is hier aan de hand? (waarschijnlijk is mijn kabel dus kaduuk) maar hoe kan het dan dat mijn macbook er toch internet uithaalt?

-edit:
Net mijn netwerkkabel vervangen. Beiden pc's geven de melding: beperkte/geen internetmogelijkheden, macbook blijft het doen.
Is er een mogelijkheid dat ik dit in mijn router moet zoeken?
Hoe zou dit in vredesnaam kunnen mensen? Ik heb nu zelf echt geeeeeeen idee meer. kom maar op met de gekste ideeen.

Laatst bewerkt:
Opgelost.

Het is opgelost:

zal hier ook even melden hoe, voor het geval nog meer mensen dit zich af gaan vragen.
Status lan verbinding - eigenschappen - Configureren (van netwerkkaart) - Geadvanceerd - Connection type
en dan de waarde van auto-negotiation veranderen in 10BaseT Full Duplex

Dit werkte voor mij! :D:D

Dan zou ik het toch in de kabels zoeken, zelf gemaakt soms? Je hebt nu namelijk de netwerksnelheid verlaagt naar 10 Mbps en daardoor is er minder overspraak tussen de paren en 'lijkt' het dus te werken.
Vergelijk met volgende situatie: man komt bij de garage en zegt "Mijn auto begint zo te trillen als harder dan 100 km/h rijdt". De monteur opent de motorkap en rommelt wat en antwoord dan 'ziezo, opgelost'. De man vraagt of hij wellicht de banden opnieuw uitgelijnd heeft. "Welnee" antwoord de monteur, gewoon de snelheid begrenst op 50km/h en het probleem is opgelost...."

Bedankt voor je reactie ik heb inderdaad mijn kabel zelf gemaakt.
Ik heb ook net een nieuwe aangelegd waarbij het probleem aanbleef.
Het verlagen van mijn snelheid is in ieder geval een goede tussenweg.
Ik vraag me dan wel af waarom hij het op auto-negotiation niet doet.
Deze zou ook automatisch terug moeten gaan dan toch?
Ik heb thuis al mijn netwerkkabels aangelegd en nog nooit problemen gehad totdat ik de plaats van mijn router heb veranderd.
Wat adviseer je nu?

Auto negotiation kijkt niet welke snelheid 'lekker' draait, maar welke snelheid gebruikt wordt 'aan de andere kant'. En schakelt dan eventueel terug. Omdat er op dat moment nagenoeg geen verkeer is, zal 100 Mbps FD of HFD geen probleem zijn. Zodra er meer data wordt verstuurd beginnen de problemen. Waarom dat voorheen niet zo was? Kabel wellicht iets verlegd, interferentie van een 220 kabel die er langs loopt, etc.

Ik verwacht dat je de paren niet gescheiden hebt en daardoor overspraak hebt. Als je vanaf de achterkant naar de plug kijkt, het tabje naar beneden laat wijzen dan moeten de draden er als volgt inzitten (van links naar rechts):
1 or/wi
2 or
3 gr/wi
4 bl
5 bl/wi
6 gr
7 br/wi
8 br

Als je 4 en 6 bv omgekeerd hebt zitten ontstaat er overspraak en heb je dus precies het probleem wat je beschreven hebt.

En anders haal eens een patch kabel in de winkel, ik weet voor 99% zeker dat je probleem dan opgelost is.

Ik heb beide connectors van de kabel gecontroleerd en die zijn goed, het is ook niet de eerste kabel die ik leg. Net de kabel vervangen, en toch blijft hetzelfde probleem. Hoe groot is dan de kans dat het in de kabel zit?
Wat bedoel je precies met inferentie van een 220 ( bedoel je 230?) kabel?
Hoe zou ik dat kunnen verhelpen?

Wat bedoel je precies met inferentie van een 220 ( bedoel je 230?) kabel?
In mijn tijd was het allemaal nog 220 en dat verleer je niet zo gauw. Sinds 2000 is de spanning verhoogt om tegemoet te komen aan de Britten die 240v gebruikten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan