PC paar keer uitgevallen door stroomstoring

• Onderwerp starter Onderwerp starter IT07
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IT07

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Beste forumleden,

In de laatste paar dagen is mn PC zomaar in 1 klap uitgevallen.
Dit komt omdat de stroom uitviel....
Omdat ik erg zuinig op me PC ben wilde ik graag van de experts horen
of het mogelijk is dat er componenten beschadigd zijn door de stroomuitval.
Uiteraard hoop ik van niet.

Wat meer informatie voor de duidelijkheid:
- ik heb geen stekkerdoos op mijn PC aangesloten die beschermt
tegen stroompieken.
- op de website van de producent van mijn voeding staat er dit bij de
beschrijving: "Meervoudige beveiligingsfunctie levert volledige bescherming van uw componenten". Betekent dat mijn voeding beschermt tegen stroompieken?
De voeding is een Cooler Master RealPower M620

Alvast hartelijk bedankt!
Vriendelijke groeten,
IT07

Als hij het nog doet is het prima zo
Gebeurt dat vaak zoals je schrijft "paar keer "; koop dan een goede stekkerdoos die beveiligd tegen stroompieken of nog beter een ups

Je voeding vangt de meeste "klappen"wel op ,maar je kunt ook pech hebben

het is in ieder geval niet het beste voor je pc

stoomuitval bedoel ik dan

Laatst bewerkt:
Als hij het nog doet is het prima zo
Gebeurt dat vaak zoals je schrijft "paar keer "; koop dan een goede stekkerdoos die beveiligd tegen stroompieken of nog beter een ups

Je voeding vangt de meeste "klappen"wel op ,maar je kunt ook pech hebben

Owke duidelijk :) bedankt voor je reactie.
En hoe groot is die kans dat ik pech heb?

Je hebt nu geen pech gehad, want je kan dit briefje nog lezen en terug schrijven , maar als dat vaker gebeurt zou ik toch maatregelen nemen zoals een ups of surge protector

Ik lees dit op mn iPod Touch. ;) :p
Maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

of het mogelijk is dat er componenten beschadigd zijn door de stroomuitval.

Spanningsuitval zal zelden of nooit fysieke schade toebrengen aan hardware.

Maar : Het kan wel een harddisk of u.s.b. dongle corrupt maken , omdat windows en de betrokken hardware de gelegenheid niet krijgt om de ingebouwde "cashes" weg te schrijven.

Alle voedingen (ook de goedkope) bezitten de nodige hardwarevoorzieningen "varistors" om kleine spanningspieken weg te werken.

indien dit zeer (te) frequent voorkomt , zou ik persoonlijk toch kijken om de nodige voorzieningen te treffen.

Een u.p.s. , te koop op elke rommelmarkt voor een appel en een ei voor de p.c.

En .... ondanks dat dit een computerforum is ... vergeet de diepvries/frigocompressor niet te voorzien van een inschakelvertraging.

Peter

Hallo

indien dit zeer (te) frequent voorkomt , zou ik persoonlijk toch kijken om de nodige voorzieningen te treffen.

Een u.p.s. , te koop op elke rommelmarkt voor een appel en een ei voor de p.c.

En .... ondanks dat dit een computerforum is ... vergeet de diepvries/frigocompressor niet te voorzien van een inschakelvertraging.

Peter

Bedankt voor de tip, ik ga z.s.m een beveiligde verlengsnoer kopen.
En van dat laatste wat je zei snap ik helemaal niets...

Hallo

Bedankt voor de tip, ik ga z.s.m een beveiligde verlengsnoer kopen.

Niet nodig .... deze beveiligingen zitten reeds ingebouwd in ... ja , zelfs een goedkope voeding zoals reeds eerder vermeld. :D:

En van dat laatste wat je zei snap ik helemaal niets..

Vermoedelijk dit ...

Voor de technisch geinteresseerden en "offtopic" :

Het uitvallen van de voedingsspanning (terwijl de compressor draait , en het zeer snel frequent terugkomen van de voedingsspanning kan de compressor uiteindelijk verbranden.

" een compressor bevat een hoofdwikkeling , met extra hulpwikkeling v/h opstarten."

Deze schakelt uit d.m.v. een p.t.c. weerstand "warmtegevoelige weerstand".

Indien de voeding terugkeert , terwijl de hulpwikkeling is uitgeschakelt , krijgt enkel de hoofdwikkeling spanning , bezit niet genoeg vermogen om de compressor te doen aanlopen , en wordt te warm.

Enkel de duurdere toestellen bezitten deze inschakelbeveiliging , meestal een timerrelaiis , de gewone huis/tuin en keukentoestellen niet , omdat dit niet veel voorkomt...

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan