pc-prive project

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Bestaat er een site waar diverse nieuwe systemen worden getest / beoordeeld?
Ik lees wel eens zo'n test in bijv ComputerIdee, maar die zijn nu weer achterhaald. Op het werk start in maart een pc-privé project en aan mij de vraag om op zoek te gaan naar 2 systemen:
1 voor degenen die gaan voor " top "-spul en luxe, en 1 die gaat voor prima spel en internet met ruimte (financieel) voor randapparatuur.
Dus ga ik uit van euro 2000-2200 en euro 1500.
Ik zou graag wat onafhankelijk advies-sites willen bezien. En misschien adviezen mbt de aanschaf.

't is niet helemaal wat je bedoelt denk ik, maar 't is wel objectief (de link hieronder).
Het blad : Computertotaal (in de bibliotheek de oudere nummers) test zeer regelmatig systeempjes...................

bijvoorbeeld :

http://www.hardwareinfo.net/pcadvies.php

Laatst bewerkt:
Ja, zeker wel, Pasja.
Ik had vorig jaar een abonnement op CompTotaal, maar dat blijft dan zo'n momentopname war je 2 maanden later al niks meer aan hebt. Hier lees ik dat ze elke maand wat systemen bespreken dus daar ga ik zeker wel wijzer worden. Het project start in maart, dus ik heb nog even.

Trouwens, alle (technische) tips zijn zéér welkom!

thumb-up.gif

Vergelijk eens de aanbiedingen van diverse leveranciers die PC-Privé projecten aanbieden.
Het nadeel van deze projecten is dat je altijd achter de feiten aanloopt vanwege de redelijk lange leveringstermijn.
Maar aan de andere kant goed dat er PC-privé projecten zijn want dat is natuurlijk een stuk voordeliger dan er zelf één in de winkel aanschaffen.

Bij een PC-Privé project praat je over aardig wat systemen, door verschillende leveranciers af te gaan kun je prijsvergelijking doen en korting en/of extra's bedingen afhankelijk van de hoeveelheid te leveren systemen.
Je kunt de leveranciers natuurlijk ook tegen elkaar uitspelen.

Koop je zelf in de winkel een systeem met het bijbehorend budget krijg je meestal geen korting en/of extra's

Maar...............

ik heb de afgelopen jaren een "steentje bij mogen dragen" aan diverse pc-prive projecten en heb daarbij ondervonden dat:

het collectief inkopen bij een leverancier ook nadelen kan hebben:

vaak is er een soort van "basisconfiguratie" of enkele basisconfiguraties, waarbij dan weliswaar nog een processortje / videokaartje en een geheugenstrip veranderd kan worden, maar de "vrije" keus in bijv. mobo, brander, geluidskaart, modem, kast, koeling etc. is er dan niet.

Met name degenen die aan hun 4e of 5e pc-prive projectmachine gaan beginnen ondervinden hiervan "hinder" : zij willen liever een "op maat" gemaakte machine die volledig aan hun wensen / eisen voldoet.

Handig is om bij de leverancier van keuze een algemeen kortingspercentage te bedingen (zonder een basisconfiguratie af te spreken) waarna de kopers een vrije keuze kunnen maken uit het complete assortiment van de leverancier.

Met name een grote jongen als Dell doet vreselijk "moeilijk" over configuratie-aanpassingen, terwijl bijv. Neerlands grootste pc-boer, Paradigit, daar weer heel flexibel in is.

Mijn ervaring met "grote jongens" -ik noem ff geen merk(naam)- is dat die toch steeds proberen een iets minder courante processor / mobo / geheugenstripje te "slijten" in zo'n project, waarbij zij dan mooi van de voorraden afkomen en de klant een vriendelijk prijsje betaalt. Iedereen tevreden zou je denken......

Met bovenstaand verhaal wil ik alleen maar aangeven dat je dus het beste van "twee" principes kunt samenvoegen:

WEL gezamenlijk inkopen, maar vooraf GEEN configuraties afspreken, m.a.w. een kortingen bedingen van (bijv) 5 tot 12,5% en het "collectief" de vrije keuze laten uit het GEHELE assortiment van de leverancier, al zal blijken dat het bedingen van die vrije keuze bij enkele grotere pc-boeren "zwaar op de maag zal liggen".

Succes !

Laatst bewerkt:
Hallo Pasja. Met jouw verhaal in het achterhoofd ben ik hier bij de plaatselijke pc-shop eens wezen informeren.
Zij hebben zowel hun eigen systemen als die van Maxdata, waar de verkoper in ons geval de voorkeur aan zou geven.
http://b2c.counter-shop.de/sis/pckonfig/konfig0.asp
Hier kun je dan je pc volgens je eigen wensen samenstellen.Ik heb even gekeken maar mij lijkt de keuze wat beperkt, maar misschien zeg jij wel dat dat een prima werkend systeem kan zijn.
Hun willen ook wel wat samenstellen, maar we kunnen ook, afhankelijk van aantal, een algehele korting van 5% krijgen.
Misschien wil je eens kijken? Als bijlage een overzichtje ook van de keuzemogelijkheden.
Graag even jouw mening!

Marianneke,

Ik kan die link niet openen (krijg foutmelding).
Als ik naar de "winkel" zoek op Google krijg ik weliswaar een "hit", maar als ik die aanklik dan krijg ik "pagina niet gevonden". Als dit NIET aan mijn beveiligingsinstelling ligt, maar aan de pc-boer, dan vind ik dat niet "vertrouwenwekkend" (een site die niet opent............), maar ja, het zegt natuurlijk niet "alles".

M.b.t. de bijlage zijn er naar mijn bescheiden mening in ieder geval 2 opties:
zij hebben een beperkte keus in de diverse onderdelen omdat zij geexperimenteerd hebben en tot de slotsom zijn gekomen dat een samenstel van componenten binnen deze "range" altijd een goed en stabiel werkend systeem oplevert. (Het is in computerland een redelijk misverstand om aan te nemen dat ALLE componenten van ALLE fabrikanten in ELK systeem naadloos op elkaar aansluiten en een stabiel systeem tot gevolg hebben. ALS het zo is dat deze pc-boer zijn keuze beperkt heeft gehouden omdat hij WEET dat met deze componenten ALTIJD een goed en stabiel systeem wordt verkregen, dan is daar niets mis mee. Sterker nog, ook een gigant als Paradigit heeft een beperkte keus in zijn onderdelen. (Kijk maar eens bij www.paradigit.nl )

Als de reden voor de beperkte keus er louter een van commerciele aard is (veel inkopen van weinig verschilende soorten en dus veel korting krijgen) dan is het argument weer wat minder steekhoudend en doen ze het dus kennelijk alleen uit winstmarge overwegingen.

Als die pc-boer bij jou "om de hoek zit" dan zou IK hier en daar eens "rondvragen" hoe de ervaringen met deze pc-boer zijn.

Probeer deze dan eens:
www.newvisionpcshop.nl dan klikken op MAXDATA (logo) en dan pc-configuratie.

Ik haal er voor mezelf de pc-spulltjes en wordt er zeer vriendelijk geholpen. Dàt is dan ook de reden om met hen in zee te willen gaan. Maar ècht verstand van de systemen of onderdelen heb ik niet. Weet dat het een zaak van vertouwen moet (kunnen) zijn, maar daarom is de mening van een buitenstaander wel fijn om eens te horen!
Bedrijf zit hier pas een jaar, maar heeft hiervoor al jaren in Kampen gezeten.

En Pasja, heb je ook verstand van de onderdelen?
Misschien dat je dan eens een mooi systeem voor me kunt samenstellen..? Niet superdeluxe maar goed om weer 3 jaar mee te kunnen mey de nieuwe spellen en zo.

Laatst bewerkt:
De door jou gevolgde link geeft een mooie site te zien, niets mis mee.

De aangeboden artikelen zijn niet expliciet duur te noemen (Ik heb een paar steekproeven gedaan bij Paradigit en Norrod. Paradigit is in de meeste gevalleen en paar eurootjes duurder, Norrod een paar tot iets meer Eurootjes goedkoper.)

Maar op het gebied van prijzen geen "schokkende" dingen gezien.

Wat mij wel opvalt bij de door hen aangeboden "basisconfiguraties", is dat deze toch wel wat gedateerd zijn en een koper die weinig verstand heeft van configuraties, al snel op het verkeerde been kan zetten.

Voorbeeld ?

Er zijn er meer, maar ik noem er 3:
in ALLE aangeboden systemen, zowel de 3 Intels als de 3 Amd's:

1. wordt een redelijk gedateerd videokaartje geleverd. Om nu een beetje "mee te komen" is de Geforce4 ti 4200 toch wel erg gangbaar,
2. is de geluidskaart/chip niet eens een 5.1 Live of de Audigy bulk, maar "slechts" een Sounblaster 128 compatible, kaart/chip,
3. wordt GEEN brandertje meegeleverd.

Tuurlijk, tuurlijk, als je het bedrijf dit voorlegt dan zullen ze reageren door te stellen dat je de onder de 6 systemen staande opties naar hartelust kan "bijklikken", maar wat ik al schreef, een relatieve "leek" denkt wellicht voor de genoemde 6 prijzen van de basissystemen een leuke computer te krijgen en daar kijk ik iets anders tegenaan.
De gevorderde (lees 3e of 4e systeemkoper) pc-bezitter kan hier naar hartelust een pc bij elkaar schrapen en ook nog eens tegen "normale" prijzen.

Ik wil best een systeem voor je samenstellen : een topper, maar dat zou dan MIJN mening zijn. Er bestaat m.i. eigenlijk geen objectief "top"systeem. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat hetgeen de gebruiker ermee gaat doen, bepaalt of het voor HEM een topper is.

Voorbeeld ? De die-hard gamer die voorlopig even niet bang wil zijn om op videokaartgebied achter te gaan lopen, zal wellicht kiezen voor de Ati Radeon 9700 (pro). (Op dit moment even het neusje van de zalm.......... zolang als het duurt want Geforce schijnt het antwoord al (bijna) te hebben.........)
Diezelfde gamer die tevreden is met een mooi stereo geluid (maar verder geen interesse / belang heeft bij geluid), zal waarschijnlijk kiezen voor de Live 5.1 of de Audigy bulk of misschien zelfs wel voor een moederbord met de onboard AC97 geluidschip.

Daartegenover staat wellicht iemand die helemaal "verslingerd" is aan het maken / bewerken / mixen en weet ik veel, van geluid. Hij / zij zal wellicht genoegen nemen met een MMX videokaart of hooguit de Geforce4 ti4200. DEZE aspirant koper zal waarschijnlijk investeren in de duurde Audigy2 type ??, waarin hij allerlei snoertjes en kabeltjes kan pluggen om zodoende allerlei fratsen met geluid(sinstrumenten) uit te halen.

2e kleine voorbeeldje: de grootte van de Hardisk. Zelf doe ik niets met videobewerking en DVD's etc. De in mijn machine zittende 60 Giga HDD krijg ik dan ook van mijn lang zal ze leven niet vol. Ik kan mij echter voorstellen dat er mensen zijn die WEL als hobby het bewerken van video's / DVD's of hoe het allemaal ook moge heten, hebben. Voor hen is het raadzaam om een grote of misschien wel 2 grote HDD's te hebben van een Giga of 160 totaal.

3e voorbeeldje : merk brander. Onder andere Liteon maakt (volgens objectieve "bronnen") prima brandertjes en Cd-spelers. ZELF "zweer" ik bij Plextor -> naar mijn bescheiden mening de Rolls Royce onder de branders.

Zo is het m.i. dus redelijk lastig om een algemeen top-systeem samen te stellen......................

En wat te denken van de aspirant koper die zo nu en dan een (oud) spelletje speelt en verder alleen maar een nieuwe pc wil hebben om zijn Office-applicaties en het Internet een beetje soepel te kunnen laten lopen? Deze aspirant koper heeft meer dan voldoende aan een pc met een kloksnelheid die (bijv.) niet meer bedraagt dan 1.5 Mhz.

Ik zal je daarom mijn persoonlijke mening over een topsysteem niet geven.
Wat ik zou doen als ik jou was, is het volgende:
in mijn 1e posting heb ik een linkje geplaatst. Open binnen het forum een nieuwe topic en plaats daarin die link en vraag wat men van de drie systemen vindt. Je krijgt dan "opbieders" en "afdingers" op de systemen en wellicht ook verwijzingen naar andere systemen. Daaruit zou je dan de "grootst" gemene deler moeten kunnen selecteren...................
(als ik online ben als je de vraag plaatst, zal ik er denk ik ook nog wel op schieten...............)

Succes !

't is een lang verhaal, vergeef mij de typefouten...... :D

Laatst bewerkt:
GEWELDIG Pasja, dat je zo met me meedenkt en helpt!!!

Ik ga dat nieuwe topic doen. Je ziet het zo wel.
Het dilemma war jij mee zit, is natuurlijk ook mijn probleem. Op de site die jij noemt wil ik met "mijn " aan te bieden systeem zo'n beetje wat prijs betreft tussen het High-end en Midrange systeem zitten omdat je incl randapparatuur tot 2280,- euro mag gaan. Ik heb al steeds meer idee hoe het gaat worden dankzij jouw tips over geluidskaart videokaart ed. Ook ga ikzelf liever voor meer geheugen en dan een iets minder snelle processor. (wàt een soorten geheugen trouwens...) Al met al leer ik zo weer heel wat...!
Sluiten we deze dus af en verder op een nieuwe topic.
thumb-up.gif

nog één ding Pasja, wat is het verschil hier http://www.comptechworld.nl/nieuwshop/cnfObgId32.html"gewoon" en bulk? Scheelt wel zo'n 400 euro???

Laatst bewerkt:
OEM of bulk zijn kaartjes met alleen de drivers op een cdtje, zeer veel gebruikt in kant en klaar systemen. Het verschil met een retail systeem (en de kosten) is de software die word bijgeleverd. In dit geval word bij de bulk ook geen windows geleverd

succes

Dus beide worden wèl voor je in elkaar gezet? Is alleen die software dan dat geld wel waard...?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan