PC sloom/traag na ca. 10 min. gamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterPeterPeter

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2009
Goedendag,

Ik heb een erg vervelend probleem. Als ik op de pc een game start, zoals C&C Generals, gaat de computer na zo'n 15 minuten plotseling super traag en alles schokt. Als ik bijvoorbeeld The Settlers 7 opstart gaat alles de eerste 10 minuten soepel, maar is dan eveneens plotseling supertraag. Dan zit er niets anders op om af te sluiten, want dan valt er niet te spelen. Ik heb het idee dat het aan (de koeling van) de hardware ligt kan dat? Ik heb Vista 32-bits en dit zijn mijn specs (HP: a6740nl):

Phenom-8650 (T) 2,3 GHz (95 W)
•HyperTransport 3.0, 3600 MHz
•Socket AM2+
GeForce 9100
Vaste schijf
•500 GB SATA 3G (3,0 GB/sec)
•7200 rpm

(zie: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...ry&lc=nl&dlc=nl&cc=nl&product=3890778&lang=nl )

PS: Ik heb deze pc nu een jaar, maar die is nog nooit schoon gemaakt van binnen!

Alvast vriendelijk bedankt

klikt inderdaad als een warmte probleem. Maak de kast eens open en maak de fans een schoon/stof vrij.

kijk ook eens naar de temperaturen van je CPU, kan je in je BIOS zien en dan onder CPU settings of System info.
Als je schoonmaakt vermijd dan de stofzuiger en koop een busje perslucht, of een compressor als je die tot je beschikking hebt ( te te hard zetten dan hé :P)

Bedankt voor jullie snelle reacties, helaas heb ik niet zoveel tijd. Ik zal waarschijnlijk pas begin volgende week kunnen posten dat ik de systeemkast van binnen heb schoon gemaakt. Sorry.

Nog een vraagje, hoe kun je die temperaturen aflezen (in de BIOS) ?

Alvast bedankt,
Peter

Ik heb inderdaad de systeemkast grondig schoongemaakt (met een anti-statisch bandje en een penseel). Eigenlijk was de systeemkast van binnen brandschoon, maar alleen op de heatsink (koeler van het CPU) deze zat vol met gemeen 'aaneengedrukt' stof. Bedankt voor de tips, want tot zover te zien werkt alles weer (inclusief The Settlers 7 en C&C Generals Zero Hour). Kreeg alleen nog een Blauw Scherm Des Doods, weet niet of dit er mee te maken heeft, zal wel niet?! STOP: c000021a (Fatal System Error) en daarna nog wat codes, vreemd was dat je maar een stuk of vijf regels tekst zag i.p.v. een scherm vol! Een tip dus voor iedereen met deze computer (en/of met deze processor): Maak in ieder geval om één keer in het half jaar op z'n minst de heatsink schoon!)

Heel erg bedankt alvast,
Peter:thumb:

download speedfan en zet alle snelheden van je fans op maximum...
kan je btw oook de temp. mee meten (:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan