pc overleden??

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack43

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2002
De pc van mijn zwager komt niet verder dan de fabrieksinfo. Daar blijft ie op staan. Is de pc overleden of kan ik nog iets proberen?

niet onbelangrijk om te weten is waar die precies vastloopt :

is de videokaart herkend,
heeft 'ie het geheugen "geteld",

waar loopt 'ie precies vast ?

Kun je wel middels de "??" toets in het bios komen ?

Nee, hij blijft staan op zn allereerste pagina, kan er verder helemaal niets mee.

Nee, oke,

dat begreep ik al, maar cruciaal voor eventuele adviezen is waar die EXACT hangt:

is het geheugen geteld, de videokaart herkend ?

Als bijv. het geheugen niet "geteld" is, dan zou bijv. het geheugen defect kunnen zijn (om maar eens een voorbeeld te noemen)

Geeft de pc ook piepjes ?

Zo ja het aantal en kort of lang ?

Nou, hij ging opeens iets verder. Kwam in de keuzepagina, en daar opstarten in veilige modus gedaan. Verder gaat ie niet meer, zwarte pagina met een wit blokje bovenin. Hij geeft 1 kort piepje bij het opstarten maar dat deed ie altijd al.

Als ook de veilige modus niet wil, dan rest (naast de suggestie van een biosreset) mogelijk maar een optie:

bootdisk erin en starten van disk -> format c:

In ieder geval niet direct aan de weg zetten! :D

Ik denk inderdaad dat Windows zelf een zooitje is. PC formateren en Windows opnieuw installeren zal in dit geval de oplossing zijn.

Tja, en das dus het probleem, op de pc staan alle vakantiefoto's, en die willen we graag terug hebben (voor iedereen, altijd een BACKUP maken! :rolleyes: )
Kunnen jullie uitleggen hoe een biosreset in zijn werk gaat?

Bios resetten doe je door middel van de CMOS-clear jumpe op het moederbord-->zie handleiding moederbord.
Je kunt ook de stroom afkoppelen en de batterij van het moederbord er voor een minuut of tien uithalen.

Nadat de stroom op de pc is gegaan, herhaaldelijk (elke kwart seconde) de

DEL
F1
ESC

of een andere toets indrukken (hangt af van het biosmerk)

Zit je er eenmaal in, dan wijst het zich vanzelf, ergens staat een optie om het bios te resetten na de oorspronkelijke waarde(s).

De harde schijf bestaat dus niet uit meerdere partities? Dit is altijd wel aan te raden.

Is het windows op een fat32 partitie of..
Als het fat 32 is dan opstarten met een bootdisk.
Vakantiefoto's veilig stellen via duskettes en dan opnieuw formatteren.

Nou, mn zwager is onderweg met zn pc, we gaan alle opties ff langs. De pc bestaat wel uit meerdere partities, de foto'd staan op D dus ik zou dan eventueel de C kunnen formatteren. Wat gebeurt er als ik de xp cd erin doe en daar vanaf laat booten, krijg ik dan geen hersteloptie?

Als alle data op D: staat kun je gewoon windows xp met de CD opnieuw installeren op C: zonder dat je de gegevens van D: kwijt bent.

Ja, het is gelukt hoor! Bios was indd helemaal overhoop. Reset en hij doet het weer prima, bedankt mensen, topper! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan