PC slaat steeds vast na upgrade W95 > W98

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wimbre,

bij troubleshooting is het soms raadzaam om een ingeslagen weg te blijven bewandelen (zeker bij installatie van een Windowsversie als '95 die lang niet 100% Plu and Play is............):
zie bericht van 15.31.

De daar beschreven stap(pen) staan bijna garant voor succes.
 
Dat maakt niet, het was alleen maar om aan te geven waar je moest zijn. Het principe blijft hetzelfde.

Groetjes,
Bennie
 
Bennie:

Ik zie bij de eigenschappen van de IDe controller geen mogelijkheid om dma uit te schakelen alleen om "uitschakelen in dit hardwareprofiel"

Pasja:

Je moet het mij niet kwalijk nemen maar men zei tegen mij " upgrade van w95 naar w98 is een fluitje van een cent" maar ik ben er wel al een hele dag mee bezig en hij werkt nog niet goed.

Ik ben daardoor een beetje terughoudend als men zegt even formateren en dan ......

Ik bedoel daar niet mee dat je oplossing niet juist zou zijn maar ik ben bang dat ik dan helemaal geen notebook meer heb.

Als het echter op andere manieren niet lukt moet ik wel.
 
Ok, dan is dat niet van toepassing. Kom je wel in de BIOS?

Groetjes,
Bennie
 
nee, snap ik,

maar ik ben nog een oude DOS gebruiker en heb dus zo'n beetje vanaf Dos alle versies Windows mogen besnuffelen en geloof me, er was geen vervelender versie als '95.

ALS er een stukje hardware / driver niet 100% PnP was, dan moest je vaak de meest "rare fratsen" uithalen om de pc "stabiel" te krijgen.

Als jij zeker weet dat '95 zonder problemen op jouw machientje draait, dan kun je zonder al te veel risico de format doen.

De upgrade naar '98 is dan (idd. theoretisch) een "fluitje van een cent".

Ik heb de postings vandaag gevolgd en omdat jij aangaf niet een expert te zijn is de kans inmiddels aanwezig dat je in een cirkel blijft ronddraaien, juist omdat Win95 zo'n "vervelende" versie was en je 't echte probleem dus niet kan "tacklen".

Alle eerdere postings zijn bedoeld om het probleem te tacklen, maar als dat niet echt wil lukken dan........

is een "cleane" installatie van '95 voor jou en daarna een upgrade wellicht de simpelste (?) oplossing.
 
Bennie:

Ik zie geen mogelijkheid om in de bios te komen.

Pasja:

Ik vroeg mij nog af of jouw optie ook werkt als mijn w98 cdrom een "oem" versie is.

Ik begreep dat je dan problemen kon krijgen.

Is dit de juiste volgorde:

1. Downloaden windows 98 startupdisk
2. ingeven format c: (in msdos)
3. opstarten pc met w98 disk
4. installatie w95
5. rename win.com+winver.exe
6. installatie w98

Weet jij waar ik een startupdisk kan downloaden waar mijn cdrom in ieder geval wel gezien wordt?

De reden van die vraag is dat ik er een downloade en toen zag hij mijn cdrom niet meer en dan heb ik natuurlijk wel een probleem.
 
Ja Wim, daar heb je wel gelijk in. De vorige keer had je daar ook last van, dus je zal het toch echt moeten uittesten. Maar waarom zou je eerst nog weer Win95 installeren en daarna weer Win98. Kan dat niet direct? Desnoods zoals de vorige keer, door de inhoud eerst naar de harde schijf te kopiëren?

Groetjes,
Bennie
 
Je bedoeld Bennie dat ik eerst een format m,oet doen en daarna direct een installatie van W98?
 
tja,

ALS je een 98 (oem of full version) cdrom hebt dan NATUURLIJK rechtstreeks 98 erop !!!!!!!

Uit jouw postings bleek tot nu toe dat je een update '98 had.................
 
Je moet Windows ff foppen dat je een vorige versie hebt. Dat kan op verschillende manieren. Lees het LAATSTE bericht uit deze thread:
http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/Win98/Q_20404384.html#7478868

Optie twee lijkt mij het gemakkelijkste.

Let erop dat je wel toegang hebt tot je CD-speler. Mocht het niet lukken, dan moet het via de "omwegmanier" (eerst Win95 en dan Win98, etc.). Kopieer desnoods ook de Win95-CD naar een tijdelijke map op de harde schijf, zodat je toch weer een weg "terug" hebt.

Groetjes,
Bennie
 
Niet gaan formatteren dus, maar gewoon wissen vanaf een dos-diskette, zodat die mappen met deWindows-CD intact blijven.

Groetjes,
Bennie
 
Het is gelukt!!!

Ik had gelukkig een quick restore cdrom van mijn notebook en dus eerst die geinstalleerd.

Daarna W98 op de vaste schijf gekopieerd en daarna opgestart in msdos.

D.m.v rename de bestanden win.com en winver.exe een andere naam gegeven en daarna setup gestart vanaf de harde schijf.

Alles liep nu als een zonnetje.

Bennie en Pasja bedankt voor jullie hulp maar vooral voor jullie geduld!

Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan