Als je merk en type computer vertelt komen we er ook wel uit. Maar, écht belangrijk is het nu al niet meer (omdat je niet hebt gerommeld in het bios)
Ik hoop dat je weet met welke toets je in het bios kunt komen? Dit is veelal de Esc, F1, of Del toets. Andere toetsen zijn mogelijk!
Probeer het volgende: pc staat uit, zet de stroom aan en 'hengst' onmiddellijk op één van genoemde toetsen. Je zou nu in het bios moeten komen. Als je daar bent dan moet je in een tabblad zoeken naar een optie als:
restore (factory) defaults of woorden van soortgelijke strekking -> zet alles terug (reset) naar de fabrieksinstellingen. Dat moet je dan selecteren en vervolgens druk je op F10 waarna de machine zal vragen / antwoorden: Save (cmos) Settings Y / N, waarna jij Y antwoordt. Hetzelfde effect bereik je door de knoopcel / cmosbaterij te verwijderen en deze even later terug te plaatsen, maaaaaar, lees even door voordat je deze oplossing uitprobeert.
Een véél betere oplossing is een nieuwe bios (update) installeren. Daarvoor heb je wel een diskettestation nodig, zit dat in de machine? Als je dat hebt, dan mijn vorige oplossing nog niet uitproberen! Ik heb een bloedhekel aan 'restore factory settings'. Reden hiervoor is dat je bepaalde instellingen, doorgevoerd door de systeembouwe,r omzeep helpt waardoor je systeem anders of trager kan worden. Een update is dan een veel betere oplossing.
Daarnaast vraag ik mij af óf je wel met een corrupt bios te maken hebt (omdat je dus niet hebt zitten rommelen) Een hardwaredefect (bijv. een defect geheugenreepje) is dan wellicht waarschijnlijker.
Afhankelijk van je kennis van pc's zou je dat eerst eens moeten checken: (bij 2 geheugenreepjes) 1 geheugenreepje eruit en opstarten met één geheugenreepje. Zitten er vier in, dan 2 eruit (overeenkomstige kleurtjes) en opstarten met 2 reepjes. Vanzelfsprekend bij optreden van probleem wisselen van reepjes en testen / uitproberen.