PC piept NA uitzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

boerdet

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
126
Ik heb gezocht met het woord "piepen" etc en kan niets vinden; weet ook niet of dit de juiste plek is, maar ik ga het maar proberen:
Als ik mijn pc uitzet (win xp) gewoon via Start-Uitschakelen, dan duurt het altijd eventjes, maar dat is normaal denk ik, en Windows schakelt de boel uit.
Na het hoorbare uitschakelen, begint er een hoge continue pieptoon uit de systeemkast te komen die wel enkele minuten aanhoudt, en die geleidelijk aan minder fel wordt. Het lijkt dus op het weglopen van een bepaalde stroom/spanning. Meestal los ik het sneller op door even de schakelaar achterop de kast uit te doen, waarna een nette stilte intreedt. Weet iemand hoe ik dit "standaard" kan krijgen of wat er fout is?
vr gr Tijmen
 
Je zult toch de kast moeten openmaken en kijken waar de piep precies vandaan komt, denk zomaar dat de voeding zich langzaam ontlaad, dit zou niet mogen, mischien wordt hij een dagje ouder, ook het moederbord kan wat keuren hebben, als de spanning vd voeding toch nog hoog genoeg is kan het voor het moederbord lijken alsof deze weer moet herstarten, ook al mee gemaakt, niet leuk, nieuwe voeding en het was voorbij.
Probeer eerst maar de eerste optie, goed luisteren, dan horen we graag waar vandaan de piep komt.
 
Ok, ik ga vanavond of morgen afsluiten "met de deur open" en luisteren of ik de piep beter kan lokaliseren. Het is overigens een "nieuwe" PC (1 jaar) en ik heb sterk de indruk dat er bij de montage gewoon een stekkertje verkeerd is geplaatst. Van stof op een fan is geen sprake, het is trouwens ook echt het geluid van een stroompje op een luidsprekertje.
 
Geplaatst door maestro12
Staat de pc op randaarde aangesloten??

Ja, dat heb ik al eens aangelegd na install-problemen met een printer. Dat piepen was ervoor en erna...!
 
Inmiddels gisteravond met m'n oren in een geopende systeemkast gezeten tijdens het afsluiten, en moet constateren dat de hoge pieptoon uit het koelblok (zo'n mooi goudkleurtje) op de North (of S?)-bridge komt. Tenminste, zo lijkt het ik ben er niet 100% zeker van.

Wat is dat?
 
Ik ben bang dat het een beetje koffiedik kijken is, maar het verhaal zo lezende gaat mijn vermoeden in de richting van een defecte condensator.
Probeer eens het volgende, nadat je de pc afgesloten hebt, trek je de voedingsstekker van het moederbord en kijk (luister) je of het geluid dan ook onmiddelijk stopt.
 
Hoi, ik heb niet de voedingsstekker uit de voeding getrokken, maar ik sluit op de voeding af met een schakelaar. ik neem aan dat dat hetzelfde is. Dan stopt inderdaad het piepen gelijk. raar he?
 
Nee, dat is niet hetzelfde. Ik wil graag dat je de voedingsstekker van het moederbord losneemt. Op die manier kan je vaststellen of het de voeding of het moederbord is.
 
Ok Meastro, zeg me nog even hoe dat ding er dan uitziet. Is het die hoofdstekker met een bundel draden en een stuk of twintig pins?
 
OK, die heb ik er na afsluiten meteen uitgetrokken en inderdaad stopt het irritante piepen onmiddelijk, zelfs zonder nadruppelen...!
 
Mijn vorige bericht geeft aan dat het het moederbord is. (dat is mijn conclusie tenminste)

Hoe nu verder?
 
Dat wijst nu inderdaad wel richting je moederbord. Het geluid leek volgens jou te komen van de northbridge (bij je processor) zitten daar soms condensatoren in de buurt? En zie je daar soms ook vervuiling op het moederbord (MSI??) zitten?

Voorbeeldje van condensatoren:

condensator.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan