pc optimaliseren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
hoi allemaal.
via de aida kwam ik erachter dat mijn systeem een aantal fouten heeft.
namelijk
cpu:
geen cpu l2 cache gevonden
ik heb in de bios gekeken maar kan er niets vinden alles staat op aneabled, en de turbo defaults heb ik gedaan.
bij cpuid:
sse wordt niet ondersteund.
ik heb geen idee wat sse is en hoe ik dat dan moet activeren.
bios:
het systeem bios is meer dan 2 jaar oud,
het video bios is meer dan 2 jaar oud.
wat is het verschil?
bovendien kom ik met de benchmark score er maar slecht vanaf, namelijk 260 voor de lees en 95 voor de schrijf, terwijl het een amd k62 500 is met 128 mb werkgeheugen.
wie weet hiervoor de oplossingen of is de benchmark eigenlijk wel goed?
mvg

Dat je pc er al wat slechter van af komt lijkt me logisch gezien de leeftijd van je pc.
Vraag jezelf gewoon af of je wel iets beters nodig hebt. Anders is een upgrade alleen geld weggooien.

de pitstop heeft niets gedaan aan de aangegeven problemen, het heeft wel wat handige tips gegeven

en een opdatu heeft inderdaad weinig zin omdat ik bezig ben met een eigen pc bouwen, alleen duurt dat wel een paar maanden omdat ik niet in een keer meer dan 1000 euro in de knip heb.
dus tot die tijd wil ik mijn huidige systeem zo optimaal mogelijk hebben.
en als er bij aida uitkomt dat ie slechter presteer dan een pII 266, dan vraag ik me af waarom dat mijn pc een 500 heet.
in een eerder topic las ik dat het l2 cache geheugen ook nog weleens aan de videokaart kan liggen, maar hoe kan ik dit testen, zonder een andere kaart te kopen?
of gewoon alvast een andere kaart kopen, die ik in gedahten had voor mijn volgend systeem( asus v9280s/tvd gf4 ti4200) en die proberen?

sse wordt niet ondersteund.
SSE is de opvolger van MMX, jou AMD K6-2 ondersteund dit echter nog niet, daarom kun je die optie ook niet vinden en dus ook niet inschakelen om de doodeenvoudige reden dat het niet bestaat.

het systeem bios is meer dan 2 jaar oud,
het video bios is meer dan 2 jaar oud
Het systeem BIOS is wat men normaal gesproken bedoeld als men het over het BIOS heeft. Het deel wat er voor zorgt dat CD-ROM-spelers en harde schijven en dergelijke worden herkend (en meer). Een videokaart heeft zijn eigen BIOS, waar specifieke instructies in zitten opgeslagen voor de betreffende videokaart.

bovendien kom ik met de benchmark score er maar slecht vanaf, namelijk 260 voor de lees en 95 voor de schrijf, terwijl het een amd k62 500 is met 128 mb werkgeheugen.
Een benchmark van de harde schijf heeft in principe niets te maken met de processor en het werkgeheugen.

en als er bij aida uitkomt dat ie slechter presteer dan een pII 266, dan vraag ik me af waarom dat mijn pc een 500 heet.
Die 500 is de kloksnelheid van je processor en zegt in principe niets over de snelheid van de processor t.o.v. een ander type processor. Voorbeeld:
een AMD XP op 1,8 GHz is ongeveer even snel als een Pentium 4 op 2,2GHz. Dat kun je dus eigenlijk niet met elkaar vergelijken.

in een eerder topic las ik dat het l2 cache geheugen ook nog weleens aan de videokaart kan liggen, maar hoe kan ik dit testen, zonder een andere kaart te kopen?
L2 cache heeft niet met de videokaart te maken, L1 en L2 cache zijn stukjes geheugen die te vinden zijn tussen de processor en het werkgeheugen.

dus die l2 cache is niet bij te schakelen?
en meer zit er gewoon niet in?

L2 geheugen word in de processor of op het moederbord gezet, weet niet meer wat het ook weer is bij een k6-2, in bios kan je het van de processor aanzetten (level 2 ) cq uitzetten. op het moederbord kan het een aparte bank zijn waar een strip geheugen in zit, danwel op het moederbord gesoldeerd. Als er L2 in de proc zit, is dit moederbord cache geheugen L3

succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan