PC problemen, waarschijnlijk veroorzaakt door Videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Languh90

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 aug 2013
Berichten
1
Hey Helpmij-ers

Op dit moment heb ik problemen met mijn PC die zeer waarschijnlijk worden veroorzaakt door mijn videokaart. Omdat ik zeker wil weten dat het (alleen) hier door komt hoop ik dat sommige van jullie naar de situatie willen kijken en kunnen vertellen wat jullie denken dat er mis is.

Mijn PC gegevens:
Videokaart: Nvidia GTX 285. Een jaar of 4 oud.
RAM: 6GB
Harddisk: 128 SSD (half jaar oud)
Besturingssysteem: Eerst Windows 7 (64) en nu Windows 8 Pro (64)

Tijdens 'gewoon' gebruik heb ik, op een enkele vast loper na, geen problemen. Bij gamen echter wel. Voorheen kreeg ik zeer regelmatig (vaak na een minuut of 10-20) een kort zwart scherm met daarna 1 van de volgende scenario's:
- Plotseling afsluiten van de game, zonder enige melding
- Afsluiten met een error log van de game
- 'Bevriezen' van het scherm met de windows "deze toepassing reageert niet meer" melding
- Game minimaliseren of afsluiten met de melding "Videokaart drivers reageren niet meer"

Wat heb ik toen gedaan?
- Drivers geupdate
- Drivers geupdate met custom install en Nvidia 3D Vision niet geselecteerd
- Graphics API van game naar DX 9 ipv DX11 zetten

Alles had echter geen effect, de error, vooral die met het 'drivers reageren niet meer' bleef terug komen. Vervolgens deed ik:

- Windows updaten van W7 naar W8 pro.
- Windows recovery
- PC stofvrij gemaakt om te voorkomen dat problemen komen door oververhitte koelers
- De videokaart op een ander slot van mn moederbord gezet

Maar opnieuw geen effect. Omdat ik toen een periode minder op de PC ging gamen en meer op mn xbox, bleef dit even liggen. Nu ik echter weer wilde gamen, ervaar ik een 'nieuw' probleem wat nog heftiger lijkt te zijn:
- Binnen een half uur van het gamen (Starcraft II) valt het beeld weg van mijn beide monitors. De muziek van de game hoor ik op de achtergrond doorspelen. Enige wat nu helpt is de PC handmatig een reset geven waarna Windows weer gewoon opstart.

Toen ben ik opnieuw gaan zoeken naar driver updates maar deze zijn er niet. Ik kan nu dus absoluut niet fatsoenlijk meer gamen en vraag me af.
- Wat kan er aan de hand zijn?
- Zou het alleen de videokaart zijn? Of zijn er mogelijk ook andere problemen?

Hoop dat er hier mensen zijn die met me mee kunnen denken. Alvast ontzettend bedankt!

Groet,
Dennis

EDIT: Het 'uitvallen' komt door een oververhitte videokaart. Ik zag dat er een rood lampje brandde bij de videokaart na het uitvallen en besloot dit eens te onderzoeken. Nu blijkt dus dat de videokaart ongewoon warm wordt.
Met Speedfan hou ik het nu in de gaten, maar zelf bij weinig tot geen activiteit, en een externe ventilator gericht op de videokaart (zo'n ding wat je gebruikt als het in Nederland 30 graden is) blijft de temperatuur tussen de 65 en 70 graden zitten.
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan